نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 16:44

11 هزار و 992 نفر در چهارمحال و بختیاری وام ازدواج دریافت کردند

مدیر امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۴۳ نفر متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۸۷ درصد آن‌ها یعنی ۱۱ هزار و ۹۹۲ نفر موفق به دریافت وام ازدواج شدند و چهارمحال و بختیاری در بین سایر استان‌ها جایگاه هشتم را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، طهماسب شیروانی ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز هفته جوانی جمعیت از ۲۴ اردیبهشت‌ماه گفت: ۵۰ عنوان برنامه در شهرستان‌های یازده‌گانه استان برای گرامیداشت این هفته در نظر گرفته شده است.

مدیر امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملکرد ستاد ساماندهی امور جوانان در شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های لردگان، اردل و بن به ترتیب بهترین عملکرد را در این حوزه داشتند و شهرستان‌های خانمیرزا، فلارد و شهرکرد نیز به ترتیب ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند.

برگزاری ۱۲ جشن عروسی در اماکن دولتی

وی با اشاره به رتبه ۷ چهارمحال و بختیاری در ارزیابی ستادهای امور جوانان در سال ۱۴۰۱، افزود: ۳۲ مرکز در شهرستان‌های یازده‌گانه برای ساماندهی ازدواج جوانان معرفی شده است؛ همچنین تعداد ۱۲ جشن عروسی جوانان در اماکن معرفی‌شده برگزار شده است.

شیروانی بیان کرد: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۴۳ نفر متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۸۷ درصد آن‌ها یعنی ۱۱ هزار و ۹۹۲ نفر موفق به دریافت وام ازدواج شدند و چهارمحال و بختیاری در بین سایر استان‌ها جایگاه هشتم را از آن خود کرد.

۸۰ درصد نیروهای شاغل در حوزه صنعت استان بومی هستند

امیرارسلان سیدین نیز در این جلسه در خصوص اشتغال افراد بومی و غیربومی گفت: بر اساس پایش و برآوردهای صورت گرفته بیش از ۸۰ درصد نیروهای شاغل در صنعت استان بومی هستند.

معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افرادی هم که غی بومی هستند یا کارشناسان تخصصی یا مدیران ارشدی هستند که در استان تامین نشدند و از سایر استان‌ها به کارگیری شدند.

۱۵۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری تسهیلات اشتغال‌زایی دریافت کردند

محسن مولوی نیز در ادامه گفت: سال ۱۴۰۱ یکی از بهترین سال‌ها از نظر پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا بود و به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در استان ۱۰۴ میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شد که ۵۵ میلیارد تومان آن مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات به متقاضیان روستایی و عشایری محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: از ۹ هزار مجوز صادره در حوزه مشاغل خانگی ۵ هزار مجوز مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بوده است.

وی نبود مهارت کاربردی و فنی و حرفه‌ای را یکی از معضلات اساسی بیکاری دانست و توضیح داد: عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با کار، به وجود آمدن بازارهای کاذب در حوزه اشتغال و میل به انجام کارها به صورت انفرادی باعث شده است اشتغال پایدار نباشد.

هویت‌سازی برای جوانان در اولویت باشد

پیام احمدی نیز در این جلسه در خصوص تبیین مسئله هویت برای جوانان گفت: هویت یکی از مسائل جدی پیش رو است که برای تبیین آن و فرهنگ‌سازی در بین جوانان برنامه‌های متنوعی از جمله گرامیداشت مواخر هویت‌ساز و فعال‌سازی انجمن مفاخر استان انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین، جشنواره موسیقی و آواها، جشنواره داستان، شعر و کتاب و ساخت فیلم و مستند برای پرداختن ویژه به موضوع هویت انجام شده است.

آموزش مهارت‌های کاربردی به بیش از ۱۹ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری

علیرضا کریم‌زاده نیز در این جلسه گفت: در راستای آموزش‌های مهارتی برای ورود موثر به عرصه اشتغال، توسعه پایدار و فقرزدایی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۳۰ کارآموز ۳ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۳۰۵ نفر ساعت آموزش‌های عملی و مهارتی فراگرفتند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۷۷۰ حرفه در سال گذشته آموزش داده شد، ادامه داد: در مجموع ۹ هزار و ۹۹۷ نفر در سال گذشته در شهرستان‌های یازده‌گانه آموزش فنی و حرفه‌ای دیدند.

وی توضیح داد: در مجموع یک‌هزار و ۷۷۲ دوره در استان برگزار شد که ۱۷۹ مورد در مناطق روستایی و عشایری و ۲۳۲ دوره نیز در مکان‌های شهری اجرا شد.

ایجاد ۲ هزار اشتغال خرد و خانگی در چهارمحال و بختیاری

پژمان نوروزی نیز اظهار داشت: در سال گذشته یک‌هزار و ۷۲۶ فقره تسهیلات اشتغال‌زایی شامل ۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده و برای ۲ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید چهارمحال و بختیاری افزود: ۴۶ درصد از این تسهیلات به بانوان و ۵۴ درصد به آقایان پرداخت شده است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1209343

مهمترین اخبار ایران و جهان: