نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 08:39

شناسایی بیش از ۱۵ هزار فرد مشکوک به دیابت و فشار خون بالا در استان قزوین

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: از مجموع افراد شرکت کننده در پویش ملی سلامت، 10 هزار و 446 نفر مشکوک به فشار خون بالا و 4 هزار و 779 نفر هم محتمل به داشتن دیابت شناسایی شدند که باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند.

نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، درخصوص اجرای پویش ملی سلامت در سطح استان قزوین بیان کرد: تا به امروز 716 هزار و 554 نفر از هم استانی‌ها به عبارتی معادل 69 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان، در قالب اجرای این پویش مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از مجموع افراد شرکت کننده در پویش سلامت 10 هزار و 446 نفر مشکوک به فشار خون بالا و 4 هزار و 779 نفر هم محتمل به داشتن دیابت شناسایی شدند که باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین تصریح کرد: از میان افرادی که در این پویش شرکت کردند 166 هزار و 721 پیش فشار خون بالا هستند؛ همچنین 30 هزار و 637 نفر هم پیش دیابت بودند یعنی میزان قند خون آنان بین 100 تا 125 است.

مشارکت 51 درصدی بانوان استان در پویش ملی سلامت

وی عنوان کرد: در پویش ملی سلامت که با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» اجرا می‌شود تاکنون حدود 49 درصد آقایان و 51 درصد از بانوان استان قزوین شرکت کردند.

تنکابنی یادآور شد: پویش ملی سلامت که از 20 آبان شروع شد و تا  15 دی ماه ادامه داشت تا 30 دی ماه 1402 تمدید شد.

وی هدف از اجرای پویش ملی سلامت را افزایش شناسایی، مراقبت و درمان بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، افزایش سطح آگاهی مردم در مورد عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودهنگام و کنترل دیابت و فشارخون بالا عنوان کرد.

این مسوول اضافه کرد: چنانچه بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا بهنگام تشخیص داده نشوند با پیشرفت بیماری، فرد ممکن است دچار عوارض غیرقابل جبرانی شود به طور مثال بیماری دیابت در صورت تشخیص دیرهنگام و عدم دریافت درمان موثر می‌تواند منجر به ایجاد عوارض کلیوی، بینایی، قلبی و حتی در موارد شدت بیماری منجر به قطع عضو شود.

افزایش احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی در مبتلایان به بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا

وی عنوان کرد: احتمال بروز سکته‌های قلبی، مغزی و مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی ابتلا به این بیماری ها، بار مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده و موجب ازکارافتادگی بیماران می‌شود.

تنکابنی در پایان گفت: با توجه به موارد یاد شده ترجیح می‌دهیم که پیشگیری را در سطح یک و دو بیماری داشته باشیم چرا که در پیشگیری سطح یک که موثرترین و کم هزینه ترین سطح پیشگیری می باشد افراد با داشتن سبک زندگی سالم از ابتلا به این بیماری‌ها در امان می مانند و در پیشگیری سطح دو با تشخیص بهنگام بیماری و اقدامات مناسب می‌توانیم روند بیماری را کند نمود و یا مسیر پیشرفت بیماری را متوقف کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631519

مهمترین اخبار ایران و جهان: