نیوز سیتی!
01 دی 1402 - 08:53

۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه احیا می‌شود

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع تثبیت و احیای ۱۱ تالاب اقماری حوزه دریاچه ارومیه در کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مصوب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه،‌‌ محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار داشت: با آغاز رهاسازی آب از سد سیلوه به کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه، دستگاه های متولی با نظارت بیشتر، از برداشت غیر مجاز آب در طول مسیر انتقال جلوگیری کنند. 

 وی با اشاره به مصوبه کارگروه ملی نجات این دریاچه مبنی بر تدوین برنامه اجرایی وزارت نیرو برای رهاسازی آب، افزود: امسال زودتر از سال های گذشته، رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه فصل زراعی نبوده و امکان برداشت غیرمجاز از آب های رهاسازی شده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شرایط فوق زمینه را برای انتقال حجم بیشتر و قابل توجهی از آب به دریاچه ارومیه فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به تحویل آب رهاسازی شده به ایستگاه‌های هیدرومتری جهت کنترل میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و ادامه داد: پیش بینی شده در بدترین شرایط بارشی، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق رهاسازی آب سدها و رودخانه‌های فاقد سد به دریاچه ارومیه هدایت شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر اتمام پروژه‌های احیای دریاچه، تصریح کرد: با تامین اعتبار از طریق وزارت نیرو، اجرای فاز دوم انتقال آب از طریق کانال بادین آباد به کانی سیب آغاز شده است.

معتمدیان به اهتمام جدی وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیاء بر تکمیل کانال بادین آباد نیز اشاره کرده و افزود: کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

استاندار آذربایجان غربی به جلسه امروز ستاد استانی نجات دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: تثبیت و احیای ۱۱ تالاب اقماری حوضه دریاچه ارومیه از مصوبات جلسه امروز ستاد استانی نجات این دریاچه بود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین با تاکید بر مدیریت احیای تالاب های اقماری دریاچه، اظهار کرد: با سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال گذشته ۸۷ میلیون مترمکعب تخصیص آب در این خصوص داشتیم که در احیای تالاب‌های اقماری تاثیرگذار بوده است.

معتمدیان در پایان با تاکید بر نظارت جدی به حقابه دریاچه ارومیه، گفت: وظایف دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه تعیین شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612163

مهمترین اخبار ایران و جهان: