نیوز سیتی!
10 شهریور 1402 - 14:26

کارهای مهمی در حوزه فرهنگ و هنر انجام شد/ افزایش بودجه وزارتخانه

خرم‌آباد - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کارهای مهمی در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است، از افزایش بودجه این وزارتخانه به بالای چهارهزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیلی امروز جمعه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در لرستان در سخنانی با بیان اینکه در دو تا سه دهه اخیر اتفاق مهمی در حوزه مدیریت فرهنگی کشور رخ‌داده است، اظهار داشت: به دلیل شکافی که در حوزه تفکر فرهنگی و مدیریت اجرایی با اسناد بالادستی قانون اساسی و حکمرانی مدنظر انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی، به‌تدریج ابزار حکمرانی فرهنگی کند شد و حوزه فرهنگ در دولت به یک حوزه منفعل و ضعیف تبدیل شد.

وی، بیان داشت: سالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ما تحویل گرفتیم، اقتصاد کتاب نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد شده بود، بودجه وزارت ارشاد ۳۰ میلیارد تومان بود، این را در بخش‌های دیگر هم ببینید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این دو سال دولت کارهای مهمی را برای حوزه فرهنگ و هنر انجام داده است، کاملاً نسبت به مسیر اشراف داشتیم، سالی که ما وزارتخانه را تحویل گرفتیم، کل بودجه وزارتخانه هزار و ۲۰۰ میلیارد بود، امسال به بالای چهارهزار میلیارد رسیده است.

اسماعیلی، تصریح کرد: دولت امسال انقلاب بزرگی را در حوزه فرهنگ و هنر داشت، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف کردیم که یک درصد را در اختیار حوزه فرهنگ و هنر قرار دهند، عددی که در این حوزه اختصاص پیدا می‌کند، چندین برابر بودجه‌های حوزه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی کار مهمی است، در سالی که وزارت را تحویل گرفتیم بین دو تا سه فیلم به‌صورت مشارکتی تولید می‌شد، سال گذشته ۱۱ فیلم را به جشنواره رساندیم، متوسط تولید یک فیلم بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ۹۲ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ سال ما به موسیقی گوش می‌دهند و باید ذائقه‌ها متناسب با زیست‌بوم فرهنگی ایران اسلامی باشد، امسال برای همه ستادهای بزرگداشت شهدا سمفونی ویژه شهدای استان‌ها را ساختیم.

اسماعیلی با بیان اینکه سالانه ۱۱۰ هزار جلد مجوز نشر کتاب می‌دهیم، گفت: ما وزارتخانه را از یک وزارتخانه صرفاً تنظیم‌گر و نظارتی به حوزه وزارت برنامه‌ریز و توسعه فرهنگی سوق داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شعار محوری وزارت‌خانه «نهضت بازگشت به مساجد» است، تصریح کرد: در ۷۰ شهر محروم بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در کانون‌های فرهنگی و هنری آموزش داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ۱۲۴ اقدام عملی، راهبرد و چشم‌انداز در سایت وزارت ارشاد منتشر کرده‌ایم و فصل‌به‌فصل گزارش عملکرد آن را اعلام می‌کنیم، گفت: امسال در استان‌ها بنا این است که شورای فرهنگ عموی را تقویت کنیم، برش فرهنگی استان هر جا ابلاغ شده، بلافاصله بودجه مستقل برای آن در نظر گرفته شده و در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده است.

اسماعیلی همچنین از آمادگی برای حمایت از طرح‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1479919

مهمترین اخبار ایران و جهان: