نیوز سیتی!
19 آبان 1402 - 17:43

تلاش غرب برای تضعیف رسانه‌های روس‌زبان در آسیای مرکزی

سردبیر شعبه قرقیزستان «روسیسکایا گازتا» گفت: نیاز مبرمی به یادگیری زبان روسی در میان جمعیت کشورهای همسود وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «دانیار کریم‌اف» سردبیر شعبه قرقیزستان «روسیسکایا گازتا» در میزگرد «توسعه رسانه‌های روسی زبان در کشورهای مشترک المنافع» درباره تلاش غرب برای تضعیف رسانه‌های روس‌زبان در این کشور گفت: نیاز مبرمی به یادگیری زبان روسی در میان جمعیت کشورهای همسود وجود دارد. 

کریم‌اف خاطر نشان کرد: در حال حاضر در این کشور منبع اصلی اخبار روزانه مخاطبان، رسانه‌ها نیستند، بلکه شبکه‌های اجتماعی هستند. لازم به ذکر است که اغلب شبکه‌های اجتماعی متعلق به گروه‌ها و شبکه‌هایی است که دوست نیستند و تمام تلاش خود را برای کاهش پوشش رسانه‌های وفادار به روسیه و اوراسیا انجام دادند.

 سردبیر شعبه قرقیزستان «روسیسکایا گازتا» خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته، یک حلقه مشخص از رسانه‌ها پدیدار شده که به طور فعال مخالف همکاری با روسیه، روابط چندجانبه در کشورهای مشترک‌المنافع و فرآیندهای یکپارچه‌سازی در اوراسیا هستند. حتی نگران کننده‌تر، تحریف فعال تاریخ و حافظه تاریخی است که نگرانی بیشتری دارد. 

وی ادامه داد: رسانه‌های روسی زبان در قرقیزستان برای حفظ مخاطبان خود از مدل دو زبانه استفاده کردند. این روند نشان دهنده پویایی جالب از نقطه نظر تقویت و توسعه زبان روسی است. در نتیجه استفاده از چنین مدلی، قالب زبان جدیدی به معنای مثبت در این کشور در حال شکل گیری است.

کریم اف افزود: از سوی دیگر، وخامت قابل توجهی در سطح مهارت در زبان روسی، عقب نشینی از اشکال ادبی و همچنین کاهش تنوع واژگانی که این زبان قبلاً داشت، وجود دارد. رسانه‌های روسی که اکنون در کشور فعالیت می‌کنند، مجبور شدند وظیفه حفظ زبان ادبی روسی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان گسترده را بر عهده بگیرند. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1567363

مهمترین اخبار ایران و جهان: