نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 10:29

تشکیل ۱۶۴ هزار پرونده بیماران مزمن در گیلان

رشت - مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی گیلان از تشکیل ۱۶۴ هزار پرونده بیماران مزمن در استان خبر داد و گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل تر ۱۱ درصد رشد داشته است.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پرونده‌های بیماران مزمن تشکیل شده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی گیلان شامل بیماری دیابت تیپ ۱ و ۲، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و عروقی، افسردگی اساسی، صرع، دوقطبی، اسکیزوفرنی، وسواس، اضطراب، فراموشی یا آلزایمر، هایپو تیروئیدی، آسم و بیماری‌های انسدادی تنفسی هستند.

وی از تشکیل ۱۶۴ هزار پرونده بیماران مزمن در گیلان خبر داد و افزود: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۴ هزار پرونده بیشتر تشکیل شده و به عبارتی نزدیک به ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان گیلان با اشاره به پیوست‌های خدماتی به بیماران مزمن در استان بیان کرد: در ۲ بیمارستان و ۱۳ مرکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی استان خدمات تخصصی از جمله ویزیت متخصص و فوق تخصص، ارائه داروهای مورد نیاز، شرکت در طرح‌های غربالگری دیابت و فشار خون، انواع سرطان برست، کلورکتال و سرویکس، انجام سونوگرافی و خدمات رادیو گرافی رایگان برای بیماران بستری و سرپایی در مراکز ملکی سازمان ارائه می‌شود.

ابراهیمی به تشریح بخش دیگری از خدمات به بیماران مزمن پرداخت و اضافه کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی در واحدهای دندانپزشکی ملکی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و نمونه‌برداری در کلیه مراکز ملکی، انجام تست کرونا و آنفلوانزا در آزمایشگاه تخصصی مولکولی پلی‌کلینیک تخصصی شماره یک رشت و برنامه‌های آموزشی خود مراقبتی برای بیماران مزمن انجام می‌شود.

وی با اشاره به بیماریابی و پایش درگیری‌های مزمن افزود: پایش از طریق پیگیری پرونده‌های مزمن و سوابق بیماری و دعوت از بیماران جهت شرکت در غربالگری‌ها با انجام تبلیغات در سطح شهر و اطلاع‌رسانی در سطح مراکز درمانی انجام می‌گیرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه در کلیه مراکز درمانی استان داروهای مورد نیاز بیماران مزمن موجود است و تحویل بیماران می‌شود، گفت: در ۸ مرکز درمانی تأمین اجتماعی استان کلینیک دیابت و فشار خون برقراراست که خدماتی چون آزمایش کنترل قند خون، آزمایش صحت عملکرد اعصاب محیطی، اندازه‌گیری فشار عروق محیطی در کلینیک دیابت بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ارائه می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1269887

مهمترین اخبار ایران و جهان: