نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 14:12

فتح خرمشهر باعث اتخاذ راهبرد دفاع سرزمینی توسط عراق شد

قزوین- رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر باعث اتخاذ راهبرد دفاع سرزمینی توسط عراق شد و باعث شد تا عراق برای همیشه به دنبال دفاع از کشور خود باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالله عراقی صبح چهارشنبه در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان قزوین که در محل تیپ ۸۲ سپاه صاحب الامر (عج) برگزار شد، اظهار کرد: محاسبات عراق برای تصرف ۴۸ ساعته خرمشهر از نظر نظامی محاسبات اشتباهی نبود.

وی افزود: از نظر نظامی و بر روی کاغذ با توجه به آمادگی‌های رزمی، نظامی و نیروی انسانی و شرایط کشور عراق به نسبت ایران آن روزها، فتح یک هفته تهران اتفاق غیر معمولی نبود.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس بیان کرد: عراق در شرایطی به سمت کشور ما لشکر کشید که انقلاب اسلامی در ابتدای راه و درگیر جنگ‌های نامنظم با منافقین و همچنین جدایی طلب‌ها بود و از نظر نظامی نیز یگان‌های رزم مشخص و آماده‌ای نداشت.

وی تصریح کرد: اما حضور مردم در صحنه و نگاه جهادی و انقلابی نیروهای حاضر در میدان نبرد باعث شد عراق در همان نقطه اول یعنی خرمشهر ۳۴ روز متوقف شود

عراقی تاکید کرد: عراق بعد از تصرف خرمشهر در آن دژهای محکمی ساعت تا هرگز انقلاب اسلامی نتواند به خرمشهر بازگردد و بر همین اساس نیز صدام گفته بود اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بازپس بگیرند کلید فتح بصره را به آنها می‌دهم.

وی با بیان اینکه برای فتح و بازپس گیری خرمشهر نبرد سختی را از جاده اهواز شروع کردیم، ادامه داد: اولین یگان‌های ایرانی از جمله تیپ حضرت رسول به فرماندهی شهید متوسلیان و تیپ ۲۱ حمزه جزو اولین یگان‌هایی بودند که با عبور از شلمچه به اروند رسیده و عقبه دشمن را متلاشی کردند.

این فرمانده دفاع مقدس تاکید کرد: حمله اسرائیل به لینان پس از بازپس گیری خرمشهر باعث شد تا در تصمیم گیری برای کمک ما به لبنان یا فتح بصره دچار غفلت شویم اما اگر این اشتباه راهبردی را مرتکب نمی‌شدیم و به سمت بصره می‌رفتیم عراق دیگر چیزی در دست نداشت.

وی گفت: فتح خرمشهر باعث اتخاذ راهبرد دفاع سرزمینی توسط عراق شد و باعث شدتا عراق برای همیشه به دنبال دفاع از کشور خود باشد.

عراقی در پایان یادآور شد: عملیات بیت المقدس باعث از دست دادن فرماندهان بسیاری شد اما این جانفشانی رزمندگان مایه سربلندی و عزت ملت ایران را برای همیشه فراهم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1235419

مهمترین اخبار ایران و جهان: