نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 07:05

آزمایش موفق موشک بالستیک هند برای استقرار در مرز چین و پاکستان

وزارت دفاع هند سه شنبه شب از آزمایش موشک بالستیک بومی برد کوتاه برای استقرار در مرز این کشور با چین و پاکستان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع هند سه شنبه شب به وقت تهران از آزمایش یک موشک بالستیک برد کوتاه برای استقرار در مرز این کشور با چین و پاکستان خبر داد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «ان‌دی‌‌تی‌وی» یک مقام دفاعی هند گفت که یگان موشکی این کشور روز سه شنبه یک موشک بالستیک برد کوتاه سطح به سطح به نام «پرالی» را از جزیره «عبدالکلام» در سواحل «اودیشا» با موفقیت آزمایش کرد. این موشک توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند ساخته شده است.

روابط هند و چین از زمان درگیری بین نظامیان آنها در هیمالیا در ژوئن ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن حداقل ۲۰ نظامی هندی و چهار نظامی چینی شد، تیره شد. تنش‌ها اخیرا بر سر ساخت پلی توسط چین بر روی دریاچه «پانگونگ تسو» که در امتداد مرز قرار دارد، افزایش یافته است.  این دو کشور در نشستی در سطح فرماندهان نظامی بر حفظ امنیت و ثبات در بخش غربی مرز بین هند و چین توافق کردند.

این مقام وزارت دفاع هند گفت:«این موشک که حدود ساعت 9:50 صبح به وقت محلی  پرتاب شد،  به تمام اهداف ماموریتی خود دست یافته است.»

هند با پاکستان نیز تنش دارد. از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس، هند و پاکستان سه بار با هم جنگیده‌اند. در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند. دولت پاکستان اخیرا اظهار داشت که این کشور به دنبال جنگ با هند نیست و سعی دارد اختلافات باقی مانده با این کشور همسایه را حل کنند.

به گفته این مقام هندی، پرالی یک موشک زمین به زمین برد کوتاه  کیلومتر با ظرفیت حمل کلاهک 500 تا 1000 کیلوگرمی است. این مقام نظامی هند افزود، موشک پرالی برای استقرار در امتداد خط کنترل واقعی (خط جدا سازی هند از چین) و خط کنترل (خط مابین هند و پاکستان) توسعه یافته است.

منابع رسانه‌ای گزارش کردند که نیروی هوایی هند اخیرا سه یگان پدافند موشکی «اس-۴۰۰» خود را در امتداد مرزهای چین و پاکستان عملیاتی کرده است. مقام‌های دفاعی هند گفتند:«این سه یگان در بخش‌های مهم مرز با چین و پاکستان عملیاتی شده اند.»

این سامانه دفاع موشکی دوربرد می‌تواند هواپیماها و موشک‌های دشمن را در برد ۴۰۰ کیلومتری سرنگون کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565163

مهمترین اخبار ایران و جهان: