نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 16:20

تأکید رئیس جمهور ازبکستان بر گسترش همکاری‌های اقتصادی با کره جنوبی

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با معاون نخست وزیر، وزیر اقتصاد و دارایی کره جنوبی در شهر «تاشکند» بر اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی با کره جنوبی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با «چو کیونگ هو» معاون نخست وزیر، وزیر اقتصاد و دارایی کره جنوبی در شهر «تاشکند» بر اهمیت گسترش همکاری‌های اقتصادی با کره جنوبی تاکید کرد.

در این دیدار توسعه بیش از پیش روابط شراکت راهبردی و گسترش همکاری‌های همه جانبه با کره جنوبی بررسی شد. 

در ابتدای این دیدار کیونگ هو سلام گرم و بهترین آرزوهای «یون سوک یول» رئیس جمهو کره جنوبی را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.  

در این دیدار بر توسعه مستمر روابط دو جانبه بر اساس پیوندهای دوستی تاریخی، هویت‌های مشابه، سنن و ارزش‌ها تاکید شد.  

رئیس جمهور ازبکستان همچنین به مسائل شکل‌گیری دستور کار اقتصادی جدید همکاری‌های همه جانبه با کره‌جنوبی اشاره کرد. 

در سال‌های آخر شاخص‌های مبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری‌ها افزایش می‌یابد. در سال گذشته میلادی مبادلات بازرگانی ۲۴ درصد رشد داشته است. هم اکنون در ازبکستان حدود هزار شرکت مشترک کره جنوبی فعالیت می‌کنند. حجم سرمایه گذاری‌های کره جنوبی از سطح ۷ میلیارد دلار فراتر رفته است. 

همچنین شراکت با آژانس همکاری‌های بین‌المللی کره جنوبی، اکسیم بانک و بنیادهای آن که سبد سهام کل آن بیش از ۳ میلیارد دلار است، بسیار ارزشمند خوانده شد. 

همچنین گسترش شراکت فنی و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های پیشرو کره جنوبی، تسریع برنامه‌های اجتماعی در زمینه‌های آموزش و بهداشت، پیشبرد طرح‌های مشترک در زمینه‌های زیربنایی، انرژی «سبز»، مدیریت دولتی، بخش دارایی، دیجیتالی سازی و آموزش کارمندان به عنوان ابعاد اولویت‌دار تعیین شد.

علاوه بر این، بر امکانات وسیع برای برقراری روابط موثر بین مناطق دو کشور و تشدید تبادلات فرهنگی تاکید شد.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است. مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کره جنوبی در 9 ماه سال 2022 میلادی در سطح یک میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفته است. کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان 930 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلزسازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493263

مهمترین اخبار ایران و جهان: