نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 12:57

ارتقای کیفیت نمایشگاه‌ها نیازمند همکاری همه بخش ها در خراسان جنوبی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت : لازم است همه بخش ها برای ارتقای کیفیت نمایشگاه ها کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی امروز با بیان این مطلب در برنامه رادیویی پرسمان افزود : سایت قدیم نمایشگاه بین المللی در خیابان غفاری تا سال 97 فعال بود که به خاطر مناسب نبودن فضا و زیرساخت لازم با سرمایه گذاری بخش خصوصی سایت جدید نمایشگاه در دشت علی آباد ایجاد شد.

به گفته وی؛ این مکان دارای استانداردهای نمایشگاه های بین المللی می باشد و از چند سال قبل تعداد زیادی نمایشگاه در آن برگزار شده است.

وی با اشاره به ماهیت عرضه مستقیم کالا در برخی نمایشگاه ها گفت: این نمایشگاه ها در فصول و مناسبت های مختلف برپا می شود و فروش کالا و خدمات را به صورت مستقیم انجام می دهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ماهیت برخی نمایشگاه ها نیز تخصصی است افزود ‌: تقویم نمایشگاه تخصصی هر استان معمولاً در اسفند ماه هر سال بسته و به سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت اعلام می شود.

اشرفی با تأکید بر این که با این کار شاهد همپوشانی و تداخل نمایشگاه های تخصصی استان ها نیستیم، گفت: برای امسال برپایی 17 نمایشگاه تخصصی در استان مصوب شده است.

به گفته وی؛ از ابتدای امسال تاکنون سه نمایشگاه تخصصی در استان برگزار شده است.

وی شرایط اصناف و مسائل جانبی نمایشگاه را از علل پایین بودن آمار نمایشگاه های تخصصی برگزار شده دانست و گفت: نمایشگاه ها تبلیغ زنده است لذا هم به معرفی محصولات و دستاوردهای جدید تولید کنندگان کمک می کند و هم حلقه وصل بین تولید و مصرف می باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد : قیمت مناسب اجناس در نمایشگاه ها نیز یک مزیت برای خریدار بوده و در سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز بر این مسئله تأکید شد که خریدار و تولیدکننده توأمان با هم دارای اهمیت هستند.

اشرفی اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای نمایشگاه ها نشان دادن دانش و تکنولوژی روز صنایع بوده و دستاوردهای فعالان تولید هم به نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: شهروندان نیز در بازدید از نمایشگاه های تخصصی نیازهای خود را بهتر می توانند دنبال کنند.

معاون استاندار در خصوص سؤالی مبنی بر چرایی عدم دعوت از تولیدکنندگان استانی به برخی نمایشگاه ها گفت: در نمایشگاه مبلمان که به زودی قرار است برپا شود از 40 غرفه 6 بخش متعلق به فعالان بومی است که البته از تخفیف 20 درصدی هم برخوردار شده اند.

اشرفی ادامه داد: با عنایت به این که تقویم های نمایشگاهی معمولاً از سال قبل بسته می شود، لذا فرصت حضور برای فعالان هر صنف فراهم است.

وی اظهار داشت: پیش نیاز برگزاری هر نمایشگاه برگزاری کمیته پایش با محوریت سازمان صمت است لذا در تقویم نمایشگاهی زمان هر نمایشگاه مشخص می شود.

به گفته وی؛ معمولاً بخش خصوصی هم برای غرفه آرایی نمایشگاه اقدامات و هزینه هایی انجام می دهد که مجری آن از طریق مناقصه مشخص می شود.

معاون استاندار با ذکر این نکته که مجری نمایشگاه موظف است برای متقاضیان بومی تخفیف ویزه ای لحاظ کند، تأکید کرد: بخشی از نمایشگاه به ارائه دستاوردهای نوین و به تولیدکنندگانی اختصاص دارد که فضای رقابت ایجاد کنند، از همین رو انتظار می رود اصناف بومی استانی نیز در این فضای رقابتی خودشان را رشد دهند.

اشرفی ادامه داد: نمایشگاه تخصصی فرصتی است که اصناف استان هم با تولیدکنندگان غیر بومی وارد فاز انعقاد قرارداد شوند کما اینکه این قبیل قراردادها از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.

وی افزود: تخفیف هایی که برای غرفه ها لحاظ می شود هم توافقی است.

پایان پیام/۳۶۳۵

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 952219

مهمترین اخبار ایران و جهان: