نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 14:51

مدیریت بحران استان تهران: 90 درصد ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده‌اند

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه استان تهران هم‌اکنون در مرحله شناسایی و ثبت ساختمان‌های ناایمن می‌باشد، گفت: در شهر تهران بالغ بر 90 درصد ساختمان‌های ناایمن شناسایی و بارگزاری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، حامد یزدی‌مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: تابحال اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌ها به مردم باعث جلوگیری از بسیاری از خسارت‌ها و هوشیاری و آگاهی مردم نسبت به حوادث شده است و این نشان‌دهنده نقش پر اهمیت رسانه‌ها می‌باشد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت بحران در جامعه به قدری مهم است که به گفته قرآن اگر از مرگ انسانی جلوگیری شود گویی از مرگ جامعه‌ای جلوگیری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: مردم در ۳ مرحله قبل، حین و بعد از بحران‌ها باید آمادگی داشته باشند و این از تکالیف مجموعه مدیریت بحران است که در این خصوص برای هر کدام از آسیب‌ها در حوزه مدیریت بحران باید راهکار داشته باشیم.

یزدی‌مهر افزود: در زمان بحران مردم باید با خدمات مدیریت بحران آشنا باشند و پس از بحران نیز بحث حمایت از آسیب‌دیدگان و بازسازی مطرح است که این موضوع نیز در دستور مجموعه مدیریت بحران وجود دارد.

وی بیان کرد: قانون مدیریت بحران، کل ادرات را مسؤول حوادث دانسته و تکالیفی بر روی دوش هر کدام از آن‌ها گذاشته است که ما در تهران در حد توان به تکالیف خود عمل کردیم و امیدواریم با کمک رسانه‌ها از این پس نیز پیشتاز باشیم‌.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه حوادث در تهران اقسام گوناگونی اعم از حوادث جاده‌ای و کوهستانی و غیره دارند، گفت: در اداره مدیریت بحران استان رویکرد ما شناسایی و نظارت بر تمام حوادث است. 

یزدی‌مهر با اشاره به اینکه قرارگاهی در خصوص مدیریت آب شرب استان تهران تشکیل شده است و بر مدیریت مصرف و غیره نظارت می‌‌شود، گفت: مجموعه مدیریت بحران بر مسائلی مثل ساختمان‌های ناایمن و بلند مرتبه نیز ورود کرده است اما این کار به‌طور خاص به دلیل تخصصی بودن برخی مسائل آن بر عهده ارگان‌های دیگر است و مدیریت و نظارت کار بر عهده اداره کل مدیریت بحران می‌باشد.

وی با اشاره به مشکل تونل نیک‌پسندی به عنوان یکی از مسائل تحت نظارت مجموعه مدیریت بحران استان افزود: در تونل نیک‌پسندی که بزرگترین تونل ریلی درون شهر تهران به طول ۹ کیلومتر است و خط تهران-تبریز از این محور عبور می‌کند، مخاطرات بسیاری از جمله عدم وجود سیستم اعلام اطفا حریق، شناسایی شد که با بسیج دستگاه‌ها در این خصوص ایمن‌سازی نسبی انجام شد و هم‌اکنون قطارها به صورت ایمن عبور می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بیان کرد: برای آمادگی در برابر حوادث مانورهای مختلفی را در دستور کار داریم که این جز تکالیف قانون است و می‌تواند موجب آمادگی دستگاه‌ها شود.

یزدی‌مهر با بیان اینکه میزان هم‌افزایی را با برگزاری جلسات و دوره‌‌های آموزشی افزایش داده‌ایم، گفت: مانورهای لحظه صفر بدون اطلاع‌رسانی قبلی به شهرستان‌ها برای آمادگی آن‌ها در برابر حوادث برگزار شده‌اند.

وی عنوان کرد: تمام رفتار رسانه‌ای ما نیز بر اساس اسناد بالا دستی است که به طور مثال بر اساس قانون بر اطلاع‌رسانی مسائل هواشناسی برای آمادگی دستگاه‌ها تاکید فراوان داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ضمن اشاره به اینکه در خصوص تهیه نقشه خطرپذیری شهرستان‌ها، فرمانداران مکلف شده‌اند، اضافه کرد: در این نقشه باید همه خطرات و راهکارها و الگوهای خدمت‌رسانی یک شهرستان مشخص باشد و این یک تکلیف قانونی برای فرمانداری‌ها است و مجموعه این نقشه‌ها نقشه‌راهی برای مدیریت بحران در استان خواهد بود.

 

فیلم| توضیحات مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص وقوع سیل در ناحیه زیارتگاه امام‌زاده داوود(ع)

یزدی‌مهر گفت: در خصوص گسل و شناسایی آن‌ها در استان تهران اقدامات خوبی انجام شده است؛ به طور مثال در مجموعه اداره کل به رویکرد علمی توجه شده است و در نظر داریم با همکاری با بخش ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای رفتارسنجی گسل‌ها و تهیه نقشه‌راه لرزه‌خیزی استان اقدام شود که با این کار می‌توان رفتارهای مقابله‌ای و پیشگیرانه در مورد زلزله را تدوین و تبیین کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام امید مردم به اداره مدیریت بحران برای کاهش ریسک‌ ناشی از حوادث و برآورده‌سازی انتظار مردم در زمان وقوع حوادث است، افزود: بعد از حادثه متروپل وزیر کشور ابلاغی را در مورد گودهای ناایمن داشتند که قدم اول شناسایی این ساختمان‌ها و گودها و قدم دوم رسیدگی به آن‌ها و رفع مشکلات آن‌ها بود. 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ادامه داد:  شناسایی ساختمان‌های ناایمن بر اساس قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما به خاطر وحدت رویه ما با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی و شهرداری‌ها، شناسایی و میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌های شلوغ شهر تهران و سپس مابقی ساختمان‌ها در تهران و مابقی شهرها را در دستور کار داریم.

یزدی‌مهر با اشاره به اینکه تعداد ساختمان‌های ناایمن استان احصا شده‌اند و دادستانی تهران نسبت به آن حساسیت دارد، گفت: این ساختمان‌ها در استان تهران شناسایی و در سامانه «منتاک» ثبت می‌شوند که در این خصوص فرمانداران مکلف به شناسایی و بارگزاری این ساختمان‌ها هستند؛ البته در شهرستان‌های ساختمان‌های ناایمن کمتری دارند.

فیلم| نظر مدیریت بحران تهران در خصوص پدیده سیل در استان 
 

وی با بیان اینکه استان تهران هم‌اکنون در مرحله شناسایی و ثبت ساختمان‌های ناایمن می‌باشد، ابراز کرد: آمار مربوطه بعد از رسیدن به آمار واحد توسط ارگان‌های مختلف رسماً اعلام می‌شود و در فاز اول نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام خواهد شد؛ البته هم‌اکنون در شهر تهران بالغ بر 90 درصد ساختمان‌های ناایمن شناسایی و بارگزاری شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: در خصوص بازار تهران، استانداری تهران و اداره کل مدیریت بحران به همراه مجموعه شهرداری مسؤول رسیدگی و نظارت بر مشکلات هستند که در این خصوص دو جلسه مهم با عوامل استان برگزار شده و پنج کارگروه در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است.

یزدی‌مهر با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات بافت ناکارامد بازار است و اوقافی بودن و تاریخی بودن بخشی زیادی از املاک آن موجب حساسیت‌هایی شده است، ادامه داد: در این خصوص برای ایمن‌سازی بازار آن‌ها به نتایج خوبی رسیدیم و مساله دیگر انشعابات برق و آب است که بر اساس بافت خاک مشکلاتی ایجاد کرده و کار ایمن‌سازی کند شده است لذا از شرکت‌های تخصصی دعوت به همکاری شد و شهرداری به عنوان متولی اقدامات خوبی را انجام داده و جای نگرانی وجود ندارد.

وی بیان کرد: به واسطه کالبد و مساحت 110 هکتاری بازار تهران به این نتیجه رسیدیم که تفکیک صنوف ایمن و ناایمن انجام می‌شود و تولیدی‌ها از بازار خارج شوند و دست‌فروش‌ها نیز توسط قرارگاه ثارالله تحت کنترل و ساماندهی باشند؛ همچنین در بازار تهران حدود 300 هزار مقیم سرایدار داریم که موضوع خطرآفرینی است و ما اقدام به شناسنامه‌دار کردن این افراد خو‌اهیم کرد.

 

فیلم| برنامه اداره مدیریت بحران تهران در خصوص پیاده‌روی اربعین

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اضافه کرد: در بازار مشکل گازرسانی نیز وجود دارد که برای جلوگیری از خطرات مربوط به آن به دنبال خارج کردن کپسول‌های گاز در بازار هستیم؛ به طور کلی شهرداری منطقه 12 متولی این کار است و مجموعه مدیریت بحران نظارت و بررسی لازم را خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات پیشامدهای طبیعی عنوان کرد: قبل از ساخت سکونتگاه‌ها باید تمام دغدغه‌ها و مسائل را شناسایی و مدنظر قرار دهیم و سپس اقدام به ساخت و ساز و بارگزاری جمعیت کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440087

مهمترین اخبار ایران و جهان: