نیوز سیتی!
21 اردیبهشت 1402 - 11:45

تولید 25 هزار تُن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی در چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید 25 هزار تُن قزل‌آلای رنگین‌کمانی طی سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط‌عمومی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، محمد کریمی گفت: این استان با آب و هوایی سرد و خشک و دارا بودن منابع آبی عظیم شامل چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌های دائمی، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برقابی، حدود ۱۰ درصد از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: این شرایط آب و هوایی جهت تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان بی‌نظیر است به گونه‌ای که در بیش از یک دهه اخیر استان ما به عنوان یکی از قطب‌های اول تولید ماهیان سردابی در کشور معرفی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ۴۰۰ مزرعه فعال پرورش ماهی استان ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان تولید شد، اضافه کرد: همچنین در ۴۰ مزرعه تکثیر و تولید ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شده است. 

کریمی اظهار داشت: همچنین طی سال گذشته در ۱۴ مرکز تولید ماهیان زینتی بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید شد. 

وی با اشاره به تولید سایر آبزیان، گفت: طی سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه زالوی طبی در یک مزرعه تولید و پرورش داده شده است و در حال حاضر نیز ۲ پروانه تاسیس دیگر جهت تولید این گونه آبزی صادر گردیده که در دست احداث می‌باشد.

اشتغال 7500 نفر در مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با انجام تمام این فعالیت‌ها در استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در زمینه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا ۶کارخانه در استان فعال است که ظرفیت بسته بندی و فرآوری حدود ۱۵ هزار تن در سال را دارند که عمده محصولات آن‌ها نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

فعال بودن 20 کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان

کریمی با بیان اینکه ۲۰ کارخانه تولید خوراک آبزیان نیز با ظرفیت تولید سالانه حدود ۳۴۰ هزار تن خوراک آبزیان در استان فعال است، اظهار داشت: در این زمینه علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز استان، صادرات به دیگر استان‌ها و همچنین خارج از کشور انجام می‌شود.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1204687

مهمترین اخبار ایران و جهان: