نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 21:55

رونمایی پاکستان از موشک‌های برد متوسط و پهپاد جدید

وزارت دفاع پاکستان در جریان نمایشگاه دفاعی در ترکیه از موشک‌های جدید و یک پهپاد رزمی رونمایی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پاکستان در گامی رو به جلو در جریان نمایشگاه دفاعی ترکیه در شهر «استانبول» از موشک‌های جدید و یک پهپاد رونمایی کرد.

وبگاه «دیفنس نیوز» روز شنبه گزارش کرد که یک شرکت وابسته به وزارت دفاع پاکستان در نمایشگاه صنایع دفاعی ترکیه موشک‌های هوا به هوای میان برد یک پهپاد رزمی را به نمایش گذاشت.

موشک‌های به نمایش گذاشته پاکستان که «فاز آر اف» نام دارند هدایت شونده و دارای جستجوگر مادون قرمز هستند. به نظر می‌رسد طراحی این موشک تا حدودی از نمونه چینی «اس دی-۱۰» الهام گرفته شده است.

پهپاد به نمایش گذاشته شده پاکستان به نام «شاهپر» نیز قادر به حمل سلاح با سقف پرواز متوسط و با استقامت طولانی است. شرکت سازنده شاهپر اعلام کرده که این پهپاد سال آینده پس از آزمایشات برای صادرات در دسترس خواهد بود.

پاکستان نیم نگاهی نیز به ساخت جنگنده‌های نسل پنجم دارد به طوریکه یک هفته پس از امضای توافقنامه‌ ترکیه برای افزودن جمهوری آذربایجان به برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم خود، یک مقام ارشد ترکیه گفته است که پاکستان نیز می‌تواند به آن بپیوندد.

پاکستان در امر صادرات سلاح نیز موفق عمل کرده است به طوریکه عراق پس از دو سال گفت‌وگوی دیپلماتیک با پاکستان قراردادی را برای خرید جنگنده‌های «جی اف-۱۷»  امضا کرده و قرار است این جنگنده‌‌ها جایگزین ناوگان قدیمی «اف-۱۶» شوند.

 آخرین نمونه از جنگنده جی اف-۱۷  ساخت پاکستان توسط عراق، مالزی، نیجریه، جمهوری آذربایجان و میانمار خریداری شده است. عراق نیز ۱۲ جنگنده از این نوع را به قیمت ۶۶۴ میلیون دلار خریداری کرده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427743