نیوز سیتی!
24 آذر 1402 - 01:26

عزم قاطع در انجام سند ساماندهی سموم کشاورزی در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: این دانشگاه مصمم است سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی را به انجام برساند و مشکلات مالی هم نمی‌تواند مانعش شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پنج‌شنبه‌شب در همایش استانی ساماندهی آفت‌کش‌های شیمیایی و ارتقای سلامت که در سالن آیت‌الله کوهستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بحث نظارت بر سلامت غذا و دارو و پرداختن به سلامت جسمی و روحی افراد جامعه توجه جدی و نقش موثری دارد.

وی افزود: در ارزیابی که درخصوص علل مرگ و میر انجام شده پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها در رتبه بالایی قرار دارند که در مازندران نیز به همین گونه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در بیماری‌های قلبی عروقی مسایلی نظیر چاقی، دیابت، فشارخون بالا و استرس نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع به شیوه زندگی فرد باز می‌گردد از جمله استفاده از نمک، چربی و مواد شیرین در تغدیه که نقش مهمی در ابتلا و یا تشدید این بیماری‌ها دارد.

غلامی تصریح کرد: در بحث سرطان‌ها نیز عواملی نظیر سن، مسائل ژنتیکی و رفتارهای تغذیه‌ای موثرند که همه این‌ها به شیوه زندگی انسان باز می‌گردد.

وی با اعلام اینکه همه ما با آب و غذا سروکار داریم که اگر از استانداردها و معیارهای سلامت برخوردار نباشند می‌توانند مسبب بیماری‌ها قرار گیرند، هشدار داد: به هر طریق این آب و غذا وارد بدن شده و با اثرگذاری در تولید انرژی و ساخت بافت می‌تواند بر روی شرایط کاری فرد و حتی سلول‌های او اثر بگذارد و سلول‌های خطر را به سمت سلول‌های سرطانی پیش ببرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه از مواردی که انسان ها با آن تماس دارند همین آفت‌کش‌ها هستند که ارتباط آنان با سرطان‌های ریه، گوارش و سایر به اثبات رسیده است، افزود: همه تلاش ما آن است که فرد در سلامت باشد و این سلامت به معیارهای ارزشیابی سلامت باز می‌گردد و لذا از هر چیزی که به این سلامت فرد لطمه می‌زند باید پیشگیری کنیم و اگر امکان پیشگیری وجود ندارد حداقل آسیب را به حداقل ممکن برسانیم.

غلامی تصریح کرد: ما امروز گرد هم جمع شدیم که در استانی که قطب کشاورزی کشور است با هم افزایی و همکاری سایر سازمان‌هایی که در سلامت محصولات کشاورزی و باغی موثر هستند یک فضایی را ایجاد کنیم تا این محصولات از حداکثر شاخص‌های سلامت برخوردار باشد.

وی با اعلام اینکه سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی سال گذشته در مازندران تدوین شد، اظهار کرد: با یک چشم‌انداز ۵ ساله و با اعتبار ۴۰ میلیاردی در مقایسه با تاثیرات ارزشمندی که این سند در حوزه سلامت دارد و جدا از قابلیت اجرایی استانی حتی در سطح ملی نیز قابلیت اجرایی دارد ولی رقم پایینی برای اجرای این سند محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: این دانشگاه مصمم است که این سند را به انجام برساند و مشکلات مالی هم نمی‌تواند مانعش شود که امیدواریم طی ۵ سال با حمایت و همکاری دستگاه‌هایی که در اجرای آن سهیم هستند بتوانیم اقدامات مهمی را در این زمینه اجرایی کنیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605263

مهمترین اخبار ایران و جهان: