نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 07:13

رئیس جمهور مکزیک خواستار پایان مداخلات آمریکا شد

رئیس جمهور مکزیک با انتقاد از آمریکا خواستار پایان مداخلات واشنگتن شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور مکزیک خواستار جلوگیری از مداخلات نهادهای آمریکایی در امور داخلی کشورش شد.

بر اساس نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده است، رئیس‌جمهور مکزیک از جو بایدن همتای آمریکایی خود خواسته است تا از کمک مالی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) به گروه‌های متخاصم در مکزیک جلوگیری کند. در این نامه رئیس جمهور مکزیک آشکارا از مداخله گرایی ایالات متحده انتقاد کرده است.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، رئیس جمهور مکزیک در عین حال مشخص نکرده است که ایالات متحده باید کمک مالی به کدام گروه‌های مکزیکی را متوقف کند، اما او در گذشته چندین سازمان رسانه‌ای را متهم کرده است که با حمایت برخی نهادهای آمریکایی بخشی از یک جنبش محافظه کار علیه دولت او هستند.

او در این نامه گفت: «دولت واشنگتن، به ویژه با وجود کمک مالی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، مدتی است که سازمان‌ها را آشکارا علیه دولت قانونی که من نمایندگی می‌کنم، تأمین مالی می‌کند. این به وضوح یک اقدام مداخله جویانه و برخلاف قوانین بین المللی و روابطی است که باید بین دولت‌های آزاد و دارای حاکمیت برقرار باشد.»

این نامه خواستار مداخله بایدن شده و گفته است که وزارت امور خارجه ایالات متحده در روزهای اخیر اعلام کرده که در نظر دارد تا بودجه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده را افزایش دهد.

مکزیک در سال ۲۰۲۱ نامه مشابهی به آمریکا ارسال کرده بود و از آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده خواسته بود که بودجه اختصاص داده شده به سازمان‌های غیر دولتی منتقد دولت این کشور را پس بگیرد.

با این حال یک سخنگوی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده روز چهارشنبه بر مشارکت عمیق میان ایالات متحده و مکزیک تاکید کرد. این مقام آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده گفت: «ما متعهد به همکاری با شرکای محلی مختلف، از جمله جامعه مدنی، برای پیشبرد توسعه فراگیر، پایدار و به رهبری محلی هستیم و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده همچنین با آژانس توسعه مکزیک AMEXCID در مورد مسائل مهاجرت مشارکت می‌کند.»

لوپز اوبرادور قبلاً از گروه‌های تحت حمایت آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده انتقاد کرده و آن‌ها به را به همدستی با آمریکا برای مداخله در امور داخلی مکزیک متهم کرده بود.

این نامه چند روز پس از آن منتشر شد که لوپز اوبرادور از پیشنهادی برای لغو سازمان آزادی اطلاعات مکزیک حمایت کرد. لوپز اوبرادور استدلال می‌کند که بسیاری از نهادهای مستقل با حمایت آمریکا علیه او موضع‌گیری می‌کنند و سرمایه‌های عمومی را هدر می‌دهند.

روز سه شنبه نیز ایالات متحده برنامه جدید مداخله جویانه‌ای را با ادعای دفاع از روزنامه نگاران در سراسر جهان در برابر تهدیدات قانونی راه اندازی کرد. وزارت امور خارجه گفته است که گزارش‌های موثقی در مورد محدودیت‌های آزادی بیان و رسانه‌ها در مکزیک - مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در سال گذشته - وجود دارد.

ایالات متحده بودجه ۶۳.۱ میلیارد دلاری ۲۰۲۴ را برای وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده پیشنهاد کرده است و ادعا دارد که این برنامه به ما امکان می‌دهد به ارتقای منافع ملی ایالات متحده و رهبری جهان در مقابله با چالش‌های جهانی ادامه دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1187319

مهمترین اخبار ایران و جهان: