نیوز سیتی!
27 آذر 1402 - 11:26

پژوهشگر یزدی: تحقق تمدن نوین‌اسلامی در گرو رشد علمی و فکری جامعه است

یک پژوهشگر برتر در استان یزد با بیان این‌که پژوهش عامل پیشبرنده و توسعه پایدار کشور است، گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی در گروه رشد علمی و فکری جامعه است که دست‌اندرکاران باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

حسین آزادی‌نژاد، پژوهشگر برتر استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اهمیت و نقش پژوهش در توسعه پایدار و شناسایی درست نظام مسائل کشور، اظهار کرد: تدوین راهکارهای منطقی و کارآمد در گرو شناخت درست نظام مسائل است.

وی گسترش تفکر و گسترش علوم را به عنوان دو شاخصه مهم در تمدن‌سازی نوین اسلامی دانست و افزود: تحول و پیشرفت در علم به تنهایی کافی نیست بلکه باید در کنار توجه به شاخصه‌های علمی، شاخصه‌های فکری را نیز باید در کشور تقویت کنیم.

این دانش آموخته دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی تهران در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش، گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی در گروه رشد علمی و فکری جامعه است که دست‌اندرکاران باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

آزادی‌نژاد با بیان این‌که خط و جهت چالش‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع را وادار به اندیشه و تفکر می‌کند، تصریح کرد: تولید علم نیز به معنای شکستن خط مرز دانش و فتح کردن آفاق جدید، اضافه کردن بر فناوری موجود دنیا است.

این پژوهشگر برتر استان یزد در ادامه نو شدن قوانین و مقررات را در گروه تولید علم و اندیشیدن عنوان و بیان کرد: پژوهش کردن تک بعدی بودن در افراد را از بین می‌برد و افراد جامعه را از بصیرتی بر مبنای تفکر و علم برخوردار می‌کند.

وی با بیان این‌که تمدن نوین اسلامی که نتیجه آن عزت مسلمانان است در گرو ترویج فرهنگ اندیشیدن و تولید مستمر علم است، خاطرنشان کرد: دین اسلام دین تمدن سازی است، ولی استخراج و کاربست آنها برای ایجاد، بازسازی و شکوفایی تمدن اسلامی بایستی مورد مطالعه گیرد تا با دریافت‌های نو به جامعه عرضه شود.

این دانش آموخته دکتری گفت: الزامات ایجاد تمدن نوین اسلامی شامل هفت مورد، «خودباوری و عزت در جامعه»، «تقویت اراده اجتماعی»، «آرمان گرایی و آرمان خواهی جامعه»، «استقامت»، «داشتن محیط امن»، «ارزشمند بودن کار» و «مبادله معرفتی با دیگر جوامع و ملل» است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهید منتظر قائم یزد در ادامه با اشاره به رساله دکتری خود که «الگوی راهبردی نقش آفرینی سازمان بسیج برای ارتقاء حرکت عمومی معنویت و اخلاق مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» است، تصریح کرد: نقش بسیج در ایجاد تمدن نوین اسلامی با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی از جمله عناصر پیشبرنده کشور است که باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است؛ حسین آزادی‌نژاد از جمله پژوهشگران برتر استان یزد و فارغ التحصیل دانشگاه عالی دفاع ملی است که تاکنون ۱۱ مقاله با عناوین،«ماهیت، نمونه‌ها و الزامات جریان‏های حلقه‏های میانی برای تمدن‏سازی نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی»، «رویکردی به رابطه اقتدار نظامی با مذاکره در اندیشه فرمانده معظم کل‌قوا» و «دلایل شکست انقلاب رنگی در ایران با تأکید برفتنه ۸۸»، نگارش و در سطوح مختلف به چاپ رسانده است.

«تبیین مدیریت جهادی شهید شوشتری در جنوب شرق کشور با تأکید بر معنویت و اخلاق»، «اصول دفاعی از منظر نهج‌البلاغه با تأکید برنامه 53»، «اصول اخلاق دفاعی از منظر نهج‌البلاغه»، «مطالعات سیاست دفاعی از منظر قرآن کریم»، «طراحی الگوی تحول و تعالی فرهنگ سازمانی در نیروهای مسلح ازمنظرامام خامنه‌ای»، «انتظارات فرماندهی معظم کل قوا از نیروهای مسلح ج.ا.ایران»، «کلان‌روندهای معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه‌ای» و « شناسایی تاثیر تمدن نوین اسلامی بر هندسه نظم نوین جهانی» از دیگر مقالات این پژوهشگر برتر استان یزد است.

پایان پیام/الف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607919

مهمترین اخبار ایران و جهان: