نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 15:58

«اتحاد میهنی» حضور در هیأت وزیران اقلیم کردستان عراق را تحریم کرد

«غیاث السورچی» از رهبران حزب اتحاد میهنی کردستان گفت که این حزب دیگر نمی‌تواند طبق ساز و کارهای حزب دموکرات کردستان پیش برود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه افزایش اختلافات دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق یعنی حزب میهنی کردستان و حزب دموکرات بر سر چگونگی مدیریت امور در این منطقه، حزب میهنی کردستان اعلام کرد که در نشست‌های هیأت وزیران در اربیل دیگر حضور نخواهد یافت.

«سوران جمال طاهر» سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در این باره اعلام کرد: «تا زمان تحقق خواسته هایمان و جدی گرفتن شکایتها و گله مندیهایمان از عملکرد دولت اقلیم، در هیچ یک از جلسات هیئت وزیران مشارکت نخواهیم کرد».

در این راستا، «غیاث السورچی» از رهبران اصلی اتحاد میهنی کردستان به وبگاه السومریه نیوز گفت هیأتی که از کردستان عراق برای مذاکره با دولت مرکزی عراق به بغداد رفته است، صرفا نمایندگی حزب دموکرات را دارد و هرگز نمی‌تواند به نتایج مثبتی در بغداد بدون حضور نمایندگان اتحاد میهنی کردستان برسد.

او گفت: «به خصوص بعد از تحریم نشست‌های هیأت وزیران و مذاکرات جاری با حزب دموکرات، هیأت حاضر در بغداد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد».

غیاث السورچی در ادامه تأکید کرد که دولت اقلیم کردستان قادر به حل مشکلات داخل اقلیم نیست، پس چگونه می‌تواند مسائل و مشکلات میان اربیل با بغداد را حل و فصل کند.

او درباره اختلافات میان اربیل و سلیمانیه نیز گفت: «اتحاد میهنی نمی‌تواند طبق ساز و کارهای حزب دموکرات ادامه دهد و لازم است تا هرچه سریع‌تر مذاکرات برای حل اختلافات باقی مانده آغاز شود».

از سوی دیگر «شیرزاد صمد»، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان به الفرات نیوز گفت: «هیچگونه تفاهمی میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان وجود ندارد و دو حزب اختلافات پررنگی درباره مسائل اقلیم کردستان و پرونده‌های مورد بحث با بغداد و مشارکت در مناطق جدا شده از اقلیم و سیاست حزب دموکرات در دولت اقلیم دارند که با روش اکثریت و اقلیت علیه همه احزاب کُرد رفتار می‌کند».

در این باره خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی نوشت که ازدواج مصلحتی بین خانواده‌های حاکم بر کردستان عراق با دشواریهایی روبرو شده است که احتمال فروپاشی آن وجود دارد؛ زیرا اختلافات بین خانواده‌های بارزانی و طالبانی که کنترل یک منطقه سرشار از نفت و گاز را در اختیار دارند، از مدتها پیش وجود داشته است. هر چند که پس از جنگ داخلی که طرفین در دهه نود گذشته پشت سر گذاشتند، در تلاش هستند که بی‌اعتمادی بین یکدیگر را پنهان کنند».

خبرگزاری رویترز با مقدمه فوق به بررسی ابعاد اختلافات خانواده‌های بارزانی و طالبانی و مسئله احتمال جدایی سلیمانیه از کردستان پرداخت و نوشت، کارشناسان و تحلیلگران تأکید دارند که پس از یک ترور که در شهر اربیل رخ داد، اختلاف بین این دو خانواده بالا گرفت.  این مسئله مربوط به ترور «هاوکار عبد الله رسول» افسر اطلاعاتی بود که با انفجار بمب در خودروی خود کشته شد. (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 908687

مهمترین اخبار ایران و جهان: