نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 21:47

شناسایی بیش از ۳ هزار بیمار قطعی دیابت در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از شناسایی بیش از ۳۰۰۰ بیمار قطعی مبتلا به دیابت از ابتدای سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد.

حامد جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه تا کنون ۲۷۵۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده‌اند. 

معاون بهداشت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: همچنین در این پویش حدود ۲۰ هزار فرد در مرحله پیش دیابت شناسایی شده‌اندکه تحت مراقبت توسط بهورز و مراقبین سلامت قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد : دیابت یک بیماری جدی و مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند انسولین کافی تولید کند و یا به طور موثر انسولینی که تولید می‌شود را استفاده کند و نتیجه آن افزایش قند خون به طور مزمن است. 

جلالیان تشریح کرد: دیابت انواع مختلف دارد از جمله دیابت نوع ۱ که در سنین پایین‌تر رخ داده و ۵ تا ۱۰ چدرصد از کل موارد مبتلا به دیابت را تشکیل می دهد در نتیجه نوعی اختلال خود ایمنی ایجاد می شود به این معنی که سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین در غده لوزالمعده حمله کرده و توانایی بدن در تولید انسولین را از بین می برد. از عوامل خطر زا در این نوع از دیابت می توان به عوامل وراثتی، عفونت ها، مواد سمی و شیمیایی اشاره کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در خصوص نوع دیگر دیابت ابراز کرد: دیابت نوع ۲ که ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می‌دهد، در افرادی دیده می‌شود که به علت مقاومت به انسولین دچار کمبود نسبی انسولین می‌باشند. که این نوع از دیابت ارتباط قوی با کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی دارد. 

وی عنوان کرد: سال گذشته نیمی از مرگ‌های به علت دیابت به صورت زودهنگام در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال اتفاق افتاده است و دیابت شایع‌ترین علت دیالیز، نابینایی و قطع اندامی که در اثر حادثه نباشد بوده است.

جلالیان اذعان کرد: به علت افزایش شیوع عوامل خطر بیماری از جمله ورزش ناکافی، تغذیه نامناسب، عدم مدیریت استرس و افزایش مصرف الکل و دخانیات شیوع این بیماری نیز رو به افزایش است. این بیماری تا مراحل پیشرفته بیماری علامتی ندارد.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد موارد ابتلا به دیابت نوع ۲ با سبک زندگی صحیح قابل پیشگیری می‌باشد که تشخیص، کنترل و پیشگیری از عوارض بیماری با مراجعه منظم و انجام غربالگری سالیانه در مراکز بهداشتی و درمانی امکان پذیر است. بیماران مبتلا به دیابت می توانند به طور منظم به صورت ماهیانه به مراقب سلامت در شهر و بهورز در روستا و هر سه ماه یکبار به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کنند تا با مراقبت و دریافت آموزش‌ها  کنترل بیماری و زندگی سالمی داشته باشند.

جلالیان تاکید کرد: در بیماری دیابت هدف فقط کنترل قند خون نیست و در کنار آن می بایست فشار خون، چربی خون، مدیریت وزن، تغذیه صحیح و تحرک بدنی نیز اصلاح شود. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632519

مهمترین اخبار ایران و جهان: