نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 09:50

لزوم تهیه نقشه‌راه برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم تهیه نقشه‌راه در راستای تسهیل تجارت به‌خصوص با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدیوسف حسینی امروز در دومین میز تجاری قزاقستان با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای تسهیل و توسعه مبادلات تجاری با قزاقستان، با بیان اینکه حجم تجارت استان با این کشور محدود است،  اظهار کرد: عضویت ایران و قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهترین فرصت برای توسعه تجارت بین این دو کشور به‌شمار می‌رود، در حال حاضر نیز تعاملات خوبی در سایر استان‌ها با قزاقستان صورت گرفته است، اما آذربایجان‌شرقی آنچنان که باید، نتوانسته است از مزیت‌های این بازار بهره ببرد.

وی یکی از دلایل کاهش تمایل به صادرات را بحث رفع تعهد ارزی عنوان کرد و افزود: این امر رسماً صادرات کشور را متوقف کرده است و تنها عده کمی از افراد موفق به رفع تعهد ارزی شده‌اند. ما نیز امیدواریم با ابلاغ شماره حساب از سوی دولت، صادرکنندگان بتوانند تعهدات ارزی بین سال‌های 97 تا 1400 را پرداخت کنند و حساب‌های پس از سال 1400 نیز بر اساس دستورالعمل‌های جدید، محاسبه و تسویه شود.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به وجود پاره‌ای مشکلات در حوزه گمرکات استان گفت: یکی از مواردی که موجب نارضایتی تجار شده است، ارزش‌گذاری بالای کالاها در گمرکات استان است که سبب می‌شود، برای صادرات یا واردات از سایر گمرک‌های کشور استفاده کنند و در نتیجه این امر، شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری در گمرک‌های استان هستیم.

حسینی افزایش نرخ انرژی از جمله آب، گاز و برق را از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان استان عنوان کرد و ادامه داد: قیمت پایین حامل‌های انرژی، مزیت نسبی صادراتی برای کشور محسوب می‌شود، اما با افزایش تعرفه‌ها، قطعاً قیمت نهایی محصولات تولید شده نیز افزایش خواهد داشت و به‌دنبال آن، ما قدرت رقابتی خود را در بازارهای جهانی از دست خواهیم داد.

وی بر لزوم تهیه نقشه‌راه در راستای تسهیل تجارت به‌خصوص با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651619

مهمترین اخبار ایران و جهان: