نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 08:15

این فناوری به فضانوردان کمک می‌کند تا در فضا گم نشوند+فیلم

فناوری پوشیدنی که به فضانوردان در مورد خطرات هشدار می‌دهد، روزی به فضانوردان کمک خواهد کرد تا در فضا گم نشوند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، محققان دانشگاه براندیس ماساچوست در حال توسعه دستگاه‌هایی هستند که با ایجاد لرزش به افراد در جهت‌یابی صحیح کمک می‌کنند. این نشانه‌ها می‌تواند به فضانوردان کمک کند تا با تکان‌های گیج کننده(که انحراف فضایی نامیده می شود) مانند هنگام پرواز در لایه‌ای ضخیم از ابرها یا در گرانش صفر، مبارزه کنند.

انحراف فضایی علت اصلی سوانح مرگبار هواپیما است. این خطرات در مورد سفرهای فضایی نیز صدق می کند. وقتی فضانوردان زمین را ترک می‌کنند، نشانه‌های گرانشی مهمی را که انسان‌ها اساساً برای جهت‌یابی به آن‌ها تکیه می‌کنند، از دست می‌دهند و باعث ایجاد احساس سرگردانی در فضا می‌شوند. با این حال، نظارت مداوم و تعامل با سیستم‌های خودکار در فضاپیما برای حفظ آگاهی جغرافیایی بسیار مهم است.

این دستگاه‌ ارتعاشی، نشانه‌هایی را از طریق پوست به سیستم دهلیزی(دستگاهی که حس تعادل در حرکت را ایجاد می‌کند) انتقالمی‌دهد و به فرد کمک می‌کند تا در حالت یکنواخت بماند. بخش‌هایی از گوش داخلی سلول‌های مویی است که با ساختارهای کوچکی به نام اتولیت تاج‌گذاری شده‌اند. وقتی حرکت می کنیم، گرانش این ساختارها را می کِشد و نشانه هایی را به مغز منتقل می کند که چقدر از تعادل خود خارج شده ایم.

دانشمندان با بستن افراد به یک صندلی‌ که برنامه‌ریزی شده بود بدون کمک اضافی به هر دو طرف خم شود، محیطی گیج‌کننده ایجاد کردند. سپس افراد با استفاده از دسته جوی‌استیک روی صندلی با دریافت لرزه ها سعی در حفظ تعادل خود کردند.

شرکت‌کنندگان گفتند که در حالی که از ارتعاش‌کننده‌ها آگاه بودند و به آن‌ها اعتماد داشتند، پاسخ‌های درونی آنها اغلب برخلاف آنچه دستگاه‌ها پیشنهاد می‌کردند بود. این که چرا شرکت کنندگان این مطالعه نتوانستند بر این تعارض غلبه کنند و به خود اجازه دهند تا به طور کامل توسط دستگاه های ارتعاشی هدایت شوند، هنوز جای مطالعه دارد.

این مطالعه فقط شبیه‌سازی گرانش صفر را در نظر گرفت، محققان قصد دارند آن را در شرایط گرانش ماه یا مریخ، شبیه‌سازی کنند.

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561463

مهمترین اخبار ایران و جهان: