نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 11:32

آبگیری ۱۳ درصد حجم مفید سد نهرین/ مردم صرفه‌جویی کنند

رئیس اداره منابع آب طبس گفت: در حال حاضر تنها ۱۳ درصد آب از مجموع حجم مفید سد نهرین باقی مانده و نیاز بوده مردم نسبت به صرفه‌جویی آب برای گذراندن تابستان اقدام کنند.

محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حجم قابل بهره برداری سد نهرین حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۵۵ هزار مترمکعب آب در پشت سد قرار دارد که این عدد در مقابل ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب حجم مفید آن عدد قابل توجهی نیست و ۱۳ درصد حجم مفید مخزن است.

رئیس اداره منابع آب طبس بیان داشت: از همشهریان تقاضا داریم به هر شکلی که می‌توانند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا در اواخر تابستان مجبور به جیره بندی آب نشویم.

رضایی با اشاره به اینکه در مورد تأمین آب شرب و بهداشتی شهر طبس به دلیل افزایش نیازی که طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده تا حد زیادی متکی به آب سد نهرین شده‌ایم، افزود: احتمال عدم بارندگی و آبگیری نشدن سد در سال گذشته وجود داشت به همین سبب با همکاری اداره آب و فاضلاب اقدام به حفر هشت حلقه چاه برای تأمین آب شرب و بهداشتی طبس شد.

وی یادآور شد: متأسفانه یکی از این چاه‌ها به سفره آب زیرزمینی برخورد نکرد و هفت حلقه دیگر نیز علی رغم تجهیز و اتصال آنچنان که باید آب مورد نیاز را تأمین نخواهد کرد بنابراین موضوع صرفه‌جویی آب یک موضوع حیاتی و مهم بوده که بتوانیم تابستان پیش رو را پشت سر بگذاریم.

وی اضافه کرد: امسال بارندگی‌های در طول فصل زمستان اتفاق افتاد و مقداری سد آبگیری شد و بارندگی‌ها تا هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه داشت اما سیلاب حاصل از این بارندگی‌ها در مجموع توانست فقط ۱۶ درصد از حجم قابل بهره برداری مخزن سد را آبگیری کند.

رئیس اداره منابع آب طبس ادامه داد: متأسفانه بارندگی‌ها ادامه نیافت و مقداری که مورد انتظار برای آبگیری سد وجود داشت اتفاق نیافتاد و در حال حاضر با روند قطره چکانی از آب سد برای مصارف شرب و بهداشتی مردم در طبس برداشت شده است.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد از حجم مفید مخزن سد نهرین دارای آب است، یادآور شد: تابستان کم آبی را پیش رو خواهیم داشت و همشهریان تا حد مقدور در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1270243

مهمترین اخبار ایران و جهان: