نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 12:12

اولین برف پاییزی چاشنی امید کشاورزان/رویای کودکان باریدن گرفت

بیرجند- بارش ۲۰ سانتی متری برف در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی روزنه های امید کشاورزان و دامداران را گشوده و رویای برفی کودکان کویر را تعبیر کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مهر، اولین روزهای پاییز که می‌آید، کشاورزان و دامداران چشم به آسمان می‌دوزند تا بارندگی‌های پاییزی و زمستانی، دشت‌های تشنه را سیراب کند و قنات‌های خفته را جانی دیگر بخشد.

چند سالی می‌شود که خساست آسمان در خراسان جنوبی پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال داشته و باعث شده امید کشاورزان و دامداران کویر نشین یخ بزند.

شاید در سال جاری و سال‌های گذشته بارش برف و باران در این استان گزارش شده اما مردم آن را لمس نکرده بودند و بارش‌ها بیشتر در ارتفاعات بوده است.

برف روز گذشته بزرگ‌ترها را به خاطرات سال‌های دور برده و خواب‌های برفی کودکان سرزمین کویر را تعبیر کرد.

بارش برف در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی کودکان و بزرگ‌ترها را به بیرون کشاند تا با ساخت آدمک‌های برفی، شادی شأن را دوچندان کنند.

آری، بارش برف روز گذشته خاطره‌ای زیبا پیش روی کودکان ترسیم کرد. خاطره‌ای از جنس تعطیلی مدارس تا بتوانند زیر بغض آسمان برف‌بازی کرده و آدم‌برفی‌هایی که در نقاشی‌هایشان می‌کشیدند، اکنون در واقعیت آن را بسازند.

پرده اول

آسمان هنوز آبستن ابرهایی باران زا است. کودکان شادی کنان این سو و آن سو می‌روند. یکی آدم برفی می‌سازد و دیگری با توپ‌هایی ساخته شده از برف بازی می‌کند.

پدر آن سو دست به جیب داشته و در خنده‌های شیرین کودکانش غرق شده است. گاهی با آن‌ها هم بازی می‌شود و گاهی کنار می‌ایستد و با خنده‌هایی از جنس رضایت، همراهی شأن می‌کند.

وی که احمد مختاری نام دارد در گفت و گو با مهر می‌گوید: این برف ارمغان و هدیه‌ای از سوی خداوند است چراکه خراسان جنوبی از سال‌ها پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

مختاری با بیان اینکه میزان بارش برف مناطقی مانند درمیان به ۱۰ سانتی متر رسیده است، می‌افزاید: بنا به اعلام گزارش‌های پلیس، تردد در بسیاری از جاده‌های استان به دلیل ریزش برف دشوار بود که با همراهی دستگاه‌ها بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه فرزندانش برای اولین بار خاطره برف بازی را تجربه می‌کنند، می‌گوید: برای بارندگی‌های بیشتر همواره دعا می‌کنیم چراکه خراسان جنوبی تشنه بارش رحمت الهی است.

پرده دوم

پیرمرد بیل به دست گرفته و بام خانه‌اش را برف‌روبی می‌کند. گویی نسبت به آب شدن برف‌ها و نم گرفتن سقف زندگی‌اش نگران است. اگرچه توانی برای پارو کردن برف‌ها ندارد اما خنده‌اش از چهره محو نمی‌شود.

هر چند لحظه نفسی تازه می‌کند، دست به سوی آسمان گرفته و زیر لب نجوایی می‌کند. می‌گوید طی ۲۰ سال گذشته کمتر شاهد بارش برف و بارندگی‌های سیل‌آسا بوده است.

وی که موسی ابراهیمی نام دارد، در پاسخ به خبرنگار مهر می‌گوید: «مسک» روستایی سردسیر بوده و هر ساله در زمستان، شاهد یخبندان‌های شبانه می‌شویم.

وی با بیان اینکه خدا را شاکریم که در پاییز امسال، رحمت الهی شامل حالمان شده و بارش برف را تجربه کردیم، می‌افزاید: در ۳۰ سال گذشته برف سنگین و بارندگی‌های سیل‌آسا از اولین روزهای پاییز آغاز می‌شد و تا آخرین روزهای بهار ادامه داشت.

نفسی می‌کشد و می‌گوید: متأسفانه از ۲۳ سال پیش شاهد بارندگی‌های سنگینی نبوده‌ایم و بسیاری از مزارع کشاورزی و باغات به دلیل کم آبی از بین رفته است.

پرده سوم

مردم فوج فوج به کوچه‌ها آمده تا بار دیگر خوشحالی شأن را با ساخت آدم برفی و برف بازی در پارک‌ها و بوستان‌ها ابراز کنند.

زهرا محمدی در گفت و گو با مهر می‌گوید: پدرم کشاورز است و هر صبح برای بارش باران الهی دعا می‌کند.

وی با بیان اینکه بارش برف همه مردم را خوشحال کرده است، می‌افزاید: اگرچه بارندگی‌ها در برخی نقاط استان ناچیز بوده اما باز هم خدا را شاکریم که مشعل امید را در دل کشاورزان روشن کرده است.

محمدی می‌افزاید: تمام امید کشاورزان و دامداران به بارندگی‌های پاییز و زمستانی بوده و قطعاً این بارش برف نه تنها این قشر را شادمان کرده بلکه نفس خراسان جنوبی را تازه کرده است.

بارش برف به ۲۰ سانتی متر رسید

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به بارندگی‌های اخیر بیان کرد: ایستگاه خلف با ۲۰ سانتی متر برف بیشترین میزان بارش برف را به خود اختصاص داده است.

علیرضا خندان رو با بیان اینکه شب گذشته در شهرستان‌های حاجی آباد، درمیان، سربیشه، بیرجند، خوسف، نهبندان، و برخی نقاط قاین بارش برف گزارش شده است، افزود: ایستگاه‌های درمیان با ۱۰ سانتی متر، معصوم آباد هشت سانتی متر، درخش شش سانتی متر، اسدیه چهار سانتی متر و کلاته گاوییچ دو سانتی متر بارش برف را ثبت کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مدل‌های پیش یابی هواشناسی برای عصر سه شنبه احتمال بارش پراکنده در شهرستان‌های درمیان، سربیشه و بیرجند پیش بینی می‌شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر با اشاره به بارندگی‌های روز گذشته بیان کرد: نزول رحمت الهی در روز گذشته، لغزندگی در بسیاری از محورهای فرعی و اصلی را به دنبال داشت.

سرهنگ علیرضا رضایی با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری نیروهای امدادی و راهداری، مسیرها بازگشایی شده است، گفت: از رانندگان خواستاریم در اینگونه شرایط از سفرهای غیر ضرور به جد پرهیز کنند تا شاهد اتفاقات ناخوشایندی در مسیر جاده‌ها نباشیم.

اجرای بیش از ۵۹۰ کیلومتر عملیات برف‌روبی در راه‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در گفت و گویی با مهر بیان کرد: در ۱۲ ساعت گذشته ۵۹۰ کیلومتر عملیات برف‌روبی در محورهای مواصلاتی درگیر بارش برف استان انجام شده است.

اسدالله جلال زاده ادامه داد: ۴۰ دستگاه ماشین‌آلات نیمه‌سنگین و سنگین از جمله برف‌روب، لودر، گریدر و شن و نمک‌پاش با همکاری ۶۷ نیروی راهدار عملیات پاکسازی محورهای استان را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه در پی عملیات راهداری زمستانی در این محورها ۵۹۰ کیلومتر راه برف‌روبی و ۱۶۰ تن شن و ماسه مصرف شده است، افزود: شماره تلفن گویای ۱۴۱ و سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور و اپلیکیشن ۱۴۱ به‌طور ۲۴ ساعته پاسخگوی هموطنان برای اطلاع‌رسانی از وضعیت جاده‌های استان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 905843

مهمترین اخبار ایران و جهان: