نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 14:06

تأکید رئیس جمهور ازبکستان بر گسترش همکاری‌ها با قزاقستان

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با نخست‌وزیر قزاقستان بر اهمیت گسترش همکاری‌ها با قزاقستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در شهر «تاشکند» در دیدار با «علی‌خان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان که برای حضور در نشست دوره‌ای کمیسیون مشترک بین  دولتی در این کشور به سر می‌برد، بر اهمیت گسترش همکاری‌های عملی با قزاقستان تاکید کرد.

در این دیدار تعمیق بیش از پیش روابط شراکت و هم‌پیمانی راهبردی ازبکستان و قزاقستان، گسترش همکاری‌های چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر قزاقستان در این دیدار سلام و بهترین آرزوهای «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.

در این دیدار بر توسعه پرتحرک روابط دوجانبه تاکید شد. در سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی 18 درصد و از ابتدای سال جاری میلادی 12 درصد افزایش یافته است. بیش از 3 هزار شرکت مشترک فعالیت می‌کنند. حجم حمل و نقل بار افزایش می‌یابد و تبادلات فرهنگی ادامه دارد.

رئیس جمهور ازبکستان نتایج مثمر ثمر نشست کمیسیون بین دولتی، در درجه اول توافقات به دست آمده در زمینه پیشبرد پروژه‌های اقتصادی اولویت دار از جمله ایجاد مرکز بین المللی همکاری صنعتی را بسیار ارزشمند خواند.

در این دیدار برای افزایش تجارت و تامین توازن شاخص‌های عملیات صادرات و واردات با اهداف دستیابی به هدف 10 میلیارد دلاری در سال‌های نزدیک توجه خاص شد. با این اهداف بر اهمیت راه اندازی هر چه سریعتر فعالیت یک شرکت بازرگانی خارجی تاکید شد.

علاوه بر این، بر گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های مانند ماشین سازی، انرژی، معدن، حمل و نقل و لجستیک، نساجی، غذا و دیگر تاکید شد.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2022 میلادی در سطح 5 میلیارد دلار قرار گرفته است که نسبت به سال قبل 29.8 درصد بیشتر می باشد(3.8 میلیارد دلار در سال 2021).

 در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1192019

مهمترین اخبار ایران و جهان: