نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 19:28

تنها راه گذر از کم‌آبی گلستان شیرین سازی آب خزر است

گرگان - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: کاهش منابع آبی در گلستان بسیار محسوس و جدی بوده و تنها راه گذر از کمی منابع آب، شیرین سازی آب دریا است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدریان عصر جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاهش منابع آبی در گلستان بسیار محسوس و جدی بوده و تنها راه گذر از آن، شیرین سازی آب دریا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: کمبود شدید منابع آبی در استان کاملاً مشهود است که امیدواریم با تأمین منابع مالی طرح شیرین سازی آب دریا هر چه سریع‌تر اجرایی شودو

وی بیان کرد: سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز در حریم چاه‌های آب شرب وجود دارد و در گام اول برای سالجاری امیدواریم کنتور دو هزار حلقه این چاه‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی هوشمند سازی شود.

حیدریان اضافه کرد: پروژه آب شیرین کن بندرترکمن و گمیشان با ظرفیت تولید هفت هزار و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در سال ۱۳۹۶ احداث و به بهره برداری رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: ۴۰ درصد تأمین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب شیرین کن نیازآباد و ۶۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی است و در طرح توسعه آن، علاوه بر دو شهر بندرترکمن و گمیشان روستاهای مسیر هم از این آب شرب بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد منابع آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی است، ادامه داد: حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت، استفاده بی‌رویه از منابع آبی و عدم‌استفاده از آب‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تأمین بوده که این موضوع زنگ خطر بحران آب را در استان را به صدا آورده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1163519

مهمترین اخبار ایران و جهان: