نیوز سیتی!
07 اسفند 1402 - 13:09

بحران در کشاورزی ترکیه در نتیجه تغییرات اقلیمی و توسعه بی حساب شهری

بروز مشکلات بزرگی همچون تغییرات اقلیمی و خشکسالی و همزمان با آن، اتخاذ تصمیمات غلط در برنامه ریزی های کلان اقتصادی، موجب شده که کشاورزی ترکیه در بن بست قرار بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با تداوم بحران اقتصادی در ترکیه و بروز مشکلات بسیار در تامین منابع ارزی برای واردات، بخش کشاورزی این کشور نیز عملاً در بن بست قرار گرفته است.

شواهد نشان می دهد که  در چند سال گذشته، به موازات کاهش آمار نیروی انسانی در بخش کشاورزی ترکیه و افزایش هزینه تولید، واردات محصولات زراعی و غذایی در ترکیه افزایش یافته است. این موضوع باعث شده که قیمت مواد غذایی و به ویژه اقلامی همچون نان، روغن، محصولات لبنی و گوشتی، به طرز بی سابقه ای بالا برود.

به باور کارشناسان، بروز مشکلات بزرگی همچون تغییرات اقلیمی و خشکسالی و همزمان با آن، اتخاذ تصمیمات غلط در برنامه ریزی های کلان اقتصادی، موجب شده که کشاورزی ترکیه در بن بست قرار بگیرد.

کشاورزان ترکیه، لشکر بدهکاران و ورشکسته ها

به گفته کارشناسان، کشاورزی در ترکیه در بن بست بزرگی گرفتار شده است! چرا که از یک سو، هزینه تولید بالا رفته و از دیگر سو، بخش قابل توجهی از کشاورزان، به خاطر درآمد پایین، روانه بخش مسکن و حتی مشاغل کاذب شده اند.

روزنامه قرار چاپ آنکارا، در گزارشی اعلام کرده که هزینه های نهاده در بخش کشاورزی ترکیه به شکل سرسام آوری در حال افزایش است، حمایت های دولت ناکافی است و کشاورزان در بدهی غرق شده اند و این وضعیت آینده کشاورزی را تهدید می کند. گازوئیل، کود، سموم دفع آفات، بذر و نهاده های بخش دامپروری به شکل بی سابقه ای گران شده اند و کشاورزان برای ادامه تولید باید وام بگیرند.

این در حالی است که هنوز بدهی قبلی را تسویه نکرده اند و عملاً زیر بار بدهی له شده اند.

 

کشور ترکیه ,  

 

مجموع بدهی معوق کشاورزان ترکیه به رقم دهشتانک 700 میلیارد لیره رسیده که در نوع خود بی سابقه است و حالا ده ها هزار کشاورز، به خاطر ناتوانی در پرداخت بدهی، با احکام حقوقی مصادره باغ، مزرعه، دامپروری و ماشین آلات روبرو شده اند.

به راه افتادن اعتراضات کشاورزان در کشورهای مختلف اروپایی نشان می دهد که بخش کشاورزی ترکیه نیز با مشکلات مشابهی مواجه است، اما با این تفاوت که بسیاری از اقلام تولید در ترکیه، حتی از نمونه اروپایی نیز گران تر است.

کشاورزان در ترکیه خواستار حذف مالیات به ویژه بر نهاده های مهمی مانند سوخت دیزل و افزایش حمایت های کشاورزی به موازات افزایش هزینه های نهاده ها هستند.

گرانترین گازوییل دنیا در ترکیه

برای کشاورز ایرانی که گازوییل را با قیمت بسیار ناچیز در باک تراکتور، کمباین و دیگر ماشین آلات کشاورزی می ریزد، قیمت تمام شده محصول، در حد معقولی خواهد بود.

از دیگر سو، کامیونی که میوه و دیگر محصولات را به بازارهای ایران حمل می کند، باز هم با موهبتی به نام سوخت ارزان، محصول را با قیمت قابل قبولی به دست مصرف کننده می رساند. اما کشاورز ترکیه ای، گرانترین گازوییل جهان را مصرف می کند و بابت هر لیتر گازوییل 1 و نیم دلار آمریکا یا 45 لیره ترکیه پرداخت می کند!

این قیمت گزاف، باعث می شود که حمل و نقل نیز بسیار گزاف شود و به عنوان مثال، سیبی که در باغ به قیمت 8 لیره فروخته شده، در میدان تره بار به 25 لیره و نزد مصرف کننده به 40 لیره برسد!

کشور ترکیه ,

پلین اونکر از خبرنگاران ترکیه در گزارشی نشان داده که بر اساس داده های اتحادیه اتاق های کشاورزی ترکیه، می توان به وضوح مشاهده کرد که قیمت کود، لبنیات، خوراک پرواربندی، برق و سموم در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

این افزایش ها به طور بی سابقه ای هزینه های تولید را برای کشاورزان بالا می برد. این فشارهای اقتصادی باعث کناره گیری کشاورزان از تولید، کاهش دسترسی دام و در نتیجه افزایش قیمت محصولات غذایی اساسی مانند گوشت و شیر می شود. تولیدکنندگان می خواهند با افزایش حمایت ها و کاهش هزینه ها، سودآوری داشته باشند.

ترکیه وارد کننده بزرگ گندم

در حال حاضر، ترکیه یکی از بزرگترین کشورهای واردکننده گندم در جهان است. واردات گندم ترکیه از روسیه به 9 میلیون تن افزایش یافت. این خریدها از روسیه با 140 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 9 میلیون تن رسید و ارزش پولی این محموله ها بالغ بر 2.7 میلیارد دلار بوده است.

در همین مدت واردات گندم از اوکراین با 21 درصد افزایش به 2.5 میلیون تن رسید و خرید گندم از کشورهایی مانند قزاقستان، مولداوی و سوریه نیز افزایش یافت. البته واردات از بوسنی و هرزگوین نیز آغاز شده است. مجموع واردات گندم ترکیه در سال گذشته به 12 میلیون تن رسید که نسبت به دوره قبل یک سوم افزایش واردات داشت.

بر اساس گزارش چشم انداز غذایی سازمان ملل متحد، ترکیه با سطح تولید بالا، از جمله بازیگران مهم تجارت جهانی گندم از نظر واردات و صادرات است. ولی در عین حال، یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف گندم را دارد. از این نظر ترکیه پس از کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان و روسیه در رتبه پنجم قرار دارد.

کشاورزی ترکیه و تهدید تغییرات اقلیمی

کشاورزان ترکیه در شرایطی با بحران تولید و عرضه روبرو هستند که تغییرات اقلیمی نیز این کشور را تهدید می کند. بر اساس گزارش ششم ارزیابی IPCC، افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی، ترکیه و کشورهای حوزه مدیترانه مرکزی را در معرض خطرات جدی خشکسالی قرار خواهد داد.

این گزارش اثرات گرمایش زمین، نقش تأثیرات انسانی و آینده احتمالی آب و هوا را با استناد به یافته های علمی ارائه داده و تاکید می کند که ممکن است خشکسالی های شدید به ویژه بین سال های 2050 تا 2100 رخ دهد و این وضعیت تهدیدی جدی برای ترکیه است.

بر اساس گزارشی که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و GRID-Arendal منتشر شده، انتظار می رود آتش سوزی های جنگلی به دلیل تغییرات آب و هوایی و تغییر کاربری زمین، مکرر و شدیدتر شوند.

پیش بینی می شود که آتش سوزی های شدید 50 درصد افزایش یابد. این افزایش به ویژه برای مناطقی که تحت تأثیر خشکسالی و موج گرما قرار دارند، خطر بزرگی را به همراه دارد. در آتش سوزی های سالیان 2022 و 2023 میلادی ترکیه حال و روز خوبی نداشت و بدون تجهیزات به جنگ آتش رفت. اما حالا کارشناسان این گزارش تاکید می کنند که دولت  باید اعتبارات ویژه برای این بخش در نظر بگیرد.

کشور ترکیه ,

در سالیان پیش رو و به خاطر تغییرات اقلیمی، ترکیه و سایر کشورهای مدیترانه مرکزی، با مشکلات بزرگی مواجه می شوند و علاوه بر زراعت و دامپروری، منابع آب و سلامت اکوسیستم در خطر خواهد بود و لازم است که ترکیه و سایر کشورهای در معرض خطر، اقدامات فوری برای افزایش تاب آوری در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

این اقدامات شامل استفاده کارآمدتر از منابع آب، ترویج شیوه های کشاورزی پایدار، اصلاح الگوی کشت، بهبود مدیریت جنگل و سرمایه گذاری بیشتر در پیشگیری و آمادگی آتش سوزی است.

البته کشاورزی ترکیه، علاوه بر مشکلات بالا، در حوزه توسعه بی حساب و کتاب شهری، تغییر کاربری اراضی کشاورزی به شکل غیرقانونی و تبدیل آنها به شهرک ها و مناطق مسکونی حاشیه شهر، مشکلات جدی دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1677819

مهمترین اخبار ایران و جهان: