نیوز سیتی!
24 اسفند 1400 - 13:07

تامین اعتبار راهی برای فرار از جاده‌های مرگ کرمانشاه

کرمانشاه- ۱۴۶ نقطه حادثه خیز در جاده ای کرمانشاه شناسایی شده که برای رفع کامل مشکلات به تامین اعتبار ویژه نیاز است تا کرمانشاهیان بیش از پیش شاهد جان دادن عزیزانشان در حوادث جاده ای نباشند. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: استان کرمانشاه با مساحت ۲۴ هزار و ۶۴۰ کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به‌شمار می‌رود که ۱.۵ درصد مساحت کشور را در بر گرفته و جز استان‌های غربی به‌شمار می‌آید که با کشور عراق مرز مشترک دارد که بر اساس آخرین تغییرات در سال ۱۳۹۰ استان کرمانشاه از ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۱ بخش و ۸۴ دهستان تشکیل شده‌است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری:خبرگزاری مهرمهمترین جاده‌های استان کرمانشاه شامل جاده اورامانات، کوزران، بیستون - صحنه، کرمانشاه - اسلام آبادغرب، کرمانشاه - روانسر، کرمانشاه - کامیاران و بیستون - سنقروکلیایی است. اوراماناتآبادغربسنقروکلیاییطبق آخرین آمار اعلام شده از جانب پزشکی قانونی استان کرمانشاه تعداد جان باختگان حوادث جاده‌ای در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۴۰۷ نفر بوده که از این تعداد فوتی ۹۹ نفر مربوط به تصادفات درون شهری و ۲۵۱ نفر به تصادفات برون شهری است و این آمار نسبت به سال گذشته روند افزایشی را طی کرده است. جاده‌های مرگ استان کرمانشاه جاده‌های مرگ استان کرمانشاهجاده‌های مرگ استان کرمانشاهاز بین محورهای مواصلاتی مهم نام برده شده در استان کرمانشاه می‌توان به سه محور مواصلاتی حادثه خیز اشاره که کرد که بیشترین سهم را آمار تصادفات جاده‌ای دارند شامل کرمانشاه - اسلام آبادغرب، کرمانشاه - کامیاران و بیستون - سنقروکلیایی است که به جاده‌های مرگ معروف هستند. آبادغربسنقروکلیاییوضعیت نامناسب جاده‌ها در کرمانشاه معضل بی پایانی است که موجب نارضایتی مردم شده و آنها در انتظار اتمام این معضل جاده‌ای هستند. اما آنچه در این میان کمتر موردتوجه قرار گرفته، جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی‌ای است که گریبان‌گیر حادثه دیدگان می‌شود، یکی از مهم‌ترین پیامدها آن شاملِ سبک زندگیِ اجباری، افزایش فشار و استرس‌های روانی، تضییع حقوق فردی، تزلزل موقعیت شغلی و تحصیلی، زیان‌های مالی و هویتی، کاهش سرمایه اجتماعی و نظایر آن است و پیامد مهم دیگر آن در سطح میانه یا خانواده می‌توان به فشارهای چندجانبۀ اقتصادی، جانی و روانی به اعضای خانواده، بحران سرپرستی خانواده، تزلزل ساختار خانواده، ناامنی روانی و اقتصادی خانواده، تنزل پایگاه اجتماعی - اقتصادی خانواده و نظایر آن می‌شود حاصل این پیامدها، ترومای اجتماعی - فرهنگی است که به‌شکل پنهان جامعه را به مخاطره می‌اندازد. چندجانبۀترومایخودرو، زیرساخت و عوامل انسانی سه ضلع اصلی وقوع حوادث جاده‌ای خودرو، زیرساخت و عوامل انسانی سه ضلع اصلی وقوع حوادث جاده‌ایخودرو، زیرساخت و عوامل انسانی سه ضلع اصلی وقوع حوادث جاده‌ایکامران همتی یکی از شهروندان کرمانشاهی که از آسیب دیدگان حوادث جاده‌ای است در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جاده‌های استان کرمانشاه، اظهار کرد: به عنوان شخصی که قربانی جاده‌های حادثه خیز در استان کرمانشاه بوده می‌توان گفت کیفیت خودروها، زیرساخت و عوامل انسانی سه ضلع وقوع تصادفات جاده‌ای است و در تصادفی که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ داشتم عامل اصلی آن مشکلات جاده‌هایی بود که برای بهبود شرایط آن سال‌هاست هیچ اقدامی نشده و هرساله قربانیان زیادی می‌گیرد. خبرنگار مهروی افزود: یکی از ضعف‌هایی که در جاده‌های اصلی استان باعث وقوع حوادث شده فرسودگی آسفالت و از بین رفتن قسمت‌های از جاده‌ها است که باعث ایجاد چاله‌های جاده‌ای شده است. این شهروند تصریح کرد: عدم ترمیم خط‌کشی‌های بین جاده‌ای، نبود گارد ریل در ۲ طرف جاده‌ها و وجود شیب تند بعضی از جاده‌ها به ویژه در فصل‌هایی از سال که بارندگی صورت می‌گیرد با لغزنده شدن سطح جاده‌ها تصادفات را تشدید می‌کند. معضل تصادفات جاده‌ای و پیامدهای دامن گیر آن معضل تصادفات جاده‌ای و پیامدهای دامن گیر آنمعضل تصادفات جاده‌ای و پیامدهای دامن گیر آنهمتی بیان کرد: عاملی که بیشتر از هر مورد دیگری با بی توجهی مسئولین رو به رو شده سرعت‌های غیر مجاز و کنترل نشده‌ای است که در اکثر مواقع سبب رقم زدن تصادفات بسیاری بوده که در صورت نصب دوربین‌های کنترل کننده سرعت می‌توان از میزان تصادفات جاده‌ای تا حد زیادی کاهش داد. وی با بیان اینکه آمار تصادفات جاده‌ای در استان در حال تبدیل شدن به یک معضل است، تاکید کرد: از مسئولان مربوطه خواستاریم که در برای حل مشکلات جاده‌های اصلی استان کرمانشاه که تلفات زیادی را به جای گذاشته‌اند چاره‌ای اندیشیده و برای بهبود وضع جاده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. همتی خاطر نشان کرد: مشکلاتی که پس از حادثه‌ای مانند تصادف برای یک خانواده به همراه دارد تا مدت‌ها دامن‌گیر بوده و تمام ابعاد زندگی فرد ازجمله بُعد اقتصادی، معیشتی، روحی، عاطفی، جسمی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری دیگر را تخت تأثیر قرار می‌دهد و تبعات و خسارات سنگینی را برای خانواده‌ها به جای می‌گذارد. وی ادامه داد: چه کسی پاسخگوی تبعات بعد از یک تصادف خواهد بود؟ وضع معیشت و اقتصادی را چه کسی پیگیری می‌کند از این خانواده‌ها؟ تبعات فرهنگی و تزلزل پایه‌های خانوادگی را باید از چه کسی خواستار باشیم؟ محورهای ۲ طرفه حادثه خیز هستند محورهای ۲ طرفه حادثه خیز هستندمحورهای ۲ طرفه حادثه خیز هستندطرفهکیخسرو دستغیب در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای مربوط به محورهای برون شهری ۲ طرفه مانند جاده کرمانشاه به کامیاران است که یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های استان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه طول جاده ۵۰ کیلومتر است بیش از ۱۷ کیلومتر آن به صورت ۲ طرفه غیرمجاز است که عامل بسیاری از تصادفات در این جاده است. خبرنگار مهرطرفهطرفهوی افزود: یکی دیگر از مشکلات جاده‌های اصلی استان کرمانشاه آسفالت‌های نامناسبی است که با وجود پیگیری‌ها به دلیل کمبود قیر ترمیم و روکش جاده‌های فرسوده به سال آینده موکول شده و وعده مساعدت را برای خرداد ماه سال ۱۴۰۱ داده‌اند. رفع مشکلات و نقاط حادثه‌خیز استان در انتظار تأمین اعتبار رفع مشکلات و نقاط حادثه‌خیز استان در انتظار تأمین اعتباررفع مشکلات و نقاط حادثه‌خیز استان در انتظار تأمین اعتباررئیس پلیس راه استان کرمانشاه تصریح کرد: محور کرمانشاه به روانسر به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و بازارچه‌های منطقه اورامانات و مرزی مورد توجه و تردد بسیاری از مردم در داخل و خارج از شهرستان است و تردد بالا در این منطقه و دلیل ۲ بانده نبودن برای رفت و برگشت و وجود شیب‌های تند و گردنه‌های این جاده به عنوان یکی دیگر از حادثه خیزترین جاده‌های این استان شناخته شده است. اوراماناتباندهخیزتریندستغیب با بیان اینکه جاده کرمانشاه به اسلام آباد نیز یکی دیگر از جاده‌های حادثه خیز استان معرفی شده‌است، بیان کرد: در این جاده با وجود اینکه یک بزرگراه محسوب می‌شود اما در چند محور حادثه خیز مانند عین الکش به دلیل شیب غیر استاندار جاده خودروهایی که با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کنند به طور ناخودآگاه به سمت پایین و کناره‌های جاده کشیده می‌شوند که در نهایت واژگونی آن‌ها را به دنبال دارد. الکشوی ادامه داد: تا کنون ۱۴۶ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۳۴ مورد بررسی و مشکلات آن برطرف شده و ۱۰۲ نقطه حادثه خیز به صورت کوتاه مدت با نصب تابلوهای هشدار دهنده، خط‌کشی، نصب نیوجرسی و نصب تابلوهای علائم رانندگی در کنار جاده‌ها کنترل شده است و تا حدی از حوادث احتمالی جلوگیری شده اما به طور کلی این جاده نیازمند توجه ویژه برای حل مشکلات موجود در راستای کم کردن تلفات است. رئیس پلیس راه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش خودروها در جاده‌ها و افزایش میل سفر به درون استان و روستاها نیاز است که توجه جدی به راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی شود که با نصب تابلوهای علائم، خط کشی و احداث شانه خاکی در محورهای فرعی می‌توان از آمار تصادفات هرساله کاست چرا که محورهای فرعی از نظر عرض راه از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و تنها از این راه می‌توان از حوادث آن کاهش داد. دستغیب تشریح کرد: برای کنترل و آگاهی از مشکلات موجود و نیز اقدام در راستای حل مشکلات با راهداری استان تیم تلفیقی تشکیل شد تا هم حمل و نقل عمومی و هم بازید از محورها و تابلو علائم در شب و روز مورد بررسی قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه بسیاری از جاده‌ها در هنگام شب با کمبود علائم رانندگی مواجه هستند و باعث حادثه می‌شوند، افزود: مشکلات موجود در جاده‌ها به اداره راه گزارش داده شده است و از مسئولین خواهشمندیم برای حل مشکلات نام برده در جاده‌ها بودجه و اعتبارات لازم را جذب و در اختیار نیروهای راهداری و پلیس راه قرار داده تا برای بهبود اوضاع جاده‌ها دست به کار شوند. کمبود اعتبارات عامل اصلی خطرات جاده‌ای کمبود اعتبارات عامل اصلی خطرات جاده‌ایکمبود اعتبارات عامل اصلی خطرات جاده‌ایفریبرز کرمی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفتگو یا خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کرمانشاه به طور کلی دارای هشت هزار و ۵۱ راه است که ۵۲۳ مورد آن جز راه‌های اصلی استان به حساب می‌آید و ۴۱۷ کیلومتر نیز بزرگراه در این استان وجود دارد. وی ادامه داد: هزینه تصادفات جاده‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در اولویت بندی پروژه‌ها و اقدامات اصلاحی نقاط تصادفی نیز مطرح است که تصادفات جاده‌ای به دلیل خسارت وارد بر وسایل نقلیه، جاده، علائم، کشته و مجروح شدن افراد هزینه‌های زیادی را به اجتماع تحمیل می‌کند که محاسبه میزان این هزینه‌ها برای کاربرد آن در تجزیه و تحلیل نظام‌مند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایمن‌سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود اعتبار سدی بر اصلاح نقاط حادثه خیز کمبود اعتبار سدی بر اصلاح نقاط حادثه خیزکمبود اعتبار سدی بر اصلاح نقاط حادثه خیزمدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در زمینه رفع نقاط حادثه خیز نکته قابل توجه پرهزینه بودن این اصلاحات است که اغلب این نقاط در محورهای قرار گرفتند که نیاز به تملک زمین، خانه باغ، حذف دسترسی‌های آنتنی غیرمجاز احداث شده و ساخت و احداث ابنیه فنی راه‌ها را دارد که با کمبود شدید بودجه رو به رو است. کرمی با بیان اینکه جهت جلوگیری از سرقت تجهیزات جاده‌ای گشت‌های راهداری به صورت ۲۴ ساعته در محورهای مواصلاتی در حال گشت زنی هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود در ایمن‌سازی راه‌ها سرقت تجهیزات جاده‌ای است که با سرقت تجهیزات جاده‌ای از جمله کابل برق روشنایی، علائم جاده‌ای و گاردریل که باعث به خطر افتادن جان هم وطنان می‌شود. وی ادامه داد: هزینه‌های بالای نگهداری راه‌ها، خرید تجهیزات جاده‌ای که به سرقت رفته است و کمبود بودجه از مشکلات اصلی در حوزه ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی است. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات عدیده ای که جاده‌ها به دلیل کمبود اعتبارات ایجاد می‌شود، گفت: علاوه بر مشکلات سرقت جاده‌ای و کمبود اعتبار برای رفع کمبود آتی ایجاد شده یکی دیگر از مشکلات حوزه راهداری کمبود اعتبارات و قیر است که مشکلات عمده در وضعیت راه‌ها به شدت تحت تأثیر قرار داده است. ایکرمی تاکید کرد: کمبود اعتبار از مهمترین موانع پیشرفت در طرح‌های جاده‌ای محسوب می‌شود که بر اساس شاخص‌های موجود اعتبارات در نظر گرفته شده نسبت به نیازمندی‌های جاده‌ها در کمترین سطح قرار دارد از طرفی کمبود اعتبار در جهت نوسازی ماشین‌آلات راهداری که عمر زیاد باعث فرسودگی آنها شده است از معضلات دیگر این حوزه است.
منبع: مهر
شناسه خبر: 167687

مهمترین اخبار ایران و جهان: