نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 17:58

اردبیل رتبه سوم جذب اعتبارات صنایع دستی را دارد

اردبیل- معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استان اردبیل در جذب اعتبارات حوزه صنایع دستی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم جلالی بعد از ظهر سه‌شنبه در دیدار با سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: وزارتخانه با نگاه حمایتی به حوزه صنایع دستی در صدد ارتقای چهره این هنر صنعت در تمامی استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در هر استان هنر شاخص آن منطقه به عنوان صنایع دستی برند معرفی می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا از صفر تا ۱۰۰ تولید و فروش صنایع دستی هنرمندان تکمیل شود و در این راستا بانوان نقش بسزایی بر عهده دارند.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور فعال بانوان در تولید صنایع دستی را یادآور شد و گفت: بانوان همواره پای ثابت هنرهای زیبا و صنایع دستی بوده‌اند که حمایت از این قشر از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت میراث فرهنگی است.

جلالی به اقدامات انجام شده در زمینه جذب تسهیلات برای هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و افزود: از محل تبصره ۱۶ تسهیلاتی بدون نیاز به ضامن برای فعالان این حوزه قابل پرداخت است که در استان اردبیل نیز هنرمندان می‌توانند با استفاده از این ظرفیت نسبت به رونق صنایع دستی منطقه همت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی برای توسعه بیمه هنرمندان صنایع دستی خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد بیمه‌شدگان صنایع دستی در اردبیل، این امکان فراهم شده که تعداد دیگری از هنرمندان نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

جلالی هنرهای سنتی و دستی را ریشه در منازل و نشأت گرفته از هنر بانوان دانست و اضافه کرد: تولید بدون کارخانه در صنایع دستی نهفته است که می‌تواند هر خانه‌ای یک کارگاه صنایع دستی در کشور باشد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نگاه وزارتخانه به حوزه صنایع دستی و گردشگری، نگاهی حمایتی است و در این راستا بانوان فعال در حوزه صنایع دستی سهم بیشتری را از این حمایت‌ها خواهند داشت.

در این دیدار سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز اظهار کرد: استان اردبیل در جذب تسهیلات حوزه صنایع دستی جز سه استان برتر کشور است و صنعتگران بیشتر از سقف تعیین شده، تسهیلات حمایتی دریافت کرده‌اند.

فردین عینی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی در همه شهرستان‌های استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به تأثیرگذاری مستقیم صنایع دستی در اشتغالزایی، لازم است که توجه ویژه‌ای به آموزش صنایع دستی در سطح وزارتخانه وجود داشته باشد و بودجه اختصاص یافته برای این حوزه افزایش باید.

وی گفت: ۲ شهر عنبران و اصلاندوز به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی در استان اردبیل ثبت شده و دبیرخانه این شهرها کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده‌اند که موجب رونق بیشتر صنایع دستی در استان خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 908963

مهمترین اخبار ایران و جهان: