نیوز سیتی!
23 شهریور 1402 - 13:56

مهر تأیید «میرضیایف» بر راهبرد «ازبکستان – 2030»

رئیس جمهور ازبکستان در اقدامی راهبرهای کلان این کشور در حوزه‌های مختلف با عنوان «ازبکستان – 2030» را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان استراتژی «ازبکستان – 2030» را تصویب کرد.

 این سند بر اساس نتایج نظرخواهی‌های عمومی، ایده های اصلی را منعکس می کند. از جمله این سند پیوستن ازبکستان به صفوف کشورهای با درآمد بالاتر از حد متوسط ​​از طریق توسعه اقتصادی پایدار، ایجاد نظام آموزشی، پزشکی و حمایت اجتماعی که با نیازهای مردم و استانداردهای بین المللی مطابقت کامل دارد، در نظر دارد.

این سند همچنین ایجاد شرایط مساعد زیستی برای مردم، ساختن یک کشور آزاد و معاصر، تامین حق حاکمیت و امنیت کشوررا در نظر دارد. 

مرکز «استراتژی توسعه» با همکاری وزارت توسعه دیجیتال یک پورتال آنلاین برای مردم جهت ارزیابی میزان اجرای استراتژی راه اندازی خواهد کرد.

از جمله اهداف متعدد این استراتژی می توان به ساختن کشوری مرفه، تربیت نسل های تحصیل کرده و توسعه یافته از نظر معنوی، شکلگیری اقتصاد قوی و همچنین تامین تضمین شده عدالت، اولویت قانون، امنیت و ثبات اشاره کرد.

«عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان ریاست کمیسیون اجرای استراتژی «ازبکستان – 2030» را بر عهده دارد. این کمیسیون در هر شش ماه گزارشاتی را در مورد اجرای این سند در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد.

نخستین استراتژی اقدامات در مورد ۵ ابعاد توسعه کشور برای ۵ سال (۲۰۱۷ و ۲۰۲۱) در سال ۲۰۱۷ میلادی به تصویب رسیده است. در آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی رئیس جمهور استراتژی توسعه ازبکستان جدید تا سال ۲۰۲۶ میلادی را تصویب کرد.

 پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1499363

مهمترین اخبار ایران و جهان: