نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 21:37

یادبود تاراج صنایع گیلان با طرح مولدسازی املاک دخانیات

دخانیات گیلان درصدد است تا ۲ ملک با ارزش خود را با میلیاردها تومان سرمایه با استفاده از قانون مولدسازی از حالت منجمد خارج و آن را به منابع مالی تبدیل کند، موضوعی که برخی‌ها بر این باورند این تصمیم به‌نوعی تاراج و از بین رفتن سرمایه است.

خبرگزاری فارس- حمیدرضا دنیادیده: مولدسازی املاک دولت به‌منظور افزایش ثروت ملی، تحقق اصلاح ساختار بودجه و کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در دستور کار سران قوا و مورد تائید رهبری معظم انقلاب قرار گرفت.

مولدسازی یکی از گام‌های مؤثر و امیدبخش دولت سیزدهم است که در فرایند آن املاک مازاد، منجمد و بلااستفاده شناسایی و از طرق مختلف مولد می‌شوند.

 

شناسایی ۲۶ فقره ملک مازاد در گیلان به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد تومان

بنابر گزارش علیرضا نوروزی، مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان، در سال جاری ۲۶ فقره ملک مازاد در استان شناسایی و مجوز آن از وزیر اقتصاد و دارایی دریافت شده که با فروش آن‌ها رقمی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان عاید استان گیلان می‌شود.

شرکت دخانیات ایران نیز بنا بر فرصت مغتنم مولدسازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد در راستای طرح مولدسازی نسبت به فروش و واگذاری تعدادی از املاک مازاد خود از طریق برگزاری مزایده عمومی یک مرحله‌ای اقدام کند اما معلوم نیست که این املاک جز املاک مورداشاره مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان هستند یا خیر!؟

2 ملک با ارزش دخانیات گیلان در صف مولدسازی

دخانیات در اطلاعیه خود، نام دو ملک در گیلان را به میان آورده که یکی از آن‌ها ملک قدیمی انبار دخانیات در میدان فرهنگ با بیش از ۶۰ هزار متر زمین و ۲۰ هزار متر ساختمان، به قیمت پایه ۸۸۰ میلیارد تومان و از سویی دیگر، ۲۶۷ میلیارد تومان قیمت پایه برای ملک دخانیات در خیابان سعدی رشت با بیش از ۹ هزار متر زمین و چهار هزار و ۵۰۰ متر ساختمان است، تعرفه تقریباً ارزان املاک با ارزش در دل شهر رشت که به نظر می‌رسد قیمت گذاری های آن نیازمند بازنگری و حساسیت بیش از پیش دستگاه‌های نظارتی است.

سوء مدیریت، احتمالی‌ترین دلیل برای مولدسازی ۲ ملک در دخانیات

اما اینکه چرا صنعت دخانیات در گیلان همین دارایی‌های اندک خود را نتوانسته حفظ کند و طی سالیان متمادی آن را غیرمولد و منجمد نگه‌داشته است، موضوعی است که بسیاری آن را احتمالاً ناشی از سوء مدیریت طی دو دهه اخیر می‌دانند.

واکنش یک نماینده گیلان به فروش املاک با ارزش دخانیات

جبار کوچکی نژاد، نماینده چهار دوره مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی اخیراً در واگذاری املاک با ارزش دخانیات گیلان واکنش نشان داد و مراتب آن را به سه وزیر صمت، کار و اقتصاد اعلام کرد.

دخانیات برعکس قانون مولدسازی حرکت کرده است

این نماینده عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مولدسازی املاک مفهومش تبدیل اموال غیرمولد به مولد جهت تولید و توسعه بر اساس شعار مهار تورم و رشد تولید است، اظهار کرد: گزارشات حاکی است که شرکت دخانیات درست برعکس این شعار و قانون مولدسازی حرکت کرده است.

به گفته عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت، آنچه اکنون انجام می‌شود برای هزینه‌های جاری آن‌هم به علت ضعف مدیریت چند سال اخیر شرکت دخانیات در کشور است.

یادبود صنایع تاراج رفته گیلان با مولدسازی املاک ارزشمند دخانیات

نماینده مردم رشت در نامه‌ای که به سه وزیر دولت سیزدهم نوشته، ذکر کرده تا با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه به تولید، دقت بیشتری شود چراکه هنوز مردم گیلان خاطرات واگذاری غیرقانونی کارخانه‌های پوشش، الکتریک و غیره را به یاد دارند!

کوچکی نژاد در ادامه همچنین به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تأکید کرده تا محل هزینه کرد منابع حاصل از فروش صدها میلیاردی اموال دخانیات دقیق مشخص نشود، فروش اموال با ارزش مازاد شرکت دخانیات به صلاح مردم و کارگران شرکت دخانیات نبوده و نیست.

خروج املاک سرمایه‌ساز از توسعه به تأمین سرمایه

صنعتگران و دلواپسان گیلان نیز اقدام شرکت دخانیات ایران را به‌نوعی آسیب بر پیکره بی‌جان صنعت گیلان می‌دانند به این دلیل که این شرکت در استان روزی ازجمله مهم‌ترین صنایع در سطحکشور به‌حساب می‌آمد و این تأسیسات و زیرساخت‌ها نه‌تنها نبایست به فروش می‌رسیدند بلکه باید توسعه نیز پیدا می‌کردند.

کاهش چشمگیر تولیدات، توسعه و تنوع در تولید و همچنین کمرنگ شدن بازار از وجود محصولات دخانی شرکت دخانیات گیلان از یک‌سو و فروش املاک زیاد آورده مسئولان شرکت دخانیات ایران به‌نوعی فروبردن خنجر سوء مدیریت بر پیکر بی‌رمق تولید و صنعت دخانیات استان است.

احتمال چالش‌های درونی در دخانیات با عدم شفاف‌سازی

اینکه شرکت دخانیات گیلان اکنون در چه سطح و وضعیت مالی قرار دارد، موضوع دیگری است که می‌تواند در صورت روشن شدن، نیات بانیان برای شناسایی و معرفی املاک مازاد را به‌نوعی روشن کند، هرچند این موضوع نیز علیرغم پیگیرهای مکرر تاکنون پاسخی برایش یافت نشده و احتمالاً اینکه وضعیت مدیریتی شرکت در حاشیه قرار دارد و تنگ‌دستی و چالش‌های مالی شرکت تشدید شده باشد و یا اینکه شرکت از دادن حتی حقوق و مزایا به کارکنانش عاجز مانده باشد را، به‌شدت تقویت می‌کند.

فقدان چشم‌انداز برای شرکت دخانیات ایران به‌ویژه مجتمع دخانیات گیلان موضوع دیگری است که اگر به‌صورت شفاف و واقعی وجود داشت می‌توانست زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بیشتری در این صنعت کاربر و بازارپسند فراهم می‌کرد.

فروش املاک دخانیات مولدسازی است یا تاراج سرمایه‌های انباشته؟

حالا گروهی از دغدغه مندان به صنعت، ذینفعان شرکت و دلسوزان صنعت دخانی در کشور مانده‌اند تا ببینند که فروش املاک مازاد نگه‌داشته شده دخانیات در گیلان با قیمت پایه در نظر گرفته شده، مولدسازی است یا تاراج سرمایه‌های انباشته از سوء مدیریت‌ها که به نظر می‌رسد مسئولان اقتصادی و شرکت دخانیات باید کم و کیف آن را روشن و جهت پیشگیری از تضییع حقوق، در پیشگاه ناظران پاسخگو باشند.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541563

مهمترین اخبار ایران و جهان: