نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 10:47

داستان زنده شدن مادر صنعت در یاسوج/ مدال زرین دولت سیزدهم با نوسازی کارخانه قند یاسوج

کارخانه قند یاسوج یا همان مادر صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد چه حال ناخوشی داشت رفته رفته چرخ آن دوباره به حرکت در خواهد آمد.

خبرگزاری فارس - یاسوج، ترنم بهنیا: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های پرشماری در زمینه‌های مختلف دارد طبق آمار رسمی کشور ۲۵ درصد نفت و گاز ایران و همچنین ۱۰ درصد روان آب های کشور را تامین می‌کند استانی که در زمینه گردشگری و فضاهای بکر طبیعی یکی از پنج استان نخست کشور به شمار می‌رود استانی که به سرزمین چهارفصل در ایران معروف شده است.

برای مثال تنها در یک قلم تعداد ۴۰ قله بالاتر از چهار هزار متر دنا در این استان وجود دارد اما تاکنون از این ظرفیت استفاده آن‌ چنانی نشده است و ناشناخته مانده است.

از سوی دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مهم در تهیه و تولید داروهای گیاهی و از رویشگاه‌هایی گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود که در برخی موارد به تنهایی با کشورهای اروپایی برابری می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد در عین حال یکی از استان‌های دارای ظرفیت بالای کشاورزی و پرورش دام است به طوری که در تولید ماهیان سردابی در کشور در رتبه‌های اول تا سوم قرار داشته همچنین در زمینه سایر تولیدات کشاورزی و باغی از جمله سیب و گردو و انگور در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما این توان هم مغفول مانده است.

می‌دانیم که استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته و نه چندان دور در زمینه سایر محصولات کشاورزی از جمله کشت چغندر قند یکی از استان‌های شناخته شده ایران به شمار می‌رفت که چغندر قند تولیدی مورد نیاز کارخانه قند یاسوج را تامین می‌کرد و گاه به سایر نقاط کشور صادر می‌شد و رونق بسیاری در این خصوص برقرار بود. 

 

 

استانی که از صنعت بهره نبرده است

متاسفانه این استان در زمینه صنعت یکی از استان‌های ضعیف کشور به شمار می‌رود که تنها کمی بیشتر از نیم درصد صنعت کشور را به خود اختصاص داده و به همین دلیل بیکاری مفرط در استان وجود دارد و جوانان بسیاری سرگردان هستند.

یقینا اولین کارخانه تولیدی که در استان کهگیلویه و بویر احمد راه‌اندازی شد کارخانه قند یاسوج بود که در همان ابتدای شکل گیری این استان به مرکزیت شهر یاسوج کارخانه فعال شد و تعداد زیادی کارگر در آن مشغول به کار شدند و چرخ صنعت به حرکت درآمد.

با گردش چرخ کارخانه قند تعداد بسیار زیادی از کشاورزان با تولید چغندر قند روزگار خود را سپری می‌کردند و معیشت آنها از طریق همین کارخانه قند یاسوج و تولید چغندر قند بود که روزگار سپری می‌کردند.

روزهایی سخت برای مادر صنعت یک استان

از کارخانه قند یاسوج به عنوان مادر صنعت در این استان همواره یاد می شود نوستالوژی اصلی شهر یاسوج همین کارخانه بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر به مانند بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با واگذاری های آنچنانی و فراقانونی سرنوشت بدی به خود گرفت و این کارخانه عملاً با فروش غیر قانونی در دولت تدبیر! از چرخه تولید خارج شد.

اما مهم‌تر از همه اینکه با همت و عزمی که در دستور کار دستگاه قضایی کشور قرار داشت همچنین پیگیری‌های مطالبه گرانه بسیاری از اقشار همچون کارگران این کارخانه و دانشجویان بسیجی و البته رسانه‌های متعهد، کارخانه دوباره به آغوش بیت المال بازگشت و می‌توان به آینده آن خوشبین بود.

واحد تولیدی که به به ثمن بخس فروخته شده بود و در این بین باید از نقش بسیار مهم دستگاه قضایی در بازگرداندن کارخانه قند غافل نشویم.

متاسفانه هر چند کارخانه قند با مطالبه کارگران، دانشجویان و رسانه‌ها و پی‌گیری مجدانه دستگاه قضایی آزاد شد اما بانک تجارت عزم چندانی برای به چرخه بازگشتن این کارخانه نداشت تا اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت دستگاه قضایی با دستور اکید و مستقیم خود دستور فک پلمب کارخانه قند یاسوج را صادر کرد و از آن زمان بود که مادر صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج جانی دوباره گرفت.

حاتم‌بخشی دولت تدبیر و حراج یک واحد بزرگ تولیدی

صرفا جهت اطلاع این که بنا به گفته کارشناسان ارزش کارخانه قند شهر یاسوج در زمان واگذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که در دوره دولت تدبیر و امید تنها به قیمت ۹۰ میلیارد تومان به فروش رسید بلایی که در بقیه نقاط کشور بر سر کارخانه‌های تولیدی آوردند.

اما در این بین نهادی دلسوزانه وارد میدان شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که همواره در بحران‌ها و سختی‌ها حضور داشته و از مشکلات پا پس نکشیده است، به موضوع ورود کرد تا چرخ کارخانه به گردش درآید.

درست پس از فک پلمب کارخانه قند یاسوج و در سفری که مخبر رئیس وقت ستاد اجرایی به شهر یاسوج داشت زمز درمه‌هایی مبنی بر ورود ستاد اجرایی به کارخانه قند برای راه‌اندازی آن شنیده شد که در کمترین زمان ممکن رنگ واقعیت به خود گرفت و اکنون چند ماهی هست که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با جدیت هر چه تمام در حال نوسازی و بهسازی این واحد بزرگ تولیدی در شهر یاسوج است و کارهای بزرگی هم تاکنون انجام داده است.

واحد تولیدی که بیشتر دستگاه‌های آن در دوره واگذاری به سرقت رفت و شاید تنها پوسته‌ای زنگ زده و رنگ پریده از کارخانه باقی ماند و کار را برای ستاد اجرایی سخت کرد.

 

 

آقای مدیرعامل به روزگار کارخانه اشاره می‌کند کارخانه‌ای در سال ۹۳ آخرین دوره بهره برداری را داشت و از آن به بعد فعالیت عمرانی نداشته و فعالیت های مدیریتی تا سال ۹۵ ادامه پیدا کرد و از آن سال در یک مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و روزهای سخت شروع شد.

واحد تولیدی که از سال ۴۶ راه اندازی شد و نقشه‌های بسیار جالب از سال ۱۹۶۶ این کارخانه به صورت دستی کشیده شده که گویای همه چیز است، در سال ۹۷ به علت تغییرات به دستور قضایی شرکت پلمب شد و در سال ۹۸ حکم واگذاری مناقصه ابطال و کارخانه تحت اختیار بانک تجارت قرار گرفت تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

آیت‌الله رئیسی مردانه و دلسوزانه وارد میدان شد

اما با حضور رئیس جمهور در اواخر سال ۹۹ به عنوان رییس دستگاه قضا فک پلمب کارخانه انجام شد و پس از آن به دلیل رکود؛ ستاد اجرایی اینجا را خرید زیرا دکتر مخبر به شدت به اشتغالزایی در این استان اعتقاد داشت که باید دوباره راه اندازی شود.

مدیرعامل کارخانه می‌گوید که قرارداد ما از پایان سال ۱۴۰۰ بود دقیقا از همان جا حواشی بیشتر دامن زده و باعث مشکلات بیشتری برای ما شد و برخی افراد فضا را مناسب می دیدند و به واسطه ورود ستاد اجرایی به فکر مطالبات خود افتادند!.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: سیستم قضایی و نماینده ولی فقیه در استان نیز لطف زیادی به ما داشتند.

مقبول می‌گوید تعدادی نیروی مجرب به کار گرفته شده تا تعمیرات را انجام دهند و شرایط خوب رقم خورده و اکنون ده‌ها نفر مشغول به کار هستند و توانسته‌اند بخش زیادی از کارها را انجام دهند.

اما تا پایان تیرماه همین امسال کار اورهال و بازسازی ۳۰ درصد انجام شده بود و اکنون بیش از ۶۰ درصد در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم.

مقبول این را هم گفت که در زمان بهره‌برداری از این کارخانه ۲۰۰ یا بیشتر نیرو شاغل خواهند شد کارخانه‌ای که دستگاه مانیتورینگ آن هم راه‌‌اندازی شده خوشبختانه اکنون کل کارخانه دارای برق شده و تمام دستگاه‌های برقی نیز بازسازی و تست شده و اکنون هیچ دستگاه خاموشی در کارخانه وجود ندارد.

 

 

افتخاری دیگر در کارنامه دولت سیزدهم

به گزارش فارس، هر چند که کار با سرعت در کارخانه قند در حال انجام است اما برخی مشکلات همچون همراهی ضعیف بانک عامل یعنی بانک تجارت باعث شده که ستاد اجرایی و همکاران شایان نادری و بهزاد مقبول کمی دست به عصا راه بروند.

در دیداری که نماینده ولی‌فقیه در استان از کارخانه قند یاسوج داشت به مسئولان بانک تجارت کشور توصیه کرد تا همکاری لازم را برای راه‌‌اندازی این واحد تولیدی داشته باشد و اجازه ندهند کار نوسازی دچار اخلال و وقفه شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از بانک تجارت انتظار دارد تا تسهیلات به موقع و به اندازه در اختیار قرار دهد چرا که می‌بایست این واحد تولیدی در زمان مقرر به چرخه تولید بازگردد و بیش از این کارگران معطل نمانند.

اما به هر صورت راه ‌اندازی کارزخانه قند یاسوج از افتخارات دولت سیزدهم خواهد بود که با پی‌گیری شخص رئیس‌جمهور و میدان‌داری ستاد اجرایی اکنون مراحل پایانی نوسازی را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نزدیک یک واحد تولیدی بزرگ دیگر در کشور به چرخه تولید بار می‌گردد.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 907963

مهمترین اخبار ایران و جهان: