نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 15:41

30 سال از مذاکرات و توافق اسلو گذشت؛ نتیجه، هیچ

سی سال از مذاکرات اسلو که بر اساس آن، رژیم موقت به رسمیت شناخته شد، گذشت اما نه تنها کشور فلسطین به رسمیت شناخته نشد، بلکه مناطقی از کرانه باختری مجددا اشغال شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز (چهارشنبه، ۱۳ سپتامبر) مصادف است با سی‌امین سالگرد امضای توافق سازش معروف به «اسلو»، میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و رژیم موقت صهیونیستی. سال ۱۹۹۳ میلادی در چنین روزی «یاسر عرفات» رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تحت نظارت «بیل کلینتون» رئیس جمهور آمریکا به امضای این توافق سازش با «اسحاق رابین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تن داد.

این توافق سازش با ادعای حل منازعه فلسطین-اسرائیل، در یک چارچوب زمانی مشخص، و به رسمیت شناختن دوجانبه حق موجودیت و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ امضا شد. پس از سه دهه، رؤیای تشکیل کشور فلسطین محقق نشده و شهرکسازی و یهودی‌سازی قدس بیشتر شده است.

این توافق ثابت کرد، مذاکره با رژیم صهیونیستی، راهکار درستی نیست. ۳۰ سال پیش در چنین روزی در محوطه کاخ سفید این توافق به امضای عرفات و رابین رسید اما به دلیل آن‌که مذاکرات محرمانه این توافقنامه در اسلو پایتخت نروژ بین تیم ساف به ریاست «احمد قریع» و تیم رژیم صهیونیستی با نظارت «شیمون پرز» و رابین صورت گرفته بود، توافقنامه اسلو نامگذاری شد. 

وبگاه فلسطینی «عرب ۴۸» به مناسبت گذشت سه‌ دهه از توافق اسلو، با انتشار گزارشی در این خصوص، به مرور پیامدهای این توافق شوم پرداخت. 

مفاد این توافقنامه چه بود؟

۱- به رسمیت شناختن متقابل: سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد حق موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد،  رژیم موقت نیز این سازمان را به عنوان نماینده قانونی مردم فلسطین به رسمیت شناخت. (گروههای فلسطینی این شناسایی را قبول ندارند).

۲- ایجاد خودگردانی در فلسطین:  بر سر ایجاد یک حکومت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه طی یک دوره انتقالی حداکثر پنج ساله، توافق شد.

۳- اجرای تدریجی: توافق شد که توافقات بتدریج اجرا شود، به این ترتیب که مرحله نخست با خروج رژیم اشغالگر اسرائیل از شهرهای جنین و اریحا آغاز شود.

۴- مذاکرات درباره مسائل نهایی: توافق شد که مذاکرات بین دو طرف در مورد مسائل نهایی مانند بیت المقدس، آوارگان فلسطینی، مرزها و شهرک‌ها در سال سوم مرحله انتقالی آغاز شود که هیچ یک انجام نشد و تل‌آویو قدس را پایتخت خود میداند و هرگز حاضر نیست آوارگان به فلسطین برگردند.

تشکیلات خودگردان فلسطین

تشکیلات خودگردان فلسطین طبق توافق اسلو و توافق غزه- اریحا، در ۲۲ درصد از خاک فلسطین تأسیس شد تا نهادی موقت برای مدیریت امور خودگردانی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه باشد. در این میان فلسطینی‌های داخل  اراضی اشغالی ۱۹۴۸، از این توافق مستثنی شدند، به این بهانه که آن‌ها یک موضوع داخلی «اسرائیل» هستند.

دو طرف در ادامه به توافق‌های تفصیلی دیگر که مکمل توافق اسلو بود، دست یافتند مانند توافق اقتصادی پاریس در جولای ۱۹۹۴ که روابط اقتصادی و مالی میان دو طرف را مشخص کرد. یا توافق مقدماتی قاهره برای انتقال اختیارات مدنی در کرانه باختری (در آگوست ۱۹۹۴) که ارکان انتقال قدرت مدنی را از طرف اسرائیلی به طرف فلسطینی ایجاد می‌کرد. 

بنا بر این گزارش، دو طرف، پس از آن در خصوص مراحل اجرای مرحله دوم «توافق اسلو» برای خروج ارتش رژیم صهیونیستی  از شهرهای فلسطینی در کرانه باختری، آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های این رژیم و سازماندهی انتخابات قانون‌گذاری در اراضی فلسطینی وارد مذاکره شدند. 

A-B-C

مساحت کرانه باختری، با حفظ سلطه رژیم موقت بر مرزهای آن، امنیت خارج از آن، قدس، شهرک‌های صهیونیست و مسئولیت امنیت فراگیر اسرائیلی‌ها، به سه بخش تقسیم شد.

منطقه A (الف) : از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین و  مساحت آن، ۱۸ درصد کرانه باختری را شامل می‌شود.

منطقه B (ب): از نظر اداری تحت نظارت تشکیلات خودگردان فلسطین و از نظر امنیتی تحت اداره رژیم صهیونیستی است و مساحت آن، ۲۱ درصد کرانه باختری را شامل می‌شود. 

منطقه C (ج): از نظر امنیتی و اداری، کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی و ۶۱ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش فارس، کرانه باختری ۵۶۵۵ کیلومتر مربع مساحت دارد که ۲۱ درصد مساحت تاریخی کل فلسطین است و مساحت منطقه موسوم به «ج یا C» برابر با ۳۴۵۰ کیلومتر مربع است و اکنون تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار دارد و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در منطقه ج متمرکز است. [شهرکسازی‌هایی که حتی متحدان غربی تل‌آویو به آن اعتراض میکنند در این بخش ادامه یافته است].

کابینه کنونی رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیر نتانیاهو نیز در ادامه اقدامات غیرقانونی برای الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، به دنبال تصرف کامل منطقه موسوم به منطقه ج در کرانه باختری و الحاق آن به اراضی اشغالی خود است. منطقه‌ای که نظامیان صهیونیست به صورت مستمر و دوره‌ای به بهانه ساخت‌وساز بدون مجوز، در حال تخریب منازل فلسطینی‌ها هستند و این امر مقدمه الحاق این اراضی به فلسطین اشغالی است و ساخت‌وساز غیرقانونی برای شهرک‌نشینان است. 

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این کابینه که اختیارات شهرک‌سازی در وزارت جنگ این رژیم را برعهده دارد، به صورت مستمر در حال پیگیری این موضوع است. 

اما پس از توافق اسلو، عملاً چه اتفاقی افتاد؟

از لحاظ تاریخی  صهیونیست‌ها به هیچ توافقی که امضا کردند، نه از نظر سیاسی و نه اقتصادی و میدانی پایبند نماند‌ند. توافق اسلو نیز از این قاعده مستثنی نبود. 

کشور فلسطین که سازمان آزادیبخش فلسطین آرزو داشت، توافق اسلو مقدمه تشکیل آن، باشد، ایجاد نشد و مساحتهایی که پس از توافق تحت کنترل خودگردان بود، طی کمتر از هشت سال پس از امضای توافق اسلود، بار دیگر به اشغال صهیونیست‌ها درآمد. امری که سرآغاز انتفاضه الاقصی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ بود زیرا روند موسوم به صلح در فلسطین، به بن‌بست رسید.

تشدید شهرک‌سازی

در مرحله پس از توافق اسلو، شهرک‌سازی و شمار شهرک‌نشینان دچار جهش شد و فلسطینیها شاهد ساخت جاده‌های کنارگذر بیشتر و ایجاد مناطق صنعتی برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی فلسطینی بودند.

شمار شهرک‌نشینان از ۹۰ هزار نفر در سال ۱۹۸۹ به ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۱ و ۱۵۴ هزار نفر در سال ۱۹۹۶، پیش از انتخاب «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسید. سپس این تعداد در سال ۲۰۰۰ به ۲۰۵ هزار نفر و در سال ۲۰۱۰ به ۳۲۷ هزار نفر رسید. تا این‌که شمار شهرک‌نشینان در کرانه باختری در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۷۰ هزار نفر رسید، بدون شهرک‌نشینان حاضر در محله‌های قدس شرقی. 

در کنا این شهرک‌سازی‌ها، یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی هر روز روند رو به رشدی دارد و روند سازش، مذاکرات تشکیلات خودگردان با صهیونیست‌ها و هماهنگی‌های امنیتی میان دو طرف همچنان ادامه دارد. 

از همان آغاز امضای توافق اسلو تا به امروز، میان گروه‌های فلسطینی شکاف ایجاد شد که تا به امروز ادامه دارد و این امر یکی از اهداف پنهان صهیونیست‌ها از امضای این توافق بود و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، اسلو دامی بود که با هدف، پایان دادن به مقاومت مسلحانه فلسطین پهن شد.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498619

مهمترین اخبار ایران و جهان: