نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 17:53

سفیر ایران در مسکو: ایران در چارچوب ایجاد نظام چندقطبی حضوری فعال خواهد داشت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به اینکه، بیش از ۲۳۰ رویداد و نشست در چارچوب گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: کشورمان حضور فعالی در چارچوب ایجاد نظام چندقطبی به عنوان یکی از اهداف این گروه خواهد داشت.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با بیان اینکه بریکس یکی از مهمترین تشکل‌های بین‌المللی گفتگو محور برای مقابله با نظام ناعادلانه کنونی حاکم بر جهان است که بازتاب دهنده افکار نزدیک به نیمی از ساکنین جهان است، یادآور شد: کشورهایی که تصمیم گرفته اند در مقابل ساختار تک قطبی و ناعادلانه کنونی جهان، پیشرو در تاسیس ساختاری عادلانه مبتنی بر چند جانبه گرایی باشند. ما معتقدیم که پیشبرد نظرات جمهوری اسلامی ایران، در سطح جهانی، از مسیر بریکس تسهیل خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه کنشگری فعال با مشارکت در ائتلاف‌های سودمند منطقه‌ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس از راهبردهای سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم است، تصریح کرد: ⁠در کنار عضویت در سازمان همکاری شانگهای و تقویت همکاریها با اتحادیه اوراسیا، عضویت در بریکس نیز پیگیری و با تلاش دستگاه سیاست خارجی، ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به عضویت کامل این گروه درآمد.

جلالی با بیان اینکه ورود ایران به بریکس، با ریاست روسیه بر این گروه همزمان شده است، یادآور شد: این همزمانی را به فال نیک گرفت و بر بهره‌گیری کامل از این فرصت در عرصه دیپلماسی تأکید کرد. روسیه برای سال جاری میلادی بالغ بر ۲۳۰ رویداد و نشست در سطوح مختلف دولتی، نخبگانی و مردمی در قالب بریکس تعریف کرده است و بستر مناسبی برای کشورمان فراهم شده که از خلال این رویدادها نظرات و برنامه‌های نظام، بیان و اجرایی شود.

سفیر ایران در مسکو در ادامه اظهار کرد: نخستین نشست از برنامه های بریکس در سطح معاونان وزارت خارجه و نمایندگان ملی کشورهای بریکس روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن در مسکو گشایش می‌یابد. در این نشست که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت، جهت‌گیریهای اصلی گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ طراحی و برنامه ریزی می‌شود.

جلالی در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: هیأتی به ریاست دکتر صفری معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این نشستها حضور خواهد داشت تا به بیان مواضع کشورمان بپردازد و پیشنهادهایی نیز ارائه کند. ایران مصمم است که نقش فعال و موثری در بریکس ایفا نماید و مطمئن هستیم که سطح اثرگذاری و نفوذ بریکس پس از ورود ایران، افزایش پیدا می‌کند.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653663

مهمترین اخبار ایران و جهان: