نیوز سیتی!
30 بهمن 1402 - 14:12

گسترش نگران کننده فقدان نیروی کار متخصص در اوکراین

یک مقام پارلمان اوکراین با اشاره به ادامه درگیری نظامی، مهاجرت گسترده و قانون بسیج، کمبود نیروی کار متخصص در  اقتصاد این کشور را یک فاجعه خوانده و وضعیت کنونی را در کل تاریخ اوکراین بی‌سابقه دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری ناتالوخا، رئیس کمیته توسعه اقتصادی در پارلمان اعلای اوکراین شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعتراف کرد که فقدان نیروی کار لازم برای پیشبرد چرخه اقتصاد کشور با توجه به ادامه درگیری نظامی با روسیه به حد فاجعه آمیز رسیده و چنین وضعیتی قبلاً در کل تاریخ بی‌سابقه است.

این مقام پارلمانی گفت: "از لحاظ نیروی کار وضعیت کشور یک فاجعه به تمام معناست، ما در تخصص‌های مشخصی در عرصه تولید و صنعت، با کمبود دیوانه کننده نیروی کار مواجه هستیم و این قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. البته این وضعیت طبیعی است: برای اینکه بسیاری از مردم از کشور خارج شده‌اند، افراد زیادی به جبهه رفته‌اند، گروه بزرگی در بخش‌های توانبخشی در بیمارستان‌ها مشغول هستند و برنامه آموزش نیروی کار جدید هم ادامه پیدا نکرده و این در حالی است که تعداد زیادی از دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.

ناتالوخا یادآور شد که در اوکراین کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شوند، ولی کمبود جدی پرسنلی وجود دارد.

در اواخر سال 2023، نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین هشدار داده بود که این کشور در یک بحران عمیق اقتصادی قرار دارد و ورشکستگی آن آشکار است.

به گفته وی، مقامات کی‌یف، با دریافت کمک‌های مالی کلان از شرکای غربی، فقط "با شادی به اطراف دویده و برای خود دست زدند" ولی اکنون قادر به تکمیل بودجه دولتی بطور مستقل نیستند.

در ماه نوامبر گذشته، پارلمان اعلای اوکراین بودجه دولت برای سال 2024 را تصویب کرد. بخش درآمد دولت تقریباً دو برابر کمتر از بخش هزینه آن است، این تفاوت مبلغی معادل 1.768 تریلیون گریونا (49.32 میلیارد دلار) در مقابل 3.35 تریلیون (92.5 میلیارد دلار) است. علاوه بر این، سال آینده دولت اوکراین باید 606.47 میلیارد گریونا (16.42 میلیارد دلار) بابت بدهی‌های عمومی پرداخت کند که در این رابطه نیز روی کمک‌های مالی خارجی حساب شده است.

تقریباً یک ماه قبل، بانک مرکزی اوکراین گزارش داده بود که این کشور با کمبود نیروی کار ناشی از مهاجرت قابل توجه بخش زیادی از جمعیت به خارج از کشور و بسیج مردان برای پر کردن صفوف نیروهای اوکراینی مواجه است. در این گزارش یادآوری شده بود  که ادامه جنگ همچنان به وخامت اوضاع در بازار کار دامن زده و آن را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1673163

مهمترین اخبار ایران و جهان: