نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 14:43

تعریف ۹ کاربری برای مدیریت جنگل های شمال

ساری- رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون ۷۵ لایه مطالعاتی در عرصه‌های جنگلی شمال کشور انجام شده و به ۹ کاربری برای مدیریت جنگل ها شمال رسیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی نوبخت پیش از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران سطح جنگل‌های شمال کشور را دو میلیون و چهار هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این آمار مطابق سند دفتر مطالعات سازمان جنگل‌ها است.

وی با عنوان اینکه جنگل‌ها از دهه ۴۰ تاکنون مدیریت می‌شود, افزود: این عرصه‌ها در قالب طرح‌های جنگل کاری مبتنی بر مسائل اکولوژیک مدیریت می‌شود.

نوبخت با عنوان اینکه جنگل‌های شمال فقط مختص چوب و گیاهان دارویی نیست، افزود: ارزش کل کالاهای مبادله‌ای در جنگل حدود ۲۰ درصد ذخایر است و بقیه کالاهای غیرقابل مبادله است.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور حدود هزار و ۵۰۰ هکتار آب را ذخیره می‌کند، افزود: جنگل‌های شمال کشور سالانه بیش از سه میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کنند.

نوبخت افزود: برای حفظ جنگل‌ها طبق قانون برنامه ششم توسعه باید نسبت به طرح جایگزین مدیریت جنگل اقدام می‌شد که بنا به دلایلی این طرح عقب مانده است.

وی گفت: تاکنون ۷۵ لایه مطالعاتی در عرصه‌های جنگلی شمال کشور مورد مطالعه قرار گرفت و به ۹ کاربری رسیدند و اصل کار بر این است که مردم در این طرح‌ها دیده شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1178063

مهمترین اخبار ایران و جهان: