نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 22:17

همکاری نظامی چین و روسیه چالش جدی آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام است

تحلیلگران حوزه دفاعی در جهان معتقدند که با تقویت روابط نظامی چین و روسیه، موازنه راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیلگران دفاعی بر اهمیت رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه تاکید تاکید می‌کنند و بر این باورند که با تقویت روابط نظامی چین و روسیه، موازنه راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام به سرعت در حال تغییر است.

وبگاه «نیوال تکنالوژی» روز سه شنبه نوشت، همزمان با نوسازی نیروی دریایی چین، همکاری نظامی فزاینده با روسیه چالشی قابل توجه برای آمریکا و متحدانش در منطقه اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، این اقدام دیگر قدرت‌های منطقه‌ مانند هند، استرالیا و ژاپن را بر آن خواهد داشت تا تلاش‌های نوسازی ناوگان دریایی خود را در پاسخ به ظرفیت‌های دریایی در حال گسترش چین تقویت کنند.

رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه، توجه  تحلیلگران نظامی را به همکاری  این دو کشور جلب کرده است.

«ودینا آکانوارا»، تحلیلگر دفاعی موسسه «گلوبال دیتا» در این باره گفت، این همکاری نشان دهنده پاسخ راهبردی به تمرینات دریایی مشترک بین ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در منطقه انجام شده است. هدف از رزمایش‌های نظامی متقابل تبادل بهترین شیوه‌ها، توسعه تاکتیک‌های جدید و افزایش قابلیت همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور است.

نیروی دریایی چین برنامه نوسازی جاه طلبانه را دنبال می‌کند و سرمایه گذاری بسیاری در شناورهای سطحی و زیردریایی‌ها برای تقابل با نیروی دریایی ایالات متحده انجام می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده، چین حدود ۵۱ میلیارد دلار برای دستیابی به جنگنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کند و در عین حال ناوگان زیردریایی خود را با خرید زیردریایی‌های پیشرفته مانند زیردریایی تهاجمی اتمی تقویت کند.

تحلیلگران بر این باوردند که با تقویت روابط نظامی چین و روسیه، موازنه راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام به سرعت در حال تغییر است.


ناو هواپیمابر هند با جنگنده‌های میگ-۲۹

 

نیروی دریایی هند با نگاهی به رقبا از جمله پاکستان  و چین،  به تازگی گسترده‌ترین نمایش خود را در سال‌های اخیر با مشارکت ۲ ناو هواپیمابر، چندین کشتی جنگی، و بیش از 35 جنگنده به نمایش گذاشت.

نیروی دریایی هند در گسترده‌ترین نمایش عملیاتی خود در سال‌های اخیردر یک رزمایش ۲ ناو هواپیمابر، چندین کشتی جنگی، زیردریایی و بیش از ۳۵ جنگنده را در دریای عمان مستقر کرد.

نیروی دریایی هند نیم نگاهی به چین و پاکستان به عنوان دو رقیب جدی خود دارد. نیروی دریایی چین به انواع تجهیزات پیشرفته از جمله «ناوهای هواپیمابر» مجهز است . زمزمه‌‌هایی نیز از خرید زیردریایی اتمی توسط پاکستان به گوش می‌رسد. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1403743

مهمترین اخبار ایران و جهان: