نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 16:01

استاندار خراسان جنوبی: بزرگداشت مفاخر، از مؤلفه‌های تأثیر گذار در تقویت هویت ایرانی و اسلامی

استاندار خراسان جنوبی گفت: بزرگداشت مفاخر یکی از مؤلفه‌های مهم است که می‌تواند در تقویت هویت ایرانی و اسلامی تأثیر گذار باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت امروز با بیان این مطلب در جلسه انجمن آثار و مفاخر استان که با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این بزرگداشت‌ها در دستور کار مجموعه‌های فرهنگی استان است. 

وی اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد راه‌اندازی دفتر انجمن مفاخر و آثار فرهنگی در خراسان جنوبی باشیم.

استاندار خراسان جنوبی، یکی از مهمترین ویژگی‌های خراسان جنوبی را فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مردم این منطقه خواند و با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم استان وجود مفاخر علمی و فرهنگی، دینی، ایثار و شهادت است، گفت: بناهای فرهنگی قدیمی با قدمت بالا از دیگر شاخص‌های خراسان جنوبی است.

قناعت به ثبت جهانی پنج اثر تاریخی استان اشاره کرد و افزود: این در حالی است که فضای سیاسی سنگینی بر یونسکو به ویژه در بحث ثبت آثار حاکم است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی کاروانسراها به عنوان ششمین اثر تاریخی استان نیز در دستور کار است و در کنار آن چند پرونده دیگر هم در نوبت داریم تا بتوانیم آثار بیشتری از خراسان جنوبی را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم، عنوان کرد: مردم خراسان جنوبی مؤمن و متعهد هستند و وفاداری خود را به نظام و انقلاب بارها نشان داده اند و در این بخش طلایه‌دار می باشند.

استاندار تأکید کرد: مردم استان بارها در بزنگاه‌های تاریخ انقلاب اسلامی به صحنه آمدند و نقش‌آفرینی کردند و وفاداری خود را به اثبات رساندند.

قناعت خاطرنشان کرد: اولویت دستگاه‌ های فرهنگی خراسان جنوبی بر اساس تصمیم شورای فرهنگ عمومی در سال جاری، تقویت هویت اسلامی ایرانی با تمرکز بر جوانان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرهنگیان بر تقویت هویت ملی، پرچم ملی، عشق به میهن و وطن دوستی تأکید کرده اند، افزود: خوشبختانه هدف‌گذاری شورای فرهنگی عمومی استان در سال جاری برای تقویت هویت ایرانی اسلامی با تمرکز بر نسل جوانان است و ما باید جلوی فاصله و گسست نسلی را بگیریم.

استاندار با اشاره به بحران هویت در برخی کشورها، تصریح کرد: این کشورها مفاخری ندارند که به وجود آنان ببالند به همین دلیل هویت‌سازی می‌کنند.

قناعت ادامه داد: این در حالی است که ایران مفاخر بسیاری دارد اما کم به این مسئله مهم پرداخته شده و حق مطلب ادا نشده است. 

استاندار از پیشنهاد راه‌اندازی و استقرار دفتر انجمن مفاخر و آثار فرهنگی خراسان جنوبی در یکی از مکان‌های فرهنگی قدیمی استقبال کرد و گفت: برای اینکه جلوی برخی از مفاخر سازی‌ها و پدرسازی‌های جعلی گرفته شود باید ریل‌گذاری درستی صورت گیرد. 

به گفته وی؛ اکنون با استقرار دفتر انجمن این موضوع رصد و کنترل خواهد شد و انتظار است همه کمک کنند تا هر برنامه‌ای که مرتبط با این عرصه است با هدایت و حمایت انجمن استان باشد.

قناعت در پایان از برگزاری بزرگداشت آیت الله اوحدی در شهر زهان شهرستان زیرکوه در تیرماه امسال خبر داد و گفت: هر چه از این آیین‌های بزرگداشت برگزار کنیم در نهایت به نفع استان است و تأثیر فرهنگی بسیار خوبی خواهد داشت و ما می‌ توانیم کشور غنی و پرافتخاری را برای آیندگان رقم بزنیم.

پایان پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1242163

مهمترین اخبار ایران و جهان: