نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 14:51

برگزاری نوروزگاه در پایگاه میراث‌فرهنگی ریوی در شهرستان مانه و سملقان

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی شهرستان مانه و سملقان از برگزاری جشن نوروزگاه در این پایگاه ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، محمدجوادجعفری، سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی شهرستان مانه و سملقان در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با اعلام برگزاری نوروزگاه در پایگاه میراث‌فرهنگی ریوی اظهارکرد: هدف از برگزاری آیین ملی نوروزگاه در ایام نوروز، علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر مسافران و گردشگران با فرهنگ بومی، آداب و سنن و جاذبه‌های تاریخی، احیای فرهنگ و سنت‌های غنی و حسنه نوروز و جذب گردشگران است.

وی گفت: اجرای هنرهای نمایشی، بازی‌های بومی، کشتی محلی، اجرای موسیقی سنتی و رقص آیینی از برنامه‌های این نوروزگاه بود.

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی به شاخص‌ترین برنامه‌ها در نوروز امسال پرداخت و افزود: علاوه بر این برنامه‌ها، سفره هفت‌سین نوروز امسال در محوطه تاریخی ریوی برپا شد.

وی گفت: محوطه تاریخی ریوی در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک‌کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

جعفری ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود سه هزار و ۵۰۰ سال قبل تا کنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

گفتنی است، مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1116419

مهمترین اخبار ایران و جهان: