نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 17:05

ابرپروژه‌های ناتمامی که رئیسی در کردستان به سرانجام رساند

فرودگاه سقز، راه‌آهن همدان ـ سنندج، سد چراغ‌ویس و ...از مگاپروژه‌هایی بود که در دولت دوازدهم بصورت ناقص افتتاح شد و نه فرودگاه سقز بعد از این افتتاح تیکاف هواپیمایی به خود دید و نه مردم سنندج صدای سوت قطار را شنیدند!

خبرگزاری فارس استان کردستان/ تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است موضوعی که بارها رئیس جمهور بر آن تاکید کرده است.

اقدامات دولت مردمی در اتمام طرح‌های عمرانی که بعضاً چندین دهه از آغاز عملیات اجرایی آن‌ها می‌گذرد، موجب امیدآفرینی و افزایش اعتماد عمومی و ذی‌نفعان اصلی آن یعنی مردم شده است.

 بر خلاف دولت روحانی که طرح‌ها را با 60 و 70 درصد و بصورت ناقص و ناتمام افتتاح می‌کرد، رئیس دولت سیزدهم معتقد است عنوان افتتاح فقط زمانی قابل اطلاق به طرح‌ها است که به صورت واقعی قابل استفاده و بهره‌برداری باشند. 

هفته دولت در روزهای پایانی دولت‌ها فرصتی است تا آمارها از کارهای عمرانی، فرهنگی و سایر بخش‌ها افزایش پیدا کند، آماری که بعدها عملکرد دولت‌ها از آن استنباط می‌شود در این میان از آنچه که هست و افتتاح می‌شود و کم و کیف آن که بگذریم گاه با مواردی از آن چه که نیست و افتتاح می‌شود، رو به رو می‌شویم؛ پدیده‌ای البته قدیمی اما آشنا و شناخته شده که گاه بهانه‌های مختلف سعی در موجه جلوه‌دادن آن دارند.

شاید از لحاظ منطقی پروژه‌ای که بالای 90 درصد پیشرفت دارد و مطالبات تاسیس آن پرداخت شده و همچنین سرمایه لازم برای بهره‌برداری کامل از آن فراهم است قابل درک باشد اما در این میان با یک پدیده در دولت‌های قبل به ویژه در دولت روحانی روبه‌رو بوده‌ایم که گاهاً به صورت رگباری با تمام توان در ماه‌های پایانی هر آن چه هست را افتتاح کردند.

 افتتاح‌هایی که گاهی حتی در برخی از موارد پروژه کمتر از 70 درصد پیشرفت داشته است آنچه این افتتاح‌های ظاهری به وجود می‌آورد علاوه بر القای حس ناامیدی به جامعه موجب سردرگمی در برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه در کشور می‌شود و نظم برنامه‌ای را مخدوش می‌کند.

 کم نبودند مگاپروژه‌هایی که با‌ افتتاح عجولانه ردیف بودجه‌ای آنها هم قطع شد و در دولت‌ فعلی مشخص می‌شود که نیاز به تخصیص بودجه دارند و برنامه‌ریزی‌ها را بهم ریخت البته این سوای هزاران بار منفی این‌چنین پروژه‌هایی برای کشور است.

فرودگاه سقز، راه‌آهن همدان ـ سنندج، سد چراغ‌ویس و ...از مگاپروژه‌هایی بود که در دولت دوازدهم بصورت ناقص افتتاح شد و نه فرودگاه سقز بعد از این افتتاح تیکاف هواپیمایی به خود دید و نه مردم سنندج صدای سوت قطار را شنیدند!

با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی و تلاش استاندار کوشای کردستان با پیگیری و دریافت اعتبارات چندهزار میلیاردی، بالاخره زمینه بهره‌برداری از این پروژه‌های موثر در اقتصاد ومعیشت مردم در این استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به ثمر نشست.

پایان 27 سال انتظار با فرود هواپیما در فرودگاه سقز

 سال 1384 پروژه فرودگاه سقز کلنگ‌زنی شد، فرودگاهی که در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی افتتاح شد که تنها 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به هیچ عنوان آماده بهره‌برداری نبود.

مطالعات این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.

بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرایی آن با کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کردستان آغاز شد.

تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی افتتاح شد که بعدها معلوم شد هواپیمای آزمایشی همن در آن پرواز دچار مشکل شده است.

تیرماه 1400 بعد از افتتاح زودهنگام فرودگاه سقز، بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مکاتبه‌ای با وزیر وقت راه و شهرسازی عنوان کرد "خبر غیرمنتظره فرود نمایشی هواپیما نه تنها نشانه پایان‌ عملیات ساخت فرودگاه بسیار مهم سقز نیست بلکه متاسفانه نشانه‌ای بسیار نگران‌کننده از ادامه رویه افتتاحیه‌های زودهنگام است که سابقا نیزه در سدهای چراغ ویس سقز و عباس‌آباد بانه اتفاق افتاد و باعث حذف ردیف بودجه آنها شد و نواقص جدی‌شان موجب شده نه تنها مردم از نعمت وجود آنها بر خوردار نشوند بلکه عامل بروز مشکلات مضاعف و‌ به معضل تبدیل شده‌اند و هیچ مسوولی هم پاسخگو نیست."

در جریان سفر اول رئیس جمهور به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت و در نهایت در سفر آخر هفته گذشته آیت‌الله رئیسی به کردستان افتتاح شد.

فرودگاه سقز نقش مهمی در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلا پروازی شمال‌غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه خواهد شد.

افتتاح غیرحرفه‌ای در دولت قبل 

مهرداد بذرپاش وزیر راه هم‌ در مراسم افتتاح فرودگاه سقز گفت: در دولت گذشته این فرودگاه یک بار افتتاح شد، کار درستی نبود حتی به لحاظ حرفه‌ای هم یک اقدام کاملا اشتباه بود با گذشت دو سال از افتتاح عجولانه این فرودگاه در دولت قبل تا امروز حتی یک پرواز انجام نشده است.

وی با اعلام اینکه فرودگاه باید به لحاظ ایمنی شرایطی را طی کنند و شرایط لازم را برای پرواز داشته باشد، گفت: متاسفانه افتتاح پروژه‌هایی با 60 تا 70 درصد پیشرفت اشتباه بزرگی بود که در مورد آن هرآنچه لازم باشد را توضیح خواهیم داد.

توقف قطار تهران بعد از 20 سال در ایستگاه سنندج

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور تقریبا دو دهه پیش به عنوان یک پروژه و طرح اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفت، پروژه راه آهن همدان ـ سنندج به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب مهر ماندگار به طول ۴۲۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ کلید خورد، ردیف بودجه‌ای پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب و در ۱۱ خرداد به تایید شورای نگهبان رسید فاز نخست این پروژه از سمت تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و ریل‌گذاری فاز دوم پروژه شامل مسیر همدان ـ سنندج 4 سال بعد در مهرماه سال ۱۴۰۰ اتمام شد.

این پروژه در حالی توسط دولت دوازدهم افتتاح شد که با پیشرفت ۶۳ درصد تحویل دولت سیزدهم شد تا جایکه برای تکمیل آن یک هزار و 400 میلیارد تومان از محل سفر اول رئیس‌جمهور به کردستان معادل یک سوم پروژه تخصیص یافت.

حال با تلاشی تقریبا دو ساله و تزریق اعتبارات ویژه زمینه بهره‌برداری این پروژه با حضور رئیس جمهور به استان فراهم شد و انتظار 20 ساله مردم کردستان با توقف قطار تهران در ایستگاه سنندج محقق شد.

افتتاح سد چراغ ویس سقز بعد از گذشت ۱۳ سال

سد مخزنی چراغ‌ویس شهرستان سقز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ آبگیری موقت شد و اقدامات عملیاتی و اجرایی آن به دلیل عدم اعتبار کافی تا سال ۱۴۰۰ متوقف ماند یا به کندی پیش رفت، به نحوی که در سال ۱۴۰۰ رقم اعتباری آن صفر بود.

پس از بازدید وزیر فعلی نیرو از این طرح و پیگیری‌های مستمر استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران شرکت آب منطقه‌ای کردستان به منظور اخذ اعتبارات نقدی و به‌موقع برای فعال کردن عملیات اجرایی این سد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵ میلیارد تومان برای رفع نواقص گذشته این پروژه، تکمیل ابنیه فنی جاده‌های جایگزین و نیز تملک اراضی برای جانمایی و اسکان روستاهای داخل مخزن «روستای میرده» تخصیص یافت و مجدداً این پروژه فعال شد.

سد چراغ ویس در سال ۹۶ مانند دومگا پروژه دیگر یعنی فرودگاه سقز و راه آهن همدان ـ سنندج در دولت قبل به صورت ناتمام مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بنا به گفته فردین بختیارپناه چهارمین مجری پروژه سد چراغ ویس، عملیات احداث سد چراغ ویس از سال ۸۲ با ساخت تونل انحرافی این سد استارت خورد و از سال ۸۳ تا سال ۹۹ نیز عملیات احداث بدنه سد توسط مؤسسه امین قرارگاه خاتم‌‌الانبیا (ص) صورت گرفت.

وی گفت: در حقیقت تا 12 آبان که سد چراغ ویس با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد، اصلاً چیزی به عنوان آبگیری در این سد اتفاق نیفتاده بود. 
اکنون حدود ۴۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است.

بختیارپناه تصریح کرد: از ابتدای آغاز عملیات احداث سد چراغ ویس حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان برای این سد هزینه شده و تا ۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 احداث سد چراغ ویس سقز که هدف از آن تامین آب شرب شهر سقز تا افق ۱۴۲۵به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال است از سال ۱۳۸۹ شروع شد با وجود تمام وعده ووعیدهایی که در دولت روحانی داده شده بعد از دو سال تلاش در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

و اما....

براساس آخرین آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان 473 پروژه نیمه‌تمام دارای اولویت با پیشرفت‌های 30 تا 70 درصد در استان وجود دارد و این سوای پروژه‌های ریز و درشت زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی است که در دولت‌های مختلف کلنگ‌زنی شده است.

همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان، ضمن افتتاح بیش از 38 هزار میلیارد تومان پروژه، بیش از 14 هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و توسعه بخش‌های مختلف در کردستان مصوب شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566519

مهمترین اخبار ایران و جهان: