نیوز سیتی!
03 اردیبهشت 1402 - 04:08

افول دلار و یورو در پرداخت‌های خارجی روسیه به کمتر از ۵۰ درصد

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده است که روسیه در تجارت انرژی به استفاده از ارزهای ملی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه از برنامه‌های روسیه برای تسویه حساب در تجارت انرژی با ارزهای ملی به جای دلار خبر داد. الکساندر نواک در گفتگویی با پاول زاروبین که بخشی از آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفته است: «روسیه در تجارت انرژی به استفاده از ارزهای ملی ادامه خواهد داد.»

وی گفت: «روند به سمت استفاده کمتر از دلار یا یورو بسیار تغییر کرده است. با در نظر گرفتن مشکلات فعلی در تسویه حساب با این ارزها، در محاسبات ما در واقع فقط به ارزهای ملی اکتفا می‌کنیم. اینجا هم یوان تقاضا دارد، هم روبل تقاضا دارد. این روند ادامه خواهد داشت.»

به گفته معاون نخست وزیر روسیه، اکنون چین برای گاز و تا حدی نفت به یوان پرداخت می‌کند، پرداخت‌ها نیز به روبل انجام می‌شود. نواک افزود: «ما به بهبود این تسویه حساب‌های متقابل با ارزهای ملی ادامه خواهیم داد.»

بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، سال گذشته سهم دلار و یورو در پرداخت‌ها برای صادرات روسیه از ۸۷ به ۴۸ درصد کاهش یافت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ به زیر ۵۰ درصد رسید. در همان زمان، سهم روبل و یوان به طور قابل توجهی افزایش یافته و به ترتیب به ۳۴ و ۱۶ درصد رسیده است.

روسیه طی چند سال گذشته حذف دلار از مبادلات تجارت خارجی خود را در دستور کار قرار داده و پیش از این نیز «سمیون گریگوریف» سفیر روسیه در تاجیکستان اعلام کرده بوده که که حداقل ۷۰ درصد از قراردادهای تأمین کنندگان کالا و محصولات تاجیکستان از روسیه به روبل تغییر کرده است.

همچنین از شهریورماه سال گذشته، بر اساس توافقی دو جانبه میان روسیه و چین دو کشور پول ملی خود را مبنای پرداخت تبادل گازی خود قرار داده‌اند. شرکت روسی گازپروم در آن زمان اعلام کرد که این شرکت روس و یک شرکت چینی توافق‌هایی را به امضا رساندند که بر اساس آن از این پس پرداخت‌های مربوط به صادارات گاز به چین به روبل و یوان تغییر پیدا می‌کند. بنا به اعلام شرکت گازپروم، پرداخت‌های مالی مربوط به تأمین گاز چین از سوی روسیه نیز با روبل و یوان، ارزهای ملی کشورها نهایی شد.

گازپروم تاکید کرد: سازوکار پرداخت جدید راه حلی سودمند، به موقع، قابل اعتماد و عملی است. محاسبات را ساده می‌کند، به نمونه‌ای عالی برای سایر شرکت‌ها تبدیل می‌شود و به توسعه اقتصاد انگیزه بیشتری می‌بخشد.

علاوه بر این، روسیه اندکی پس از شروع جنگ در اوکراین اعلام کرد تنها به کشورهایی صادرات گاز خواهد داشت که گاز بهای خود را به روبل پرداخت کنند و همین مسئله باعث کاهش قابل توجه دلار در مبادلات انرژی روسیه شده است.

سال گذشته نیز «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرده بود که احتمالاً در آینده نزدیک دلار نقشی در مبادلات تجاری میان مسکو و تهران نخواهد داشت. سخنگوی کرملین گفته بود که ایران و روسیه به تدریج استفاده از دلار آمریکا برای ارزیابی دامنه تجارت دوجانبه خود را کنار خواهند گذاشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1164963

مهمترین اخبار ایران و جهان: