نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 00:41

سد«بلوبین»تا پایان سال 1402 آبگیری می‌شود/ مطالعات ۶ طرح احداث سد در استان زنجان

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان از آبگیری سد«بلوبین» در پایان سال 1402 خبر داد و گفت: برای سد«مراش» هم تقریبا آن چیزی که طبق زمانبدی برنامه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم آبگیری این سد هم در سال ۱۴۰۳ اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اکبر باقری، مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان در مصاحبه مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه درپاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه درحال حاضر مطالبات پیمانکاران از شرکت آب منطقه‌ای چقدر است، اظهار داشت: در حال حاضر در پروژه سد مراش ۱۵۰ میلیارد تومان و سد بلوبین هم ۹۰ میلیارد تومان بدهکار پیمانکاران هستیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به میزان جذب ۶۰ درصدی بودجه این شرکت ابراز امیداواری کرد و گفت: با تخصیصاتی که تاکنون ابلاغ شده است طبق زمانبندی امیدواریم سد بلوبین برای اسفند سال ۱۴۰۲ آبگیری شود.

 

آبگیری سد مراش در سال ۱۴۰۳

وی در رابطه با سد مراش هم افزود: برای سد مراش هم تقریبا آن چیزی که طبق زمان‌بندی برنامه ریزی کرده‌ایم امیدواریم آبگیری این سد هم در سال ۱۴۰۳ اتفاق بیفتد.

باقری همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا برای شرکت پتروشیمی از آب سد گلابر سهمی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در این رابطه یک توافقی داشتیم که از آب سد گلابر هم به شرکت آندیا فولاد و هم شرکت پتروشیمی آبرسانی داشته باشیم اما با توجه به اینکه سیاست‌ها روز به روز تغییر می‌کنند این دو شرکت را مجاب کرده‌ایم که به سمت آب‌های نامتعارف و یا پساب سوق پیدا کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: اگر این دو شرکت بتوانند برای محصولات تولیدی خود از پساب بهره‌مند شوند ما هم استقبال می‌کنیم و هم می‌توانیم آب‌های سطحی و زیرزمینی را مدیریت کنیم.

 

۶ طرح مطالعاتی برای احداث سد در استان زنجان

وی همچنین در رابطه با مطالعات سدهای که قرار است در نقاط مختلف استان طی سال‌های آینده احداث شوند به خبرنگار فارس عنوان کرد: ما در حال حاضر در شهرستان خدابنده دو سد زرین‌رود و سد اشراق را در حال مطالعه داریم و همچنین سد کلوج و جمال‌آباد در شهرستان طارم و همین طور دو سد هم در شهرستان ابهر در حال بررسی است.

 

آبگیری سد مشمپا تا دوسال دیگر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصیص حق‌آبه سد تالوار و رودخانه قزل‌اوزن، خاطر‌نشان کرد: سد مشمپا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص اعتبار تا دو سال دیگر به آبگیری می‌رسد.

 وی با بیان اینکه سد بلوبین در راستای تکمیل به ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این مقدار ۱۷۹ میلیارد تخصیص یافته و از این میزان ۱۴۸ میلیارد دریافت شده است، گفت: سد مراش نیز در راستای تکمیل به ۲۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اعتبار تخصیص یافته به استان ۲۰۸ میلیارد تومان و مبلغ دریافتی تاکنون ۱۷۷ میلیارد بوده است. 

 

 ۵ دشت در استان زنجان وضعیت بحرانی دارند

باقری در رابطه با دشت‌های ممنوعه استان زنجان ادامه داد: از مجموع هفت دشت در استان، پنج دشت از جمله زنجان، ابهر، قیدار، خرمدره و سجاس در وضعیت بحرانی قرار دارد.

باقری با بیان اینکه در سال گذشته ۳۲۰ حلقه چاه عمیق غیرمجاز و امسال تاکنون ۵۳ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده گفت: سال گذشته ۲۱۰ دستگاه کنتور هوشمند برای چاه‌های کشاورزی نصب شد که این امر مانع از اضافه برداشت بیش از ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شده است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1192887

مهمترین اخبار ایران و جهان: