نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 17:10

خانواده چهار قلاده پلنگ در خواف خراسان رضوی مشاهده و ثبت شد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی گفت: خانواده شامل چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان مرزی خواف در این استان فیلمبرداری و مستند سازی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خواف، مهدی اله پور اظهار کرد: محیط بانان "حمید عظیم پور" و "غلامرضا یعقوبی" در شهرستان مرزی خواف موفق به مشاهده چهار قلاده پلنگ‌ ایرانی شده و تصویربرداری از آنها را در ارتفاعات این شهرستان انجام دادند.

وی بیان کرد: با داده‌های فعلی، تعیین این نکته که خانواده جدید مشاهده شده همان پلنگهای قبل و یا پلنگ های جدیدی هستند، امکان پذیر نیست اما پیش از این نیز یک خانواده چهار قلاده‌ای پلنگ در نقطه دیگر شهرستان با فاصله ۷۰ کیلومتری از موقعیت فعلی توسط همیاران مشاهده و تصویر برداری شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، گسترش فعالیت‌های معدنی، کشاورزی، دامداری و توسعه سکونت‌گاه‌های انسانی در زیستگاههای پلنگ را از موارد تهدید و تخریب زیستگاه این گونه برشمرد.

اله پور، مشاهده گربه سانانی چون پلنگ ایرانی را که به عنوان "گونه پرچم" و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می شوند، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت در زیستگاه آنها و گویای وضعیت دیگر گونه های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1553263

مهمترین اخبار ایران و جهان: