آموزشوپرورش و آموزش عالی در سه بعد شامل حوزه آموزشی، حوزه اداری و منابع انسانی، و حوزه پژوهشی و کارآفرینی میتواند از هوش مصنوعی استفاده کند. سید احمد قاسمی
دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند
نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.
هوش مصنوعی بستری از کلان داده که دادههای عظیم جاری در محیط شبکههای اجتماعی و وبگاهها و محیطهای ارتباطی اساتید و دانشجویان و معلمان و دانشآموزان هست را جمعآوری و طبقهبندی و راستی آزمایی میکند و پایگاه دانش شامل مقالات و کتابها و قوانین و سیاستها و دستورالعملها را در قالب شاخص ارائه میکند.
هوش مصنوعی بستری از کلان داده را جمعآوری و طبقهبندی و راستی آزمایی میکند و پایگاه دانش شامل مقالات و کتابها و قوانین و سیاستها و دستورالعملها را در قالب شاخص ارائه میکند.
آموزشوپرورش و آموزش عالی در سه بعد شامل حوزه آموزشی، حوزه اداری و منابع انسانی، و حوزه پژوهشی و کارآفرینی میتواند از هوش مصنوعی استفاده کند.
هوش مصنوعی میتواند ابزارهای لازم برای افزایش قدرت تفکر و آزمایش و تجربه را برای دانشآموزان فراهم سازد.
هوش مصنوعی قادر است تخیلات دانشآموزان را به واقعیت تبدیل کند و تجربیات درسی را بهصورت عملی برای آنها پیادهسازی کند. امکان داستان سازی توسط هوش مصنوعی ظرفیت یادگیری را دهها برابر افزایش میدهد و حجم بیشتری از دادههای آموزشی در ذهن دانشآموز و دانشجو ماندگار میشود.
رتبهبندی منابع انسانی از طریق هوش مصنوعی در کسری از زمان با خطای تقریباً صفر را ممکن میسازد.
ارزیابی مدارس و دانشگاهها بهصورت برخط و لحظهای بر مبنی تحلیل شاخصهای مورد نظر در دسترس مدیران قرار میگیرد و بهرهوری حداکثری سازمانی و منابع انسانی در زمینه برنامههای آموزش و رفاهی و اداری حاصل میگردد.
ارزیابی مدارس و دانشگاهها بهصورت برخط و لحظهای بر مبنی تحلیل شاخصها در دسترس مدیران قرار میگیرد.
پایگاه دانش پژوهشی در زمینه تحقیقات کمک میکند تا منابع علمی و تجربی گذشته بهعنوان مبنای مطالعات پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد و دقت تحقیقات نسبت به روشهای سنتی و توزیع پرسشنامه به چندین برابر افزایش پیدا میکند.
در زمینه پژوهشی دسترسی حداکثری به بیشترین حجم دادههای تحقیقاتی را با کمترین هزینه فراهم میسازند.
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.