نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 16:10

رصد ویژه پروژه‌های آبی مصوب سفرهای دولت به استان‌ها

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در دولت سیزدهم طرح‌های بخش آب بسیار اهمیت دارد و در وزارت نیرو طرح‌های ویژه که جزو مصوبات سفر دولت به استان‌ها است، به‌صورت مستمر در کارگروهی رصد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، هوشنگ ملایی، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران بعدازظهر امروز در حاشیه آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شرکت آب منطقه‌ای سمنان و بانک صنعت و معدن در راستای تأمین مالی طرح ملی آب‌رسانی به گرمسار با بیان اینکه یک برنامه‌ریزی بسیار منسجم مستمر در وزارت نیرو برای رصد و پایش طرح‌های مصوب دولت وجود دارد، اظهار کرد: این طرح‌ها از نظر پیشرفت فیزیکی، تأمین مالی و موانع اجرایی که بر سر راه آن‌ها وجود دارد، بررسی و رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین مالی اجرای طرح‌ها بخشی از محل منابع عمومی صورت می‌گیرد، گفت: عزم دولت چه در سال گذشته و امسال بر این است که ۱۰۰ درصد تخصیص منابع مالی طرح‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه منابع مالی دیگری برای تکمیل طرح‌ها استفاده می‌شود، گفت: استفاده از ظرفیت بانک‌ها (ماده ۵۶)، استفاده از منابع داخلی وزارت نیرو به ویژه برای طرح‌های آب شرب و بهداشت مردم، تأمین مالی از محل فروش نفت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فاینانس طرح‌ها، ظرفیت‌هایی است که برای بسته مالی طرح‌های عمرانی کشور تعریف شد.

ملایی با بیان اینکه طرح انتقال آب به شهرستان گرمسار نیز از جمله طرح‌های ویژه وزارت نیرو است و در سه فاز تعریف شد، ادامه داد: فاز نخست پروژه ملی و بزرگ آب‌رسانی به گرمسار اجرا شده است.

وی گفت: فاز دوم این پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی در حال اجرا است که بخشی از این اعتبار از محل منابع عمومی و بخشی از سایر منابع تأمین شده و امسال هم ۵۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی پیش‌بینی شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هم با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شرکت آب منطقه‌ای با بانک صنعت و معدن تأمین می‌شود.

حدود ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز دوم آب‌رسانی به گرمسار نیاز است

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل فاز دوم پروژه آب‌رسانی به گرمسار نیاز است، گفت: این اعتبار نیز از محل سایر منابع در سال جاری تأمین می‌شود و امیدواریم این طرح امسال با توجه به اینکه برنامه خیلی جامع و مدونی از نظر مالی دارد؛ به بهره‌برداری برسد.

ملایی افزود: کار مطالعات و مهندسی فاز سوم پروژه آب‌رسانی به گرمسار که از محل سد نمرود تا محل بند سیمین‌دشت و به طول ۳۷ کیلومتر است نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای سمنان در حال انجام است و مراحل طراحی و تصویب طرح در حال انجام است و بلافاصله پس از تصویب فاز سوم این طرح نیز عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این سه فاز، سامانه انتقال آب از سد نمرود تا شهر گرمسار و ایوانکی به صورت کامل و به فاصله حدود بیش از ۱۱۵ کیلومتر که شامل ساختمان پیش‌تصفیه، ایستگاه پمپاژ، مخازن ذخیره است، به بهره‌برداری می‌رسد و هم مردم شهرستان‌های گرمسار، آرادان و ایوانکی و هم بخش صنعت از انتقال این آب منتفع خواهند شد.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در دولت سیزدهم طرح‌های بخش آب بسیار اهمیت دارد و در وزارت نیرو نیز طرح‌های ویژه که جزو مصوبات سفر دولت به استان‌ها است، به صورت مستمر در کارگروهی که به این منظور ایجاد شده است، رصد می‌شود.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1235987

مهمترین اخبار ایران و جهان: