نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 07:47

نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کسب و کارهای کوچک چیست؟

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان معتقد است؛ کتابخانه‌های عمومی محلی برای اشتراک تجربیات و تولید سرمایه‌های فکری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در راستای توسعه همکاری‌های مشترک فرهنگی دیدار و بحث و تبادل‌نظر کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این نشست نقش کتابخانه‌ها را در تعامل و تبادل افکار بسیار سازنده توصیف و ضمن توضیح رویداد بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌ و کارهای کوچک» گفت: با رویداد کسب ‌و کارهای کوچک، امروزه کتابخانه‌های عمومی به محلی تبدیل‌ شده‌اند که در آنجا تجربیات دیگران به اشتراک گذاشته ‌شده است و سرمایه فکری تولید می‌شود و در خدمت صنایع خلاق قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه پژوهش‌های خوبی در رابطه با نقش کتابخانه‌ها در توسعه کسب ‌و کار انجام‌ شده است، گفت: یکی از موارد مهم در این حوزه، ایجاد محیطی است که افراد بتوانند در آن خودشان را کشف کنند و کتابخانه‌های عمومی در این راستا گام برمی‌دارند.

دبیر کانون تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر بیان ظرفیت‌ها و خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی در جمع‌های مختلف، به دلیل کم‌اطلاعی برخی افراد از کارکردهای کتابخانه باعث تعجب آن‌ها می‌شود، گفت: با توجه به بازطراحی خدمات، کتابخانه‌های عمومی امروزه نقش پاتوق اجتماعی و فرهنگی را در جامعه ایفا کرده و می‌توانند مرکز هم‌افزایی برای ارتقای کسب‌وکارهای کوچک باشند.

طاهریان به برگزاری دوازدهمین دوره ملی جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و هماهنگی‌های صورت گرفته برای مشارکت گسترده کارمندان استان سمنان در این جشنواره اشاره کرد و افزود: با توجه به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با هماهنگی‌های صورت گرفته و موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شرکت در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برای کارکنان دولت آموزش ضمن خدمت در نظر گرفته ‌شده و کارکنان دستگاه‌های اجرایی با شرکت فعال و مؤثر در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی می‌توانند از گواهی آموزش رایگان و ضمن خدمت بهره‌مند شوند.

وی با تصریح به اینکه کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای شرکت در این جشنواره بزرگ فرهنگی و کتاب‌خوانی به سامانه جشنواره به آدرس www.samakpl.ir مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: برای افرادی که نمره حد نصاب را کسب کنند، گواهینامه آموزشی دوره‌های عمومی صادر می‌شود و گواهینامه مذکور سازوکار انگیزشی کارکنان محاسبه می‌شود.

فراهم کردن زمینه کسب و کار خدمت نوین کتابخانه‌های عمومی

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این نشست ضمن تأکید بر ضرورت انجام همکاری‌های مشترک در حوزه‌های فرهنگی و هنری بین ۲ دستگاه و تأثیر آن بر ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان بیان کرد: ازآنجا که مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت است، آشنا کردن این نسل با کتاب و کتاب‌خوانی تأثیر بسزایی در رشد و تکامل ابعاد مختلف شخصیتی دارد؛ بنابراین توجه به این امر مهم موجب تربیت افرادی سالم و درنهایت شکل‌گیری جامعه سالم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی، فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب ‌و کارهای خانگی و کوچک در کتابخانه‌های عمومی است، افزود: امروزه این مسأله که کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت بالایی برخوردارند، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفته است و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند، با حفظ هویت اصلی خود که کتاب و کتاب‌خوانی است، در حوزه کارآفرینی نیز وارد شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بابیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت والایی در حوزه فرهنگ عمومی است، گفت: ما در حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، ظرفیت‌ها و امتیازات خوبی داریم و می‌توانیم با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی از این فرصت‌ها در راستای اشتغال‌زایی بومی استفاده کنیم.

کرم‌زاده گفت: مخزن کتب خطی کتابخانه مرکزی و کتابخانه عمومی شهید فخری‌زاده مهدی‌شهر گنجینه‌ای است که از میراث گذشتگان ما برای استفاده مخاطبان به ارث رسیده است و باید از آن نگهداری سالم شود، این اداره کل آمادگی این را دارد تا با معرفی کارشناسان باتجربه در حفظ و نگهداری این مجموعه ارزشمند یاریگر کتابخانه‌های عمومی استان باشند تا علاقه‌مندان از این دست کتاب‌های ارزشمند نیز بهره‌مند شوند.

وی از آمادگی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در حوزه‌های مختلف نظیر معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، راهنمایی و نظارت برای نگهداری تخصصی کتاب‌ها و نسخ قدیمی، اختصاص غرفه به عنوان کافه کتاب در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی استان برای معرفی کتاب، همکاری در سفرهای سیاحتی به موزه‌ها، کتابخانه‌ها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان برای همکاران اداره کل کتابخانه‌های عمومی و خانواده‌هایشان به صورت رایگان، مشارکت در برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و اهدای جوایز رده‌های سنی کودکان و مشارکت در رویداد بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌ و کارهای کوچک برای آغاز همکاری‌های مشترک بین ۲ سازمان خبر داد.

به گزارش فارس، این نشست با حضور قاسم رئوفی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ سمیرا بهرامیان، کارشناس آمار و پژوهش اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ فاطمه مداح، کارشناس مسؤول امور همکاری‌ها و مشارکت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و جمعی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان برگزار شد و هر یک از کارشناسان به بیان نکاتی پیرامون حوزه تحت مسؤولیت خود پرداختند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1251419

مهمترین اخبار ایران و جهان: