نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 20:39

تولید ۱۳۰ رقم محصول سردرختی در پارس‌آباد

پارس‌آباد- فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: ۱۱ محصول سردرختی در قالب ۱۳۰ رقم توسط باغداران شهرستان پارس‌آباد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جابر جهان‌بین عصر چهارشنبه در جریان بازدید از آخرین وضعیت توسعه باغات در پارس‌آباد اظهار کرد: در این شهرستان بیش از چهار هزار و ۷۵۰ هکتار باغ مثمر وجود دارد که از این باغات بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات متنوع تولید و روانه بازار مصرف داخلی و حتی خارجی می‌شود.

وی بهار شهرستان گرمسیری پارس‌آباد را بهار همراه با گل‌دهی باغات و بهشت برین توصیف کرد و گفت: شرایط متفاوت گل‌دهی باغات را در شهرستان پارس‌آباد با توجه به گرمای روزهای آخرین بهار شاهد هستیم و باغداران تلاش می‌کنند تا با سمپاشی و استفاده از روش‌های مختلف باغات خود را آماده باردهی مناسب کنند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد تصریح کرد: بزرگترین باغات خاورمیانه در کشت و صنعت مغان واقع شده که مساحت آن بیش از سه هزار هکتار است که احیای باغات کشت و صنعت مغان در سال‌های اخیر با روش‌های مناسب آغاز شده است.

جهان‌بین افزود: ۵۰۰ هکتار از این باغات در سال‌های اخیر احیا شده و همچنان با خرید نهال از صربستان و برخی کشورهای خارجی بهسازی و نوسازی باغات کشت و صنعت مغان در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار اصله درخت در سال گذشته و ۱۵ هزار اصله درخت نیز در سال‌جاری در باغات کشت و صنعت مغان احیا شده و شاهد باردهی مناسب آن در سال‌های آینده خواهیم بود.

جهان‌بین اضافه کرد: ۱۳۰ رقم محصولات سردرختی تولید شده در این شهرستان با برداشت گوجه‌سبز آغاز می‌شود و با توجه به تنوع تولید هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، بادام و سایر محصولات با برداشت فندق در فصل پاییز عرضه میوه به نقطه پایانی می‌رسد.

وی بیان کرد: شهرستان پارس‌آباد از مناطق زرخیز استان اردبیل است که علاوه بر کشت و زرع متنوع، در حوزه تولید محصولات سردرختی نیز پیشرو بوده و توانسته ارزش افزوده بیشتری را در این حوزه کسب کند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد توسعه صنایع تبدیلی به ویژه تولید چیپس میوه و پوره را نیز از دیگر اقدامات حمایتی از سرمایه‌گذاران اعلام کرد و ادامه داد: در سال‌جاری و سال‌های پیش رو توسعه صنایع تبدیلی بیشتری را در حوزه باغات در این شهرستان شاهد خواهیم بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116719

مهمترین اخبار ایران و جهان: