نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 18:35

بحرانی‌ترین قاره‌ها از نظر مخاطرات طبیعی را بشناسید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مناطق آسیا و اقیانوسیه آسیب‌پذیرترین قاره جهان و ساکنان این مناطق، ۳۰ برابر بیشتر از دیگران در اروپا و ۲ برابر بیشتر از افرادی که در آفریقا زندگی ‏می‏‌کنند، در معرض آسیب مخاطرات طبیعی هستند.

به گزارش گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد حسن نامی به منظور شرکت در کنفرانس آسیایی کاهش خطر بلایا (۲۰۲۳)صبح امروز به شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان عزیمت کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پیش از عزیمت گفت: این کنفرانس در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با شعار (اجرای موثر تدابیر کاهش ریسک مخاطرات طبیعی، اتخاذ تمهیدات دیجیتالی و دولت الکترونیک ) و با دستورکار اجرای چهارچوب بین‏ المللی سندای برای کاهش خطر مخاطرات طبیعی (۲۰۳۰-۲۰۱۵) برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: برای افزایش همکاری‏های بین‏ المللی در راستای مدیریت بحران بر اساس قطعنامه‌های شورای اقتصادی و اجتماعی منطقه آسیا و اقیانوسیه (اسکپ)، مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از نهادهای منطقه‌ای قاره‏ای در زمینه کاهش خطرپذیری مخاطرات طبیعی فعالیت و نقش‏ آفرینی می‌کند. این مرکز بر اساس قطعنامه ‏های صدر الاشاره در سال ۲۰۱۸ با میزبانی دولت جمهوری اسلامی ایران در تهران تأسیس شده است و ما معتقدیم که اپدیم می‌تواند نقش مهمی در کمک به منطقه در تلاش برای دستیابی به سیستم‌های هشدار اولیه فراگیر از طریق ایجاد پورتال تاب‌آوری آسیا-اقیانوسیه ایفا کند.

نامی تاکید کرد: مدیریت موفق بحران‌های ناشی از سوانح طبیعی نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت ها و ابزارهای موجود به خصوص استفاده از فناوری های نوین و مدیریت هوشمند است. در این راستا اقدامات متعددی در کشور انجام شده که می توان به مدیریت ریسک آتش سوزی جنگلها و مراتع با استفاده از تکنولوژی سنجش از دور اشاره کرد که درصورت نیاز می توان تجربیات را برای کشورهایی که دچار مشکلات آتش سوزی متعدد هستند به اشتراک بگذاریم.

محمد حسن نامی در پایان گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه آسیب‌پذیرترین قاره جهان و ۳۰ برابر بیشتر از دیگران در اروپا و دو برابر بیشتر از افرادی که در آفریقا زندگی ‏می‏‌کنند، در معرض آسیب مخاطرات طبیعی است. بنابراین، به طور طبیعی انتظار می‌‏رود که منطقه آسیا و اقیانوسیه در ایجاد سامانه‌‏های «هماهنگ»، «فرامرزی» و «فراگیر» هشدار اولیه جهان پیشگام بوده و استقرار این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1542819

مهمترین اخبار ایران و جهان: