نیوز سیتی!
03 اردیبهشت 1402 - 17:25

چین مایل به حل اختلافات با فیلیپین ازطریق همکاری است

وزرای امور خارجه چین و فیلیپین درباره حل اختلافات در دریای چین جنوبی از طریق گفت‌وگو رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، چین گانگ و انریکه مانالو، وزیران امور خارجه چین و فیلیپین در شهر مانیل، پایتخت این کشور دیدار و در مورد اختلافات بر سر ادعای حاکمیت هر دو کشور در دریای چین جنوبی به تبادل نظر پرداختند.

چین گانگ در اظهاراتی در این باره اعلام کرد که از حل مناقشات از طریق گفتگو و تداوم تعهدات به صلح و ثبات در منطقه و جهان حمایت می‌ کند.

وزیر خارجه فیلیپین نیز اعلام کرد که هنوز مسائل زیادی برای حل و فصل در این خصوص وجود دارد.

این دیدار به عنوان بالاترین سطح تماس از زمان سفر فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین به پکن در ژانویه سال گذشته است.

از آن زمان و پس از ادعاهای فیلیپین مبنی بر اینکه کشتی‌ های چینی از لیزر نظامی علیه گارد ساحلی فیلیپین استفاده می‌ کنند، تنش‌ ها میان دو کشور تشدید شده است.

دریای چین جنوبی از زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که کشورهای ساحلی استقلال خود را به دست آوردند، مرکز اختلافات حاکمیتی بین کشورهای منطقه بوده است.

در حالی که ویتنام، برونئی و مالزی نیز مدعی حقوق در منطقه غنی از منابع زیرزمینی و همچنین فیلیپین هستند، چین با نقشه‌ ای که برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ منتشر کرد، ادعای حاکمیت بر ۸۰ درصد دریای چین جنوبی را دارد.

آمریکا به بهانه ساخت پایگاه‌ های چین در جزایر مورد مناقشه منطقه و حضور پکن با نیروهای نظامی و ناوگان کشتی‌ های غیرنظامی خود در این منطقه مخالف است و از هیچ اقدامی برای تفقه افکنی در این منطقه خودداری نمی کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1165663

مهمترین اخبار ایران و جهان: