نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 18:15

تلاش کنیم شایسته‌سالاری در استان قزوین حاکم شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم تکریم و معارفه فرماندار شهرستان قزوین گفت: تلاش کنیم نگاه‌های ایمانی و شایسته‌سالاری در استان قزوین حاکم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تکریم و معارفه فرماندار شهرستان قزوین که ظهر امروز در سالن شهید امامی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال هر چیز ارزشمند، مفید، مؤثر و مورد قبولش را این‌گونه مثال می‌زند که کلمه طیبه و پاک است و می‌فرماید که اصل و ریشه چیزهای پاک ثابت است.

وی ادامه داد: برای مثال به شاخه‌هایی که ریشه داشته باشند، اصله گفته می‌شود، هر کاری اگر بخواهد نتیجه داشته باشد باید ریشه‌دار باشد، قرآن می‌فرماید این اصلش ثابت و ریشه‌اش در جای خوبی قرار گرفته است، برای مثال دین همان کلمه طیبه است، ریشه دارد، ریشه‌اش هم در فطرت انسان جا دارد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: فطرت انسان دین را می‌خواهد و جذب می‌کند، یعنی بین انسان و دین یا بین عقل و دین تعامل صورت می‌گیرد، خداوند در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»، یعنی (آیا ندیدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاک که مانند درختى پاک است که ریشه‏‌اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است).
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در هر زمانه‌ای ثمره، میوه و نتیجه این تعامل بین عقل و دین را می‌بینیم، برای مثال در ماه مبارک رمضان که هستیم برکات ماه مبارک رمضان ما را به سمت و سوی مفاهیم معنوی و قرآنی می‌کشاند، هر چیز ما با لیله‌القدر، ولایت امیرالمؤمنین (ع) و قرآن هماهنگ شد کلمه طیبه می‌شود و ماندگار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر چیزی رنگ لیله‌القدر نگیرد، قرآنی نبوده و با ولایت اهل بیت (ع) پیوند مستحکم نداشته باشد، این ارزشی نخواهد داشت و برکتی هم در آن نخواهد بود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیه 96 سوره نحل فرمود «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام مى‌‏شود و آنچه پیش خداست پایدار است و قطعاً کسانى را که شکیبایى کردند به بهتر از آنچه عمل می‌کردند پاداش خواهیم داد).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه فرمود هر چیزی به انسان مربوط می‌شود و ساخته و پرداخته فکر و ذکر انسان است، تاریخ مصرف دارد و تمام می‌شود اما آن چیزی که خدایی باشد تمام نمی‌شود، ما هم اگر بخواهیم کارمان خدایی شود باید موافقت اصولی آن را از قرآن بگیریم، باید رضای خدا را در آن ببینیم و در یک کلام باید لیله‌القدری باشد.

وی افزود: لیله‌القدر شروع سال انسانی است، ما سال کشاورزی، سال خمسی، سال تحصیلی یا از این قبیل سال‌ها داریم، سال انسانی نیز با لیله‌القدر شروع شده و با لیله‌القدر تمام می‌شود، گفته شده در شروع سال انسانی یعنی در لیله‌القدر سه کار باید انجام شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: نخست اینکه با خدا ارتباط بگیریم، این همه دعا و الغوث گفتن ارتباط با خداست، وقتی با خدا ارتباط گرفتیم زنده می‌شویم، مخاطب خدا شده و لایق می‌شویم، اینکه سفارش شده در شب‌های احیا غسل کرده و آمادگی داشته باشیم، برای همین ارتباط‌ گرفتن است.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: دوم اینکه لازم است پرونده گذشته خود را بررسی کنیم ببینیم از سال گذشته تا امسال چه کرده‌ایم، سوم اینکه برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، برای اینکه ببینیم برای سال آینده چه نقشه‌ای داریم، از روی حساب و مهندسی شده کار کنیم.

وی عنوان کرد: خدا در لیله‌القدر جلسه گذاشته و ما را دعوت کرده است، فرشتگانش را هم برای رتق و فتق امور به‌صورت فراوان نازل کرده است، آنقدر فرشتگان از آسمان برای حل مسائل انسان‌ها از طرف خدا مأمور به زمین می‌شوند که اگر فرشتگان مثل انسان دارای جسم بودند، زمین گنجایش آنان را نداشت.

امام جمعه قزوین بیان کرد: این سه کار اگر برای فرد مهم است، برای دولت‌ها مهم‌تر است، یعنی دولت باید بیاید در درجه نخست ارتباط با خدا را جدی بگیرد، ما را به فضای قرآنی تشویق کرده و برای ما این فضا را ایجاد کند، معنویت را جدی بگیرد، اعتقادات مردم و مسائل مهم فرهنگی وجهه همتش باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در درجه دوم نیز همان گونه که فرد می‌آید یک سال گذشته خود را بررسی می‌کند، دولت‌ها، مدیران، مسئولان، استانداران، فرمانداران و تمامی کسانی که هر مسئولیتی دارند باید در حیطه کاری خود این بررسی را انجام دهند، ببینند چه کارهایی کرده‌اند و چه کارهایی نکرده‌اند، چه کارهایی نباید انجام می‌دادند، این بررسی‌ها در حوزه‌های مدیریتی خیلی جدی و مهم است، اگر این گونه نباشد ما لیله‌القدری حرکت نکرده‌ایم، اگر لیله‌القدری نباشیم برکت نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اگر بابرکت نباشیم، می‌دویم و به جایی نمی‌رسیم، امام و رهبر حکیم انقلاب، آن کسی است که خیلی خوب دارد همه ما را رصد می‌کند، ایشان می‌گوید ده سال مملکت در معطلی و تعطیلی به سر برد، برای اینکه هیچ کس نیامد حساب کند ببیند سال گذشته چه کرده و اولویت‌ها در گرفتاری‌های مردم کدام‌ها هستند، وقتی این اتفاقات و برنامه‌ها بر اساس نظم لیله‌القدری نشد، آن‌وقت کلان مدیریت ما این نمره منفی را برای تعطیلی می‌گیرد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در درجه سوم نیز برنامه‌ریزی برای آینده حائز اهمیت است، حوزه مدیریت کلان اجرایی، قضائی و مقننه باید در نگاه به آینده و برنامه‌ریزی برای آینده هوشمندانه عمل کنند، بنابراین ما برکه بابرکتی به‌نام لیله‌القدر داریم که در این برکه بابرکت، برکه غدیر و مفهوم ولایت نیز وجود دارد و قرآن نیز در این شب نازل شده است.

وی یادآور شد: در ماه مبارک رمضان از همه دعا و آیات قرآن کریم آموختیم که هر کاری می‌کنیم باید برای رضای خدا باشد، الحمدلله می‌بینیم در استان ما نگاه‌های باندی و جناحی هر روز تضعیف می‌شود، این جای شکر دارد، ما به این محتاجیم که عقلانیت، نگاه انسانی، شایستگی، ایمان و امانت جایگزین نگاه‌های باندی شود.

آیت‌الله عابدینی افزود: این‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، رقابت‌های حزبی و جناحی خسارت‌های زیادی به ما رسانده است، امیدواریم از این جهت خودمان را آزاد کنیم، بنده و برده حزب، جناح و جریانات نباشیم و قومیت‌ها به ما آسیب نرسانند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این چیزها خسارات زیادی به ما وارد می‌کند و ما را نزد خدا روسیاه می‌کند، در قیامت هیچ کدام این‌ها به درد ما نمی‌خورد، رسول گرامی اسلام (ص) فرمود وقتی قیامت می‌شود منادی ندا سر می‌دهد که هر کس هر کاری برای غیر خدا انجام داده است، برود ثوابش را از همان کس بگیرد و از خدا طلبی نداشته باشد.

وی بیان کرد: این حدیث بسیار تکان‌دهنده است، یک وقت می‌بینیم کسی یک عمر برای یک آدم کاری می‌کند، چقدر این چیزها به مردم، به اقتصاد، به پیشرفت و دانش ما خسارت وارد کرده است، بنابراین باید از زمینه‌های موجود استفاده کنیم تا کارهای خوبی صورت بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه فرمانداری آقای کاظمی انصافاً گام‌های خوبی در برخی حوزه‌ها برداشته شد و از صمیم دل دعا می‌کنیم این گام‌ها به نتیجه برسد، آقای اسلامی‌صدر نیز با تجربه‌های خوبی که در حوزه مدیریت شهری از گذشته‌ها با خود به همراه دارند و با دغدغه‌های انقلابی و اعتقادی که دارند خیلی امیدواریم که با عنایت به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا»، همه کارها به درستی پیش برود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: یک موقع یک نفر می‌خواهد یک باری را بردارد، اما دیگران می‌آیند کاری می‌کنند که این فرد نتواند این بار را بردارد، یک وقت هم دیگران تماشا می‌کنند ببینند این فرد چه زمانی زمین می‌خورد یا موفق می‌شود، یک وقت هم برخی «واعتصموا بحبل الله جمیعا» هستند، یعنی به هم کمک می‌کنند تا هم‌افزایانه در موفقیت هم مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان با هم‌افزایی بتوانند به بهترین نحو امید و نشاط را در استان ایجاد کنند و دل رهبر حکیم انقلاب و امام زمان (عج) را شاد کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1160363

مهمترین اخبار ایران و جهان: