نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 19:03

آخوندی: مرمت غیراصولی بنای تاریخی جرم بوده و شش ماه حبس دارد

مدیر کل میراث فرهنگی یزد مرمت غیراصولی را یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت بافت تاریخی دانست و گفت:‌ مرمت غیراصولی و بدون مجوز از میراث فرهنگی جرم بوده و برای آن شش ماه حبس تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، احمد آخوندی عصر امروز در  نشست خبری هفته میراث فرهنگی، حفظ و نگهداری بافت تاریخی را در گرو مشارکت عمومی دانست و اظهار کرد:‌ سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی یزد هزینه شده است.

وی با بیان این‌که طی یک سال گذشته ۴۲۵ بنا و محوطه تاریخی در یزد مرمت شده است، افزود: ۱۹۰ مورد از ۳۲۹ بنای مرمت شده در شهرستان یزد مربوط به خسارات ناشی از سیل بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در ادامه مرمت غیراصولی را یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت بافت تاریخی دانست و گفت: طبق قانون هرگونه مرمت غیراصولی و بدون مجوز از دفتر فنی میراث شش ماه حبس دارد و ما بنا داریم از این پس با مجرمین در این حوزه مماشت کنیم.

آخوندی ارائه هرگونه مشاوره تخصصی برای مرمت بناهای بافت تاریخی را یکی از اولویت‌های جدی میراث فرهنگی عنوان و تصریح کرد:‌ به دنبال تصویب طرح ارائه تسهیلات مرمتی به بناهای تاریخی با مالک شخصی هم هستیم.

وی احیا و لایروبی قنوات را از دیگر اولویت های میراث فرهنگی در استان یزد دانست و بیان کرد: قرار است بعد از ۴۰ سال آب قنات جهانی زارچ  در هفته دولت امسال به مظهر رسیده و جاری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و تجهیز موزه‌های استان از محل اعتبارات ملی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۶ موزه در استان داریم که شش مورد موزه خصوصی و ۱۷ موزه وابسته با سایر ارگانها و ۱۳ موزه متعلق به میراث فرهنگی در شهرستانهای یزد است.

آخوندی دریافت مجوز سرشماری بافت تاریخی را از جمله اقدامات حائز اهمیت در سال جاری دانست و بیان کرد: امسال مجوز سرشماری در بافت تاریخی یزد دریافت شده و امیدواریم بتوانیم آمار مورد نیاز برای برنامه ریزی دستگاه‌های مختلف در مورد بافت تاریخی را تهیه کنیم.

وی رسیدگی و ساماندهی املاک کثیرالمالک، مجهول المالک، وقفی و به عمد رها شده را از دیگز برنامه‌های در دستور کار امسال عنوان کرد و گفت:‌ موضوع تخریب‌های موردی در بافت تاریخی یزد و خروج آن از ثبت جهانی به هیچ وجه صحت ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد آمار بازدید از موزه‌های استان در سال گذشته را یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۱ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال قبل آن با امار بازدید ۸۸۹ هزار و ۸۷۰ نفر، ۲۰ درصد رشد داشته است.

الهه خاکباز الوندیان، مسئول موزه‌های استان یزد نیز در این جلسه مهمترین مطالبه موزه‌داران استان  را تأمین اعتبار مستمر با ردیف بودجه ای مشخص دانست و اظهار کرد:‌ این مهم را با جدیت در حال پیگیری هستیم.

وی  شعار امسال موزه‌ها را «پایداری و حال خوب» عنوان کرد و افزود:‌ از ۲۸اردیبهشت تا چهارم خردادماه برنامه‌های متنوع آموزشی و تبیینی در حوزه موزه‌های استان یزد تدوین و اجرایی می‌شود.

الوندیان برگزاری فم تور یک روزه موزه‌ها برای فعالان حوزه گردشگری و مهمانان منتخب از رسانه ها و مسئولان استان برای آشنایی با موزه‌ها و مطالبات موزه‌داران را از جمله برنامه‌های در دستور کار دانست و گفت:‌ اکران فیلم و رونمایی از مسیر گردشگری هوشمند از دیگر برنامه های در دستور کار است.

مسئول موزه های استان یزد در پایان با بیان این که فردا ۲۸ اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی موزه ها، بازدید از تمام موزه های استان یزد رایگاه است، خاطرنشان کرد:‌ تمام بناهای متعلق به میراث فرهنگی بجز نارین قلعه و باغ جهانی پهلوانپور تا ساعت ۱۱ شب پذیرای علاقمندان است.

پایان پیام/الف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1219387

مهمترین اخبار ایران و جهان: