نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 10:30

تحولات اوکراین| بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا برای کی‌یف به ارزش ۳ میلیارد دلار

سرنگونی یک پهپاد تهاجمی دیگر اوکراینی در آسمان سواستوپل، نقض آتش‌بس اعلام شده توسط روسیه از سوی کی‌یف، محتوای بسته جدید کمک نظامی به اوکراین و انتظار کی‌یف از آلمان برای ارسال تمام انواع سلاح های سنگین موجود، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "کارین ژان پیر"، سخنگوی رسمی کاخ سفید شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که ایالات متحده بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین را به ارزش 3 میلیارد دلار  در نظر گرفته است.

وی در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده تعهد تزلزل ناپذیر خود برای تضمین توانایی نظامی اوکراین برای دفاع از خود را با اختصاص بیش از 3 میلیارد دلار کمک نظامی جدید به این کشور نشان داده است.»

ژان پیر این بسته جدید را بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین نامید و یادآور شد که این کمک شامل خودروهای جنگی پیاده نظام، توپخانه خودکششی، نفربرهای زرهی و موشک‌های زمین به هوا خواهد بود.به گفته وی، به طور خاص، 225 میلیون دلار از این بودجه نیز برای ایجاد توان بالقوه بلندمدت و مدرن سازی نیروهای مسلح اوکراین هزینه خواهد شد.

روز گذشته گزارش شد که بسته کمکی جدید از ایالات متحده شامل حدود 50 خودروی جنگی پیاده نظام آمریکایی بردلی (Bradley)  خواهد بود و کل هزینه تامین تسلیحات 2.85 میلیارد دلار خواهد بود که رقمی بی سابقه برای پنتاگون خواهد بود. 

علاوه بر ایالات متحده، آلمان نیز در این کمک نظامی شرکت خواهد کرد و سیستم های دفاع هوایی پاتریوت (Patriot) را در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. 

 آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، روز جمعه یادآور شد که ادامه ارسال تسلیحات جدید از واشنگتن، کی‌یف را "به اقدامات وحشتناک جدید" تحریک می کند. به گفته وی، با چنین اقدامی است که نیروهای تندروی اوکراینی در برابر هر اقدامی احساس مصونیت می کنند.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در اواخر ماه دسامبر ابراز امیدواری کرد که اوکراین در سال 2023 موشک‌های دوربرد، تانک‌ها و پهپادهای تهاجمی ATACMS از غرب دریافت کند. وی همچنین گفت که ارسال کمک نظامی غرب به کشورش در سال 2022 بی سابقه بوده است.

مسکو بارها ارسال سلاح به اوکراین را محکوم کرده و به همه کشورهای عضو ناتو در این رابطه هشدار داده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  تاکید کرده که هر محموله تسلیحاتی برای ارتش اوکراین، به یک هدف قانونی برای ارتش روسیه تبدیل خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و هجدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک پهپاد دیگر را در آسمان سواستوپل سرنگون کردند

 میخائیل رازواژایف، فرماندار منطقه سواستوپل صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که  سامانه‌های پدافند هوایی روسیه بامداد امروز، یک پهپاد تهاجمی ارتش اوکراین را بر فراز اسکله شمالی بندر سواستوپل سرنگون کردند.  

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: حتی در ایام مقدسی مانند شب میلاد حضرت مسیح (طبق اعتقاد کلیسای ارتدوکس) برای این غیرانسان‌ها دلیلی برای توقف تلاش آنها برای حمله به شهر قهرمان ما وجود ندارد و دشمن بار دیگر سعی کرد به سواستوپل آسیب برساند. ولی خوشبختانه این نقشه شوم با عملکرد موفق سامانه‌های پدافند هوایی منطقه، ناکام ماند.

پیش از این، روز پنج شنبه نیز  دو پهپاد تهاجمی ارتش اوکراین توسط یک سیستم پدافند هوایی بر فراز آبهای ساحلی سواستوپل سرنگون شدند. قبل از آن نیز فرماندار سواستوپل در روز دوم ژانویه، از سرنگون شدن دو پهپاد اوکراینی در آسمان این منطقه خبر داده بود.

کی‌یف به آتش بس اعلام شده به مناسبت ولادت حضرت مسیح پایبند نیست

نیروهای مسلح اوکراین رژیم آتش بس اعلام شده از سوی روسیه را رعایت نمی کنند - به ویژه، در طول شب گذشته، شنبه، اقدامات رزمی در جهت گیری‌های مختلف در دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک ثبت شده است.

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی اوضاع صبح امروز گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین شب و روز گذشته 102 گلوله با کالیبرهای مختلف با استفاده از توپخانه  و انواع موشک اندازها را به سمت مناطق مسکونی جمهوری مردمی دونتسک شلیک کردند.

بر اساس این گزارش، شهرهای دونتسک، گالموفسکی، یاسینواتایا زیر آتش قرار گرفتند. هنوز گزارشی از تلفات در میان غیرنظامیان نرسیده، ولی برخی تأسیسات زیربنایی غیرنظامی در این شهرها آسیب دیده است.

بعد از ظهر روز جمعه گزارش شد که ارتش اوکراین برای نخستین بار از زمان آغاز رژیم آتش بس، از سامانه های موشکی پرتاب چندگانه استفاده کرده و پنج حمله به شهر دونتسک و دیگر مناطق مسکونی این سرزمین انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور از ساعت 12:00 ظهر روز جمعه، 6 ژانویه (16 دی ماه) در سراسر خطوط تماس در جبهه‌های نبرد در اوکراین رژیم آتش‌بس اعلام کرد. این آتش بس برای مدت 36 ساعت و تا پایان روز شنبه، 7 ژانویه (17 دی ماه) در ساعت 24:00 ادامه خواهد داشت.

این ابتکار مورد استقبال مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه قرار گرفت. وی روز جمعه تاکید کرد که امیدوار است امکان کمک رسانی به مردم ساکن مناطق درگیری در طول مدت آتش بس افزایش یابد.

سازمان ملل در طول آتش‌بس درگیری جدی در اوکراین ثبت نکرد

استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که در طول رژیم آتش بس اعلام شده از سوی روسیه در منطقه عملیاتی در اوکراین، هیچ درگیری شدیدی در خطوط تماس ثبت نشده است. 

وی در یک نشست خبری گفت: «همکاران ما در میدان نبرد می‌گویند که گزارشی مبنی بر درگیری شدید یا گسترده دریافت نکرده‌اند.»

دوجاریک در عین حال یادآور شد که البته سازمان ملل متحد کل خطوط تماس درگیریها بین روسیه و اوکراین را بطور کامل تحت نظر ندارد.

 وی همچنین سخنان مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل را یادآور شد که امیدوار است فرصت اقدامات بشردوستانه در طول مدت آتش بس گسترش یابد.

پنتاگون: با وجود دو دستگی در کنگره، آمریکا به ارائه کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد

لورا کوپر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه، اوکراین و اورآسیا شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که  مقامات وزارت دفاع مطمئن هستند که قانونگذاران ایالات متحده به حمایت از اوکراین، علیرغم و دستگی فعلی در مجلس نمایندگان کنگره به دلیل مشکلات مربوط به انتخاب رئیس، ادامه خواهند داد.

این مقام پنتاگون گفت:«ما از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه حمایت زیادی را در موضوع تضمین امنیت اوکراین دریافت کردیم. و در حالی که من تقریباً مطمئن هستم که جزئیات کمک های ارائه شده در طول زمان تغییر خواهد کرد، ولی پشتیبانی از کی‌یف در سطح بالایی باقی خواهد ماند.»

کوپر تاکید کرد: «ما به همکاری با کنگره آمریکا برای برآوردن نیازهای دفاعی، از جمله موارد مربوط به حفاظت از حاکمیت اوکراین ادامه خواهیم داد».

کاخ سفید: آمریکا 682 میلیون دلار به کشورهای حاشیه شرقی ناتو برای خرید تسلیحات اختصاص داده است

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که دولت ایالات متحده به عنوان بخشی از بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین، 682 میلیون دلار  نیز به کشورهای حاشیه شرقی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اختصاص داده  تا آنها بتوانند تسلیحات نظامی از دست رفته خود را مجدد خریداری کنند.

وی طی یک  نشست مطبوعاتی در کاخ سفید، با اشاره به اینکه ایالات متحده بزرگترین بسته کمک نظامی 3 میلیارد دلاری را به اوکراین ارائه خواهد کرد، گفت: «بسته کمکی امروز شامل 682 میلیون دلار برای شرکای منطقه‌ای و متحدان ما در جناح شرقی ناتو است تا تجهیزات نظامی اهدایی خود به اوکراین را دوباره جایگزین کنند».

پنتاگون محتوای بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را فاش کرد

ایالات متحده به عنوان بخشی از بسته جدید کمک نظامی به اوکراین، موشک‌های زمین به هوا، موشک زمین به هوای هدایت شونده راداری - RIM-7 Sea Sparrow را به کی‌یف ارسال خواهد کرد. این مسئله در بیانیه‌ای که شب گذشته، جمعه، در وب سایت وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، بیان شده است.

مجموع کمک نظامی اختصاص یافته به اوکراین 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

لورا کوپر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه، اوکراین و اورآسیا در یک نشست خبری گفت: «سامانه موشکی ریم-7 را می توان در سامانه‌های اوکراینی ساخت دوران شوروی ادغام کرد».

این مقام پنتاگون افزود که در حال حاضر این وزارتخانه در حال بررسی امکان تامین تانک‌های M1 آبرامز به اوکراین است.

علاوه بر این، ایالات متحده برای نخستین بار 18 دستگاه توپخانه خودکششی 155 میلی متری و وسایل نقلیه تامین مهمات آنها را به اوکراین تحویل خواهد داد.

به گفته وی، این بسته کمکی علاوه بر موشک‌های ضدهوایی، شامل 50 خودروی جنگی پیاده نظام بردلی، 100 نفربر زرهی، 138 ماشین زرهی جنگی و همچنین هویتزرهای خودکششی 105 میلی‌متری، ده‌ها هزار مهمات، سلاح‌های کوچک، مهمات و قطعات یدکی و غیره خواهد بود. واشنگتن همچنین 4 هزار موشک استقرار هوایی زونی (Zuni) به کی‌یف خواهد فرستاد.

کاخ سفید: آمریکا دورنمایی برای توقف جنگ در اوکراین در ماه‌های آینده نمی‌بیند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته، جمعه ابراز عقیده کرد که تا به امروز، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور  کرد درگیری نظامی در خاک اوکراین در آینده نزدیک به پایان خواهد رسید. کربی در یک نشست خبری گفت: «همانطور که چند هفته پیش گفتیم، انتظار نداریم که جنگ در زمستان کنونی متوقف شود.»

این مقام کاخ سفید در عین حال از اظهار نظر در مورد تصمیمات راهبردی فرماندهی نیروهای مسلح روسیه و پیش بینی روند اوضاع در آینده خودداری کرد. کربی در عین حال با اشاره به اینکه وضعیت در بخش‌های مختلف خط تماس جبهه نبرد متفاوت است، گفت: اگر در جایی نیروهای روسی به جلو حرکت کنند، در جایی دیگر مجبور به دفاع از مواضع خود هستند.

اعتراف وزیر دفاع اوکراین: نیروهای نظامی ما ماموریت ناتو را انجام می‌دهند

آلکسی رزنیکوف، رئیس وزارت دفاع اوکراین شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد  که نیروهای مسلح این کشور در واقع در حال اجرای ماموریت برای پیمان آتلانتیک شمالی هستند. 

وی گفت: «در حقیقت ما امروز در حال انجام ماموریت برای ناتو هستیم. آنها خون خود را در این راه نمی ریزند، سربازان ما در این راه فدا می شوند، بنابراین کشورهای عضو ناتو موظف به تامین تسلیحاتی ما هستند.»

رزنیکوف تاکید کرد که سیاستمداران خارجی بارها اوکراین را سپری برای جهان غرب در چارچوب بحران ژئوپلیتیک نامیده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از این گفته بود که انتقال تسلیحات به اوکراین کوتاه ترین راه برای دستیابی به صلح در منطقه است.

وزارت خارجه اوکراین از آلمان خواست تمام انواع سلاح های سنگین را به کی‌یف عرضه کند

آندری ملنیک، معاون وزیر امور خارجه اوکراین از مقامات آلمانی خواست تا انواع سلاح‌های سنگین موجود، از جمله تانک و موشک‌های بالستیک را در اختیار کی‌یف قرار دهند.

این دیپلمات اوکراینی روز جمعه در مصاحبه‌ای با یک نشریه آلمانی، با اعلام این مطلب، یادآور شد، وعده مقامات آلمانی برای ارسال خودروهای جنگی پیاده نظام ماردر (Marder) نباید "نخستین نقض یک تابو" توسط برلین باشد. او معتقد است که آلمان باید فوراً سایر سیستم های جنگی را یز به اوکراین عرضه کند.

وی گفت: صحبت بر سر ارسال تمامی انواعتسلیحات سنگین موجود در کشور آلمان مانند تانک های جنگی، جت های جنگنده، پهپادهای رزمی، کشتی های جنگی، زیردریایی ها و موشک های بالستیک است.

آمریکا شش ایرانی که گویا با ارسال پهپاد به روسیه مرتبط هستند، را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن چندین شهروند ایرانی که گفته می شود با موضوع تامین هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای نیروهای مسلح روسیه مرتبط هستند، را تحریم کرده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشره در وب سایت رسمی این وزارتخانه، «امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا محدودیت هایی را برای شش مدیر اجرایی و اعضای هیئت مدیره صنایع هوایی قدس (Qods Aviation Industries) تحت تحریم ایالات متحده، یک تولید کننده کلیدی صنایع دفاعی ایرانی که مسئولیت توسعه و تولید پهپادها را بر عهده دارد، اعمال کرد. »

علاوه بر این، مقامات ایالات متحده تحریم هایی را علیه مدیر سازمان صنایع هوا-فضای ایران (Aerospace Industries Organization)، "مسئول نظارت بر برنامه موشک های بالستیک ایران" اعمال کردند.

در ماه دسامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ادعاهای غرب مبنی بر اینکه روسیه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را در اختیار دارد را بی‌اساس خواند و یادآور شد که تاکنون هیچ مدرکی در این باره ارائه نشده است.

وزیر دفاع لهستان: ورشو قوی ترین ارتش اروپا را ایجاد خواهد کرد

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان، روز جمعه در تلویزیون محلی اعلام کرد که ورشو در حال ایجاد "قوی ترین ارتش در اروپا" است و تاکنون نیز از استانداردهای ناتو در زمینه هزینه های دفاعی فراتر رفته است.

وی تاکید کرد که نیروهای نظامی لهستان هرگز به اندازه اکنون قوی نبوده‌اند و اطمینان داد که در آینده حتی قوی‌تر از این خواهند شد.

کشورهای غربی اکنون حدود 12 هزار نیروی نظامی اوکراینی را آموزش داده‌اند

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه، در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورهای غربی از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، حدود 12 هزار  سرباز نیروهای مسلح اوکراین را آموزش داده و به این کار ادامه خواهند داد.

وی یادآور شد: از مجموع سربازان آموزش دیده اوکراینی حدود 3.1 هزار نفر در آمریکا آموزش دیده اند. ضمن اینکه تا دو هفته دیگر آلمان یک برنامه آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین در سطح گردان آغاز خواهد کرد که طی آن هر ماه 500 نظامی اوکراینی را آموزش خواهند داد.

وزارت دفاع بلاروس: نیروهای مشترک بلاروس و روسیه آماده دفاع از کشور متحد هستند

آندری ژوک، معاون وزیر دفاع بلاروس روز جمعه اعلام کرد که گروه نظامی مشترک منطقه‌ای بلاروس و روسیه در شرایط حساس کنونی، بطور کامل آماده دفاع از کشور متحد است. وی یادآور شد که مقامات مینسک و مسکو در آینده نیز دوره های آموزش نظامی مشترک را بهبود خواهند بخشید.
معاون وزیر دفاع بلاروس معتقد است که تدارکات با کی‌یفیت خوبی ادامه خواهد داشت. به گفته وی، ویژگی تدارک گروه نظامی مشترک منطقه ای در سال جاری در چارچوب برنامه‌های  آموزش مشترک و استفاده از مربیان مشترک در هر دو کشور است.

بازدید لوکاشنکو از محل استقرار نظامیان روسی گروه نیروهای مشترک بلاروس-روسیه 

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، روز جمعه در محل تمرین گروه نیروهای  مشترک روسیه-بلاروس در منطقه برست در نزدیکی مرزهای لهستان و اوکراین، جایی که یکی از واحدهای نظامی روسی در آن مستقر هستند، حاضر شده و با آنان گفتگو کرد.

لوکاشنکو همچنین گزارشی از سوی یکی از افسران روسی درباره به پایان رسیدن دوره هماهنگی رزمی واحدها و تشکیلات گروه نیروهای نظامی مشترک روسیه-بلاروس شنید. وی تاکید کرد که حضور سربازان روسی در این برنامه مشترک برای بلاروس نیز مفید است، زیرا به تبادل تجربه و افزایش آمادگی رزمی نظامیان این کشور کمک کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 959663

مهمترین اخبار ایران و جهان: