نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 09:57

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش و آموزش عالی/ گفتار سوم

آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در سه بعد شامل حوزه آموزشی، حوزه اداری و منابع انسانی، و حوزه پژوهشی و کارآفرینی می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده ‌کند. سید احمد قاسمی

دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند

نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.

 هوش مصنوعی بستری از کلان داده که داده‌های عظیم جاری در محیط شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌ها و محیط‌های ارتباطی اساتید و دانشجویان و معلمان و دانش‌آموزان هست را جمع‌آوری و طبقه‌بندی و راستی آزمایی می‌کند و پایگاه دانش شامل مقالات و کتاب‌ها و قوانین و سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها را در قالب شاخص ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی بستری از کلان داده را جمع‌آوری و طبقه‌بندی و راستی آزمایی می‌کند و پایگاه دانش شامل مقالات و کتاب‌ها و قوانین و سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها را در قالب شاخص ارائه می‌کند.

 

آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در سه بعد شامل حوزه آموزشی، حوزه اداری و منابع انسانی، و حوزه پژوهشی و کارآفرینی می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده ‌کند.

  • در حوزه آموزش هوش مصنوعی می‌تواند ابزارهای لازم برای افزایش قدرت تفکر و آزمایش و تجربه را برای دانش‌آموزان فراهم سازد. بازی‌سازی هوش مصنوعی و شبیه‌سازی‌های مربوط به هوش مصنوعی می‌توانند اجازه تکرار بدون خطرپذیری را به دانش‌آموزان در راستای توانمندسازی بدهند.

هوش مصنوعی می‌تواند ابزارهای لازم برای افزایش قدرت تفکر و آزمایش و تجربه را برای دانش‌آموزان فراهم سازد.

 

هوش مصنوعی قادر است تخیلات دانش‌آموزان را به واقعیت تبدیل کند و تجربیات درسی را به‌صورت عملی برای آن‌ها پیاده‌سازی ‌کند. امکان داستان سازی توسط هوش مصنوعی ظرفیت یادگیری را ده‌ها برابر افزایش می‌دهد و حجم بیشتری از داده‌های آموزشی در ذهن دانش‌آموز و دانشجو ماندگار می‌شود.

  • در حوزه سازمانی این دو سازمان بیشترین حجم نیروی انسانی و پراکندگی سازمانی را دارند که موضوعاتی مثل رتبه‌بندی منابع انسانی از طریق هوش مصنوعی در کسری از زمان با خطای تقریباً صفر را ممکن می‌سازد.

    رتبه‌بندی منابع انسانی از طریق هوش مصنوعی در کسری از زمان با خطای تقریباً صفر را ممکن می‌سازد.

     

    ارزیابی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت برخط و لحظه‌ای بر مبنی تحلیل شاخص‌های مورد نظر در دسترس مدیران قرار می‌گیرد و بهره‌وری حداکثری سازمانی و منابع انسانی در زمینه برنامه‌های آموزش و رفاهی و اداری حاصل می‌گردد.
  • در زمینه پژوهشی بستری که پایگاه دانش ایجاد می‌کند دسترسی حداکثری به بیشترین حجم داده‌های تحقیقاتی را با کمترین هزینه فراهم می‌سازند و امکان پتنت سازی ایده‌ها و محصولات و نوآوری‌ها را فراهم می‌سازند.

    ارزیابی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت برخط و لحظه‌ای بر مبنی تحلیل شاخص‌ها در دسترس مدیران قرار می‌گیرد.

     

    پایگاه دانش پژوهشی در زمینه تحقیقات کمک می‌کند تا منابع علمی و تجربی گذشته به‌عنوان مبنای مطالعات پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد و دقت تحقیقات نسبت به روش‌های سنتی و توزیع پرسشنامه به چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

    در زمینه پژوهشی دسترسی حداکثری به بیشترین حجم داده‌های تحقیقاتی را با کمترین هزینه فراهم می‌سازند.

     

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501263

مهمترین اخبار ایران و جهان: